Tévé

Függő játszma

Választási műsorok

Interaktív

Mi tagadás, a "demokrácia ünnepe" hagyományosan látványos kínszenvedést jelent a hazai televíziók számára. Az adatok beömlését rendre a nyögve nyelés másfél-két órája előzi meg: politológusi gittrágással, utolsó becslésekkel és az ezekre adott politikusi árnyéknyilatkozatok értelmezgetésével.

Ezt a vergődést igazából csakis egyféleképpen lehet megtakarítani, méghozzá a kései műsorindítással, az esti hétórás kezdésről lemondva. Ilyesmire azonban idén csak az RTL Klub vállalkozott: náluk vígan lepergett az Őrült, dilis szerelem Ryan Goslinggal, s csak tíz után szálltak be az akkorra többé-kevésbé lefutott hírversenybe. A többi csatornán addigra már holtra fárasztották a közreműködőket, akik adatok híján reménytelen helyzetükben valami egészen mást ontottak magukból. A TV2 például elég hoszszan és következetesen exit poll gyanánt tárgyalt és értelmeztetett stúdióvendégeivel egy telefonos közvélemény-kutatást; a HírTv-n G. Fodor Gábor nyomatékosan felhívta a figyelmünket a "zsibongás" szó kifejező szépségére; az ATV-n komoly pozitívumként említették, hogy a baloldalon többféle hang beszélt - ráadásul a java részük papír nélkül; a Méltányosság Intézet megbízottja pedig a köztévék számára maratoni elemzést végezve "egyfajta vereségérzetet" vélt leolvasni az MSZP-szóvivő arcvonásairól. S közben persze a hősies előőrsként nyilatkozatra vállalkozó néhány politikus is kitett magáért, fantáziadúsan és imponáló kreativitással tovább ragozva Kovács László 2002-es választási bonmot-ját. A nagylelkű Kónya Péter például fideszes klasszikusokra testálta a megfogalmazás intellektuális érdemét, míg az LMP hadiszállásáról ebben a formában került átalakításra az elhíresült mondat: "nem részeredményeket kell nyerni, hanem választást". A nyugodt lélekkel se elemzőnek, se politikusnak nem ítélhető Kálomista Gábor pedig a Showder Klub viccmestereit megirigyelve akképp elménckedett (ejnye, no, melyik csatornán is?), hogy Bajnai Gordon korábban libát libára, most viszont hibát hibára halmozott.

Ugyancsak jobbára hagyomány a választások estéjén-éjszakáján, hogy a dinamikus egy helyben toporgás, a függő játszma villámgyorsan fordul át lefutott játszmába. Ilyenkor azután a tévécsatornák szorgos robotosaié, elsősorban a sportkommentátori gárdáké a főszerep, hiszen ők még a hetedik szabad országgyűlési választáson is képesek verseny gyanánt értelmezni önmaguk és a tévénézők számára a százalékok elősorolását. ""riási versenyfutás lesz a győzelemért" - mondják például a köztévén egy pesti választókerület részeredményét ismertetvén, váltig ragaszkodva a képzethez, hogy még mindig mérkőzés, sőt "viaskodás" folyik, és nem csupán a már rég leadott szavazatok összeszámlálása. Gyöngyszemek persze itt is akadnak ("Budapest a legnagyobb város" - halljuk például a HírTv eredményközpontjából), ám a vigasztalan este ekkorra már menetrend szerint a sajtótájékoztatók zónájába érkezik. Magyarország még soha nem volt ilyen egységes, viszont változatlanul kissé hamisan énekel - derül ki a Fidesz ünnepségén, amelyet jó érzékkel az összes csatorna lekever azokban a pillanatokban, midőn a nótafaként fellépő kultuszminiszter megakad a stílszerűnek vélt Kossuth-nótában. Tényleg, hogy is van az a sor a közepén? Mindnyájunknak el kell menni?

M1 / TV2 / HírTv / ATV / RTL Klub, április 6.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.