Rádió

Gépre kötve

Hangzóanyagra redukált videó

Interaktív

Magyar közéleti influenszer nem robbantott nagyobbat az elmúlt időszakban, mint Gulyás Márton a Partizán elindításával. De itt rögtön tisztáznunk kellene, hogy mi is pontosan az a felület, ahol a Partizán működik.

Hiszen lehet akármilyen széles, differenciált és végtelenül kaotikus az online nyilvánosság játéktere, közben egyszerre radikálisan centralizált és vadkapitalista is. Vagyis ha valaki mégoly ellenálló (vö. a címbe emelt partizánnal), mint Gulyás, akinek politikai-társadalmi aktivizmusa nem tegnap kezdődött, tehát ha valakiről már a bíróság is tudja, sőt, határozottan állítja, hogy lázadó, az sem tehet mást, amennyiben influenszerkedésre adja a fejét, mint hogy a milliárddolláros techcégek birtokolta online platformokon kezd el tartalmat gyártani.

Ám aki ebben a térben szót kér, kénytelen elfogadni a YouTube, az Instagram, a Facebook vagy épp a Spotify cégvezetői által diktált játékszabályokat, Gulyás Partizánja, mivel mást nem is nagyon tehet, elfogadni látszik a technicizált közeg alapvetéseit. Nem szeg normákat, nem lép ki az adott keretek közül, azokon belül maradva igyekszik kihasználni a kommunikációs paletta teljességét. Így a tényleges produkció csak egy eleme a komplex kommunikációs teljesítménynek: egy-egy műsor elsődlegesen ugyan a YouTube-ra készül, de legalább olyan fontos a mozgóképes anyagokhoz kapcsolódó fórumok melegen tartása is. Ráadásul – és a mi szempontunkból ez a lényeges – eleve úgy készülnek ezek a tartalmak, hogy a vizualitásról leválasztva is fogyaszthatók maradjanak. Ez lenne a Partizán epizódjai­nak podcast „kiadása”, egy kvázi rádiós változat, valójában az eredeti videó hangzóanyagának külön publikálása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.