Rádió

Élet és interjú

Tóth Szabolcs Töhötöm podcastje

Interaktív

Szerencsésebb országokban pusztán technikai, másutt politikai okok is állnak annak a hátterében, hogy ma már egyre inkább az interneten zajlik a rádiós tartalmak előállítása is. Az ilyen-olyan stúdiókban (otthoni konyhától a profin berendezett felvevőhelyig) rögzített anyagok már eleve úgy készülnek, hogy azokat az aktuális online platformokon minél könnyebben és minél gyorsabban meg lehessen osztani.

Mindennek a műfaji következménye például az is, hogy a legköltséghatékonyabb formák dominálják a teret, egészen pontosan egyetlenegy: az interjú. Azt már évek óta szomorúan konstatáljuk, hogy a hagyományos rádiózásból is kámfor módjára illant el riport, élő közvetítés, helyszíni beszámoló és minden hasonló. Ahol igény lenne rájuk, ott általában a pénz és az infrastruktúra hiányzik, ahol meg pénz van, ott sem igény, sem tudás nincs a bonyolultabb műfajokhoz.

Az online videós és podcastes paradigmaváltás ilyen szempontból tehát nem hozott radikális fordulatot, ugyanúgy zárt térben, két hangra készül a műsorok jelentős része, különbség csak a szabadságfokban rejlik. Nem véletlen, hogy az olyan echte netes influenszerek mellett, amilyen Gulyás Márton, ma már számos egykori televíziós nagy név is erre a vonulatra kapaszkodik fel Friderikusz Sándortól Veiszer Alindáig. Ez az interjúdömping a befogadói elvárások és ízlések változását is mutatja. Hosszabb, ráérősebb, ha úgy vesszük alaposabb, és szinte biztosan közvetlenebb hangulatúak ezek az új generációs beszélgetős műsorok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.