Esemény

Grecsó Krisztián és Érdi Tamás estje

Interaktív

A literatúra világában lelhetünk néhány kitüntetetten nehéz műfajt: ilyen például a hőseposz, az alexandrinusokban írott szonett vagy éppenséggel a zenés irodalmi beszélgetés.

A belvárosi Rózsavölgyi Zeneműbolt fölött frissiben megnyitott Rózsavölgyi Szalon estjén most jó eséllyel kísértették meg e látszólag oly hálás és igénytelen, ám valójában felette kényes egyensúlyú kulturális légyott sikeres megrendezését. Elsősorban is optimálisnak tetszett maga a gusztusos helyszín: épp annyira elegáns, hogy még szerethető lehessen, s a meghittség illúziójáért nem áldozza fel a tágasság zsigeri élményét. Azután a program irodalmár vendége, Grecsó Krisztián határozottan tehetséges, jó svádájú pódiumbeszélgető, aki készségszinten képes derűsen bizalmas hangulatot teremteni, s persze a zajosan méltatott Mellettem elférsz részleteinek felolvasása során is biztos érzékkel kormányozta az önéletrajzi és családtörténeti sztorik iránt fogékony hallgatóság érzelmeit. A kellemes légkörű és jól kimért este problematikus pontjának a zenei szakasz közbejötte bizonyult, amely - nélkülözvén az olykor önmagát kísérő Bächer Iván muzikális tehetségét - nem Grecsó, hanem a rokonszenves Érdi Tamás zongorázása révén osztotta részekre a telt házas programot. Mert bár a felhangzó kedvelt Chopin-darabok, valamint Érdi melankolikus, emlékeztető jellegű zongorajátéka általánosságban igen jól

illeszkedtek a szalonbéli együttülés hangulatához, a beszélgetés menetével és pláne a felolvasott szövegekkel nyilvánvalóan éppúgy semminő kapcsolatot nem tartottak, ahogyan az estét beszegő Allegro Barbaro sem látszott referálni Grecsó Krisztián kötött és kötetlen szavaira. Így aztán a zene és az irodalom percei ezúttal mindvégig következetesen elkülönültek egymástól, s ez, ha nem is tűnt éppen zavarónak, azért érzékletessé tette a bevezetőben említett műfaji nehézség tényét.

Rózsavölgyi Szalon, április 16.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.