Esemény

Grecsó Krisztián és Érdi Tamás estje

Interaktív

A literatúra világában lelhetünk néhány kitüntetetten nehéz műfajt: ilyen például a hőseposz, az alexandrinusokban írott szonett vagy éppenséggel a zenés irodalmi beszélgetés.

A belvárosi Rózsavölgyi Zeneműbolt fölött frissiben megnyitott Rózsavölgyi Szalon estjén most jó eséllyel kísértették meg e látszólag oly hálás és igénytelen, ám valójában felette kényes egyensúlyú kulturális légyott sikeres megrendezését. Elsősorban is optimálisnak tetszett maga a gusztusos helyszín: épp annyira elegáns, hogy még szerethető lehessen, s a meghittség illúziójáért nem áldozza fel a tágasság zsigeri élményét. Azután a program irodalmár vendége, Grecsó Krisztián határozottan tehetséges, jó svádájú pódiumbeszélgető, aki készségszinten képes derűsen bizalmas hangulatot teremteni, s persze a zajosan méltatott Mellettem elférsz részleteinek felolvasása során is biztos érzékkel kormányozta az önéletrajzi és családtörténeti sztorik iránt fogékony hallgatóság érzelmeit. A kellemes légkörű és jól kimért este problematikus pontjának a zenei szakasz közbejötte bizonyult, amely - nélkülözvén az olykor önmagát kísérő Bächer Iván muzikális tehetségét - nem Grecsó, hanem a rokonszenves Érdi Tamás zongorázása révén osztotta részekre a telt házas programot. Mert bár a felhangzó kedvelt Chopin-darabok, valamint Érdi melankolikus, emlékeztető jellegű zongorajátéka általánosságban igen jól

illeszkedtek a szalonbéli együttülés hangulatához, a beszélgetés menetével és pláne a felolvasott szövegekkel nyilvánvalóan éppúgy semminő kapcsolatot nem tartottak, ahogyan az estét beszegő Allegro Barbaro sem látszott referálni Grecsó Krisztián kötött és kötetlen szavaira. Így aztán a zene és az irodalom percei ezúttal mindvégig következetesen elkülönültek egymástól, s ez, ha nem is tűnt éppen zavarónak, azért érzékletessé tette a bevezetőben említett műfaji nehézség tényét.

Rózsavölgyi Szalon, április 16.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.