tévéSmaci

Öcsém, vascsiga

  • tévésmaci
  • 2017. június 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kijöttek Óvári elvtárs irodájából (maguk közt persze csak óváris irodának, rosszabb napokon pedig továrisirodának hívták), S. Nagy István még bennmaradt, úgymond egy szóra. Van itt egy kis probléma, Nagy elvtárs, azt írja, hogy Kia­bálj, énekelj / Csókot adj, átölelj / Minden ember, ó csak egyszer fiatal / La, la, la… ez nem jó főcímdal a Kóbor János Emlékversenyre. Ezt a sort módosítani kellene egy kicsit. Nem mondom én, hogy akarattal, de szembemegy a direktívákkal, vegyük végre tudomásul, hogy az ember nem csak egyszer lehet fiatal, pártunk éppen egy tervet dolgoz ki arra nézvést, hogy minden ember kétszer lehessen fiatal, s értünk is már el szép eredményeket. Nézze például a mai Népsportot, bökött az íróasztalán lévő lapra: Dunai III. Ede harmadvirágzását éli, visszakerülhet a válogatottba – interjú Soós Károllyal, tényleg ez volt a címlapon. S. Nagy elgondolkodott, de ekkor már Sztupa és Troché kiléptek a kapun, s azon törték a fejüket, hogy mivel díszítsék föl a járműjavító üzemcsarnokát, ahová a megnyitóünnepséget delegálták. Kell már Angyalföldnek egy fiatalos rendezvény, mondta Óvári, miközben piszkált valamit az asztal alatt. Az üzemcsarnok mindig tágas, mondta, már a 2-esre várva Troché. Vagy te már hallottál olyat, hogy szűkös üzemcsarnok, vagy az üzemcsarnok egy koszos ürgeluk? Nem, apám, az üzemcsarnok mindig tágas. Ja, több művirág kell, bólintott Troché, rátapintva mintegy a rájuk váró feladat ütőerére. Aztán ne olyan legyen ám, mint egy tűzoltóbál, inkább olyan, mint egy Ki Mit Tud?, utánozta Óvári hangját Sztupa. Van egy fröccsöntő haverom, Arábiai Lőrinc, annyi művirágot csinál, hogy ki is nyílnak neked. Legalább a fele. Negyede.

Pénteken (26-án) délután, fél öt előtt valamivel – amolyan laza löncsölésképp – a Film Mánián letolhatjuk a Földi űrutazást. A film központi kérdése, hogy hány éves lehetett 1978-ban Szaniszló Ferenc, mert nyilvánvalóan ő írta a forgatókönyvét, hiszen arról szól, hogy a csávók, Neil, Louis és Lance Armstrongok nem is szálltak fel a Holdra, csak film­trükk az egész, mert szovjet barátaink Lajka kutya vezetésével elhúztak az űrversenyben. Évtizedekkel később erről szólt a Rammstein együttes America c. száma is. Éjjel viszont, konkrétan 2.05-kor a Duna levetíti a Csalók és csalik című 1954-es marhaságot, melyben Bour­vil szenvedélyes pecást ad; ez valami becsípődése lehetett akkoriban a franciáknak, gondoljunk csak a fia­tal francia Áder Jánosra, sampipi, sampipi.

Szombaton csak óvatosan az ebéddel, mert a magyar filmművészet és egyáltalán a közlét, meg a nemzetkarakterológia jelentős büszkesége, az Álmodozások kora következik a Dunán 14.45-től. Magam persze szerencsésnek mondhatom magam, hiszen már öt perce a konkurencián (M3) nézem A féleszű seriffet, nem ám ezt a mait, hanem az igazi Roostert, John Wayne-t 1969-ből; ahogy ő lőtt ötöt, az ütött. Ugyanitt lesz este is egy később újra kifaragott marhaság, a Sabrina a családon belüli promiszkuitás tárgyában. De féleszű ide, félszemű oda, a háromnegyed hármas nagy versenybe Roger Moore († 2017. május 23.) is beszáll az Aranybányával a Film Mánián: Dél-Afrika, bányászélet, nagyon durva, de mint már többször hangsúlyoztuk, fellép benne a szép búr leány szerepében Susannah York. Uh. Sorry, Sir Duke. S coki, tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.