Rádió

Gépre kötve

Hangzóanyagra redukált videó

Interaktív

Magyar közéleti influenszer nem robbantott nagyobbat az elmúlt időszakban, mint Gulyás Márton a Partizán elindításával. De itt rögtön tisztáznunk kellene, hogy mi is pontosan az a felület, ahol a Partizán működik.

Hiszen lehet akármilyen széles, differenciált és végtelenül kaotikus az online nyilvánosság játéktere, közben egyszerre radikálisan centralizált és vadkapitalista is. Vagyis ha valaki mégoly ellenálló (vö. a címbe emelt partizánnal), mint Gulyás, akinek politikai-társadalmi aktivizmusa nem tegnap kezdődött, tehát ha valakiről már a bíróság is tudja, sőt, határozottan állítja, hogy lázadó, az sem tehet mást, amennyiben influenszerkedésre adja a fejét, mint hogy a milliárddolláros techcégek birtokolta online platformokon kezd el tartalmat gyártani.

Ám aki ebben a térben szót kér, kénytelen elfogadni a YouTube, az Instagram, a Facebook vagy épp a Spotify cégvezetői által diktált játékszabályokat, Gulyás Partizánja, mivel mást nem is nagyon tehet, elfogadni látszik a technicizált közeg alapvetéseit. Nem szeg normákat, nem lép ki az adott keretek közül, azokon belül maradva igyekszik kihasználni a kommunikációs paletta teljességét. Így a tényleges produkció csak egy eleme a komplex kommunikációs teljesítménynek: egy-egy műsor elsődlegesen ugyan a YouTube-ra készül, de legalább olyan fontos a mozgóképes anyagokhoz kapcsolódó fórumok melegen tartása is. Ráadásul – és a mi szempontunkból ez a lényeges – eleve úgy készülnek ezek a tartalmak, hogy a vizualitásról leválasztva is fogyaszthatók maradjanak. Ez lenne a Partizán epizódjai­nak podcast „kiadása”, egy kvázi rádiós változat, valójában az eredeti videó hangzóanyagának külön publikálása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.