Tévé

Górcső alatt

Troll

Interaktív

„Boros Bánk Levente és Szarvas Szilveszter a Trollban Dobos Marianne műsorvezetése mellett hetente a magukat BBC-etalonnak képzelő balliberális és Soros-médiumok cikkeit, irányultságát és egyoldalú látásmódját veszi górcső alá.” Ezzel a kedvcsináló szöveggel ajánlja a figyelmünkbe az Echo Tv internetes oldala a Troll című műsort, és mi tagadás, egy idegen zsoldban szolgáló sajtóhiénának ennyi bőven elegendő is ahhoz, hogy fölajzott érdeklődéssel forduljon az ismeretterjesztő célzatú stúdióbeszélgetés felé. És a Troll aztán nem is okoz csalódást, hiszen mindjárt a nyitómondat ekképp hagyja el a fiatal műsorvezető ajkát: „A 444 újságíróját a hétvégén állítólag kivezettették egy fórumról.” A ferdítések és a félretájékoztatások leleplezésére fölesküdött műsor tehát már az első pillanatban példát mutat a sajtó munkásai számára, azzal is, amit mond, de azzal is, amiről nem beszél. Mert túl azon, hogy a felvezető állítólagosnak jelzi a május 5-i incidens egészét, azért biztos, ami biztos, homályban hagyja a kérdést, hogy voltaképpen honnan is történt ez a ballib médiahazugság gyanánt tételezett kivezettetés.

Információk helyett azután a folytatás félreérthetetlenül az apológia és az ellenvád terepére rántja a témát: „De hol van a liberális média, amikor jobboldali újságírókat bántalmaznak?” A kérdés itt még egyelőre a levegőben marad, mert válasz helyett egy Rétvári Bence-interjúrészlet bejátszása következik, amelyben a kereszténydemokrata államférfi a politikusok helyébe föltolakodó újságírók legújabb kori jelenségéről és a Ron Werber-i kampányeszközökről oszt meg velünk magvas gondolatokat. Az államtitkári ékesszólás mindazonáltal kárba vész, hiszen a derűsen tudálékos Dobos Marianne rögvest ezután az „ominózus interjú” szavakkal utal vissza Rétvári megszólalására, mely fordulattal a Troll egyik visszatérő főkérdését juttatja az eszünkbe: „Teljes szakmaiatlanság, vagy direkt manipuláció?”

Alig egy percnél járunk, a két vendég eddig még meg sem szólalt, de a Troll máris teljes fordulatszámon pörög tehát. Persze a két vendég (a Pesti Srácoktól, illetve a Médianézőtől) azután ugyancsak kitesz magáért, hiszen egyikük a sajtószolidaritás csúcspontjaként így írja körül az állítólag kivezetett 444-est: „…ez a bizonyos, magát újságírónak nevező hölgy”. A netes orgánum egészének vérlázító gyakorlatáról is van aztán néhány keresetlen szavuk, elvégre ezek a bizonyos, magukat újságíróknak nevező 444-esek életvitelszerűen „odamennek sajtótájékoztatókra, sajtófogadásokra, lakossági fórumokra”. Odamennek és provokálnak a jelenlétükkel, másutt meg a 444 és a Jobbik között immár létező „technikai koalíciót” erősítik. Merthogy a Troll megszólalói a Jobbikot valamiért még annál is hevesebben támadják, mint amennyire a ballib sajtót gyepálnák: a „zsúrpubizásra” például úgy rááll a szájuk, hogy szinte alig tudják abbahagyni.

A műsorkészítők tehát láthatóan nem a pártatlanság tüntető gyakorlásával kívánnak példát mutatni a ballib média számára. A címválasztás őszintesége viszont kétségbevonhatatlan: a cikizésre összpontosítanak ugyanis, és e téren fél pontokat nyugodt szívvel meg is lehet adni nekik. A miniszterelnök-jelöltnek önként bejelentkező Lattmann Tamás sztorija (a CEU-törvény érvénytelen Semjén-aláírásának datálása) például valóban túl könnyen futott végig alig pár óra leforgása alatt az összes médiumon, majd hullt egy cáfolatot követően – legalább egyelőre – a semmibe. De azért a ballib sajtóról (amely persze vajmi ritkán baloldali, és néha ráadásul még csak nem is liberális) még mindig sokkal többet lehet megtudni „ettől az oldaltól”, mint a Troll adásaiból.

Echo Tv, május 9.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.