ŐSZMŰVÉSZET

Houdini lakatja

Cirkusztörténeti tárlat az osztrák fővárosban

  • Teller Katalin
  • 2018. szeptember 23.

Interaktív

A bécsi Cirkusz- és Bohócmúzeumban tolonganak a nagy nevettetők Zoli bohóctól a Fratellini fivérekig, de a bűvészek sincsenek elnyomva. Weisz Erik hagyatékából is került ide valami, és a farkasemberekről is megemlékezik a kiállítás.

„A ló olyan sötét, mint az éjszaka” – nyilatkozta cinikusan Paul Busch cirkuszigazgató az 1899-es bécsi szezon megnyitása előtt, holott ő maga éppenséggel lóidomárként alapozta meg a karrierjét, és lovas számok mestereként is végezte be pályafutását. Ahogy a klasszikus modern cirkusz számtalan vezető személyisége, ő is azt a hagyományt folytatta, amelynek pont 250 éve az angol dragonyos, Philip Astley adta meg a kezdő lökést, amikor a Londonban megnyitott lovasiskoláját reklámozva ügyességi számokat mutatott be a nagyérdeműnek. Ez önmagában még nem lett volna elég egy új intézménytípus megteremtéséhez, ám Astley nemcsak hogy kör alakú terepen vezette lovait, hanem egyre változatosabbá tette műsorát mindenféle bohóc, kötéltáncos és zsonglőr alkalmazásával.

Nem véletlen hát, hogy a bécsi Prater közvetlen szomszédságában lakozó Cirkusz- és Bohócmúzeum (Circus- & Clownmuseum) előterében egy kitömött, bojtos szerszámokkal felékszerezett paci néz a látogatóra. Hogy maga az állat, illetve mellette az idomárnak beöltöztetett próbababa honnan származik, nem tudni, ám az biztos, hogy a nemesfém felszerelés – és egy épületdíszként szolgáló kő lófej – a Circus Renzé, egy 19. századi németországi, de Bécsben is állandó játszóhellyel rendelkező cirkuszdinasztia vállalkozásáé volt. E becses emléktárgyak fennmaradása egy Heino Seitler nevű, rövidke bohóckarrierrel (de a náci múltjával már kevésbé) büszkélkedő újságíró, cirkuszkritikus és rendőrhivatalnok érdeme, aki 1935-re már komoly magángyűjteményt hozott össze, s jó harmincévnyi kilincselés után elérte, hogy a kerületi helytörténeti múzeum átvegye és kiállítsa a becses objektumokat, melyek túlnyomó része – munkaköri ártalom! – bohócelődök és -kortársak cirkuszi, varietébeli és filmes pályafutását tükrözte.

Több mint negyven évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy kicsi, de legalább saját bejáratú helyet kapjon a gyűjtemény a Prater mellett, ahol 2011 óta egyleti formában, önkéntes alapon, minimális költségvetéssel egykori cirkuszosok működtetik a kiállítást – a pénz­eszközökhöz és a berendezett térhez hasonlóan szűkre szabott nyitvatartási időben. Ezt akkor törik meg – hetente akár többször is –, amikor gyerekeknek szóló bűvészmatinék és kisebb kabaréestek előtt nyitják meg az ajtót.

 

A nagy ellenálló

Aligha akad még egy ágazat az előadó-művészetek körében, amely annyira ellenállna a muzealizálásnak, mint a cirkusz. Nemcsak azért, mert az állandóan utazó vállalkozások legkisebb gondja is nagyobb (volt) annál, hogy őrizgessék, pláne professzionálisan gyűjtsék a tevékenységükkel összefüggő tárgyakat és dokumentumokat. Hanem azért is, mert – a kőszínházzal vagy a balettel és operával ellentétben – a művészettörténet-írás mostohagyermekeinek számítottak, sőt leginkább egyáltalán semminek sem számítottak. Így aztán ami fennmaradt, az javarészt a sok-sok habókos rajongónak köszönhető, a 20. század második felétől kezdve pedig a népszerű városi kultúra iránt érdeklődni kezdő múzeumoknak is, ahová különféle hagyatékokból szép lassan bekerültek a vonatkozó relikviák.

