rés a présen

Mellbevágó, de attól még igaz

Fiáth Marianna MC, újságíró

  • rés a présen
  • 2018. szeptember 23.

Interaktív

rés a présen: Rég hallottunk a Ludditákról, hol tart ma az első női rapprojekt?

Fiáth Marianna: A régebbi zenekaros plusz dj-s felállással már nem lépünk fel, pár éve a PinUps punk-rock csajbanda állandó tagjai lettünk a tesómmal, Fiáth Titával, és csak azért szoktuk kiírni, hogy Ludditák, mert a koncertszervezéskor ez állítólag számít. Éppen jövőre lesz húsz éve, hogy megalakultunk, ami elég mellbevágó, de attól még igaz. Egy GeciCsuj nevű háromakkordos punkzenekar sokáig tervben volt (Trágyaszóró lett volna az első lemezünk címe), de akkor jött Nagypál Orsi, és felvételiztünk a PinUpsba, ahová maximális pontszámmal vettek fel mindkettőnket.

rap: Mit kell tudni a PinUpsról?

FM: Lendületes, kemény és vicces csajzenekar, 2014 óta létezik, velünk együtt most már hattagú.
A kezdeti „csak a barátok örömére” összehegesztett feldolgozások után egyrészt tényleg megtanultak hangszeren játszani, másrészt elkezdtek jobbnál jobb saját számok születni. Dobbal (Tiszai Vivi), basszgitárral (Gellért Linda), szólógitárral (Nagypál Orsi) és billentyűvel (Perlaki Zsuzsi) felálló igazi kisbetűs zenekar, jó húzása van, sokat rikácsolunk benne – a legjobb, ami történhet. Megjártuk már a Tel-Aviv Pride-ot, a Szigetet többször is, de alapvetően a kisebb klubbulik és a fesztiválkoncertek állnak jól.

rap: Milyen a munkamegosztás egy hattagú női zenekarban?

FM: Mutogatni kéne, olyan. Végre van állandó próbahelyünk, mintha a Fekete Lyukat és valami zenész-menekülttábort boronáltak volna össze, úgyhogy van idő és hely dolgozni, folyton okoskodni és belepofázni egymás dolgába. Senki sem igazán képzett zenész, gondolhatod: szótárt lehetne írni a szakmai instrukció címén született idióta szavakból. Téma és számötlet rengeteg van, sok félkész zenei alap, amiből Titi kész szöveget ír, aztán lassan minden összeáll.

rap: Milyen műsorral turnéztok?

FM: Évek óta könyörgünk, hogy Samantha Fox
Touch Me című számát is játsszuk, de nem hajlandók rá. Úgyhogy marad a punk-rock meg az eszetlen reppelés, saját számok és néhány feldolgozás, a komfortzóna-tágítástól a buzilobbiig, a dizájnerdrogoktól a párkapcsolati nyűgökig sok minden terítékre kerül.

rap: Mikor és hol láthatunk benneteket ősszel, és a távolabbi jövőre vannak-e terveitek?

FM: Naná, egy csomó – ezek évek óta kábé ugyanazok, de idén már tényleg pontot teszünk az összes végére. Stúdiómunka ősszel, kislemez, aztán video­klip, és jövőre több fesztiválon és csajbuliban szeretnénk ott lenni itthon és külföldön is. Legközelebb a Mika Tivadar Mulatóban lépünk fel szeptember 28-án, aztán az Aurórában november 1-jén, reméljük, nem zárják be addig – meg utána sem.

rap: Milyen más projektekben vagy benne még?

FM: Nagypál Orsi Nyitva című első nagyjátékfilmjének a főcímzenéjét fejeztük be nemrég a tesómmal és Péterfy Borival (a zeneszerző Moldvai Márk), a filmet október közepétől játsszák, a szám már korábban hallható lesz. Emellett újságíróként dolgozom, könyveket és magazinokat szerkesztek.

rap: A sisterhoodban mi a legfontosabb?

FM: Mindegy, hogy hogy, csak nehogy sehogy.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.