Esemény

Grecsó Krisztián és Érdi Tamás estje

Interaktív

A literatúra világában lelhetünk néhány kitüntetetten nehéz műfajt: ilyen például a hőseposz, az alexandrinusokban írott szonett vagy éppenséggel a zenés irodalmi beszélgetés.

A belvárosi Rózsavölgyi Zeneműbolt fölött frissiben megnyitott Rózsavölgyi Szalon estjén most jó eséllyel kísértették meg e látszólag oly hálás és igénytelen, ám valójában felette kényes egyensúlyú kulturális légyott sikeres megrendezését. Elsősorban is optimálisnak tetszett maga a gusztusos helyszín: épp annyira elegáns, hogy még szerethető lehessen, s a meghittség illúziójáért nem áldozza fel a tágasság zsigeri élményét. Azután a program irodalmár vendége, Grecsó Krisztián határozottan tehetséges, jó svádájú pódiumbeszélgető, aki készségszinten képes derűsen bizalmas hangulatot teremteni, s persze a zajosan méltatott Mellettem elférsz részleteinek felolvasása során is biztos érzékkel kormányozta az önéletrajzi és családtörténeti sztorik iránt fogékony hallgatóság érzelmeit. A kellemes légkörű és jól kimért este problematikus pontjának a zenei szakasz közbejötte bizonyult, amely - nélkülözvén az olykor önmagát kísérő Bächer Iván muzikális tehetségét - nem Grecsó, hanem a rokonszenves Érdi Tamás zongorázása révén osztotta részekre a telt házas programot. Mert bár a felhangzó kedvelt Chopin-darabok, valamint Érdi melankolikus, emlékeztető jellegű zongorajátéka általánosságban igen jól

illeszkedtek a szalonbéli együttülés hangulatához, a beszélgetés menetével és pláne a felolvasott szövegekkel nyilvánvalóan éppúgy semminő kapcsolatot nem tartottak, ahogyan az estét beszegő Allegro Barbaro sem látszott referálni Grecsó Krisztián kötött és kötetlen szavaira. Így aztán a zene és az irodalom percei ezúttal mindvégig következetesen elkülönültek egymástól, s ez, ha nem is tűnt éppen zavarónak, azért érzékletessé tette a bevezetőben említett műfaji nehézség tényét.

Rózsavölgyi Szalon, április 16.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.