tévéSmaci

Hóbagoly, hópárduc, hód

  • tévésmaci
  • 2016. február 7.

Interaktív

Olyan ez az egész, mint amikor Athos meghalt. Mert tudod, ő nem úgy halt meg, ahogy Dumas megírta, bár az is szép volt. Valójában, az életben úgy esett, hogy Athosz kurva öreg volt. Egy kövér aggastyán.

S amikor eljött az ideje, fogta, kinyitotta a gardróbszekrényt, elővette az ímmel-ámmal összehajtogatott egyenruháját, a liliomosat, jaj, öreganyám, fleur de lys, fölhúzta combig érő csizmáját, kardot kötött, s elindult még egyszer a Sarutlan Karmeliták kolostorához. Átóvakodott a kocsik közt a Szent Mihály útján, volt, aki rádudált, a gyalogosok némelyike is megnézte magának, de egy tiszteletlen hang sem volt, a turisták sem ugrottak oda hozzá holmi közös fotó ked­véért. Aztán átvágott a Luxembourg kerten, s már ott is volt a karmelitáknál. Jött egy gárdista, és röhögve ledöfte, aztán továbbment. Így halt meg Athos, szóval mindenki számított rá, de mégis borzalmas érzés volt, hogy ennek a testőrcuccnak vége van. Van egy, a kifutó időszaka elején járó társaság, akik… hogy is mondjam finoman, nos, fel­készülten érkeztek a Csillagok háborúja magyarországi premierjéhez. Innen visszapillantva épp a megfelelő korban látszottak lenni, csak hát az pont az akceleráció kora volt, így őket már érettségi előtt sem lehetett könnyen átverni. Tudták, hogy létezik egy Mars nevű távoli bolygó, ahol emberek élnek, és stírölik a vörös hajú csajokat, vagy éppenséggel pisztolyt, kardot rántanak értük, s ha a végén pucolni kell, szárnyra kap alattuk a Citroën. S tudták azt is, hogy egy párizsi test­őr pont annyit ér, mint egy Saint Tropez-i csendőr. Egy sou-val sem kevesebbet, egy centime-mel sem többet. Kilencvenhárom éves korában meghalt Michel Galabru francia komikus, egyszerűen elaludt, s nem kelt fel: álmában érte a halál, hisz ott is élt, az álmokban. Jellegzetes figurája leginkább a csendőrfilmekből ismert, de közel háromszáz filmben játszott, s a színpadról is csak tavaly novemberben ­lépett le: azt mondta, fáradt. Meghalt tehát, de az a Mars nevű bolygó még megvan. És ugyanolyan messze van, mint akkor, vagy még messzebb. Egyszer azt hittük, hogy mi is odaköltözünk, stírölni a vörös csajokat, de érzéki csalódás volt. Nyugi, a tévében mindig lesznek csendőrfilmek, az élet pedig tele van kedélyes nagypapafigurákkal, bár az elég biztosnak látszik, hogy a Mars nem jön már közelebb soha. Egy ideje biztosan távolodik, s most már viszi magával az öreg Galabrut is.

Szombaton (9-én) már délután öldöklő csata bontakozik ki a magyar emberek kedvenc televíziós csatornái, a Duna és Tv2 között. Negyed négykor a Dunán A Noszty fiú esete Tóth Marival című Mikszáth-adaptáció kezdődik. A film 1960-ban készült, ha úgy vesszük, Mikszáth épp kapóra jött a korszellemnek, de mégsem tudott az nagyon mit kezdeni vele. Szokás mondani ilyenkor, hogy ezek a filmek legalább arra jók, hogy pár embert belecsaljanak a regény elolvasásába, így egyáltalán az olvasásba. Mert az olvasás jó, ez meg egyenesen a mondott szerző (egyik) fő műve. Nos, nem csalnak senkit, sehová. Fél óra sem kell, s máris lehet kapcsolni a Tv2-re, ahol Az elveszett frigyládai fosztogatói mérik össze az erejüket az elveszett frigyláda osztogatóival. S ha már ez így szóba jött, este hétkor dettó a Tv2-n A Pogány Madonna, a magyar Piedone Tihanyban jön. Kia­báljuk együtt, jó hangosan: Aranyfej, Aranyfej, úgysem hallja meg senki.

Vasárnap is ugyanebben az áporodott tempóban folytatódik a tévézés, mintha mind a háromszáz csatornán egy M3 Retró lenne. Megint negyed négy körül kezdünk a Dunán, konkrétan a Goldfingerrel. De negyedóra múltán el lehet innen húzni a Film Caféra, mert kezdődik A Hatfield–McCoy-viszály. Ja, mondhatnánk erre is, hogy tetszettek volna olvasni inkább, ha mást nem, hát a Huckleberry Finn kalandjait. De nem mondjuk. S nem is gondoljuk a magunk részéről. Találtunk még valami mai pitéknek szólót: az Eredet lesz a Coolon. Amúgy bérgyilkos­erdő: Bérgyilkosék az RTL II-n, Bérgyilkosok a Film+-on, Leon, a profi (aki ugye szintén muzsikus) az RTL-en. A tévé: lapos.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.