Ehhez képest igazi ínyencdarabokat is kínál a meglehetősen amatőr módon prezentált, de legalább tematikusan többé-kevésbé rendszerezett tárlat, amely – a cirkusz bombasztikus retorikájának megfelelően és megtévesztően – egyedül­állóként hirdeti magát. A korai, ma már csillagászati összegekért vesztegetett plakátok és illusztrált hirdetmények mellett a főszereplők persze a bohócok a maguk miniatűr hegedűivel, sörösüvegből fabrikált furulyáival és maszkjaival. A halhatatlan formájú cipők, a márkajegyként használt jelmezek, segédeszközök olyan letűnt sztároktól származnak, mint Grock, Charlie Rivel és a Fratellini fivérek (és a fiatalkorú megrontása miatt a közelmúltban elítélt David Larible). A pécsi születésű Zoli bohóc, alias Fips, vagyis a világjáró, majd a nácik által Budapestről elhurcolt törpebohóc, Hirsch Zoltán is felbukkan egy-egy megsárgult fotográfián. A zsonglőrök és akrobaták is szép számmal képviseltetnek – flitteres fellépőket, egyensúlyozó padokat, bumerángokat, utazóládákat, trapézokat, egykerekű és minibicikliket láthatunk bájosan lerongyolt állapotban, és sajnos minimális mennyiségű információ kíséretében. Ez általában is érvényes az egész múzeumra, holott például a bűvészkellékek megérnének több misét is. Főleg azért, mert lenyűgöző mennyiségű és minőségű képes, szöveges és tárgyi anyag gyűlt össze – a legendás szabadulóművész Weisz Erik, alias Houdini lakatját is beleértve –, ráadásul a múzeum mostani vezetősége épp egy bűvészdinasztia csemetéiből verbuválódott.

Ennél szegényesebb, de nem kevésbé inspiratív a legkorábbi mutatványoskultúrát is megidéző szörnyszülött-galéria, amely épp elavultsága és persze a politikai korrektségtől fényévekre lévő jellege miatt különösen rászorult volna a bővebb kontextualizálásra. Hiszen sziámi ikrek, farkasemberek, tetovált hölgyek, túlsúlyos dámák, óriásira nőtt férfiúk, kéz és láb nélküli, valamint törpenövésű emberek mutogatása mint külön műfaj ma már szerencsére elképzelhetetlen, ám jó pár évszázadon át a vállalkozóknak zsíros üzletet, a mutogatottaknak – szerencsés esetben – tisztes megélhetést, a látogatóknak pedig szerencsétlenül közvetített természettudományos ismereteket nyújtott.

Bár a múzeumi dolgozók a szabadidejükben épp a pincehelyiség szalonképessé tételén dolgoznak, hogy további kiállítóteremmel és eredeti kellékeket felhasználó bárral, valamint miniszínpaddal bővüljön a rendelkezésre álló tér, ez még mindig édeskevés lesz egy tisztességes múzeumi prezentáláshoz. Hiába zsúfoltak össze igazi kincseket a látogatók számára a mintegy 20 ezer objektumot számláló gyűjteményből, egy átfogó és kultúrtörténetileg alapos tárlathoz legalább háromszor-négyszer nagyobb alapterületre és nem kevés anyagi, szellemi befektetésre lenne szükség. Holott lenne itt mit megmutatni, főként aktuális vonatkozásban: a testkép és a női szerepek változásait, a technikai fejlődést legalább annyira izgalmas lenne végigkövetni, mint a cirkusztörténet egészére jellemző nemzetköziség kérdését (más néven migrációt, vagyis vándorlást) vagy a cirkuszok átpolitizáltságának történetét. És akkor a múzeum mottójaként használt, André Hellertől származó idézet („A valódi álmok és a megálmodott valóság archívuma”) is elnyerné méltó helyét.

Bécs, Ilgplatz 7. (a belépés díjtalan)

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.