Karaktertüsszentés

Rejtő Jenő: Piszkos Fred, a kapitány; A három testőr Afrikában – Kern András előadásában

  • Kling József
  • 2018. január 4.

Interaktív

Már-már természetfeletti jelenségként könyvelhetjük el, ahogy Rejtő Jenő regényei ellenállnak mindenféle feldolgozásnak.

Megfilmesítéseivel téglafalba ütközött Palásthy György, Zsurzs Éva és Bujtor István is. Nem véletlen, hogy meghangosításai jóval számosabbak. Rudolf Péter, Bodrogi Gyula, Gálvölgyi János, Reviczky Gábor, Benedek Miklós, Kovács Patrícia után most Kern András is ringbe szállt a „ki olvas Rejtőt hitelesebben és élményszerűbben hangoskönyvre?” versenybe. Valójában azonban nem a pályatársakkal kell megküzdenie, hanem velünk, Rejtő-fanokkal. Mindnyájunknak megvan ugyanis a maga privát, jól bejáratott belső olvasóhangja, amivel, valljuk be, nincs az a színészóriás, aki versenyre kelhet.

Nem tudom, melyiket olvastam többször, a Piszkos Fred, a kapitányt vagy A három testőr Afrikábant. Mindkettő a Rejtő-életmű koronagyémántja. Márpedig Kern ezzel a két művel debütál a Rejtő-hangoskönyvek porondján. Kernnek amúgy elég nagy fórja van, hiszen szinkronszínészi teljesítményével eleve mindenkit maga mögé utasít.

Woody Allennel annak idején olyan szinten sikerült azonosulnia, hogy a kritikusok is csak az amerikai színész magyar hangjaként hivatkoztak rá, ami azért felért egy kisebb arculcsapással. Woody Allen darabját, a Játszd újra, Sam!-et Kern 34 éve nyüstöli a Vígszínházban. Kisfilm is készült, amiben Kern magában Woodyval kommunikál. Ebben idézi az utca emberét, aki így reagál arra, hogy már nem Kern Woody Allen magyar hangja: „András, ha nem a maga hangját halljuk, nem ér semmit az egész.”

Ha szinkronszínészi teljesítményért Oscart osztogatnának, azt Kern nem Woody Allen magyar hangjáért, hanem a Sörgyári capriccio Pepin bácsijáért kapná meg, egyhangúlag. A magas fejhangon végigüvöltözött Hrabal-sztorik a magyar szinkrontörténelem legszórakoztatóbb pillanatai. Kern hangja külön életet él, talán némi árnyékot is vet a színész színpadi és filmes jelenlétére. Mintha a hangja nagyobb színész lenne, mint ő maga hús-vér valójában.

Ezt igazolja ez a két Rejtő-hangoskönyv is. Kern jól tudja, hogy minden szöveg alapja a zene, a ritmus, a lélekzet. Rejtő figuráit csak a hiteles hang képes életre kelteni fantáziánk, belső mozink vásznán.

Például a Piszkos Fred felütése az Uram, a késemért jöttem dialóggal a maga egyszerűségével és abszurditásával utánozhatatlan, megszólaltatásával sorra elvéreznek a versenyzők.

Kern azért kerül ki győztesen az illusztris mezőnyből, mert az ő olvasata nem prózai, hanem zenei. Nem szöveget olvas, hanem kottát. A két lemez egy-egy részét direkt úgy hallgattam, hogy közben csekkoltam a szöveget. Olvasatának zeneisége leginkább abban ragadható meg, hogy az eredeti szöveg központozását szinte figyelmen kívül hagyva sajátos ritmus szerint köti (legato) a mondatokat. Vagy amikor az eredetiben felkiáltójel van (A kis Fonál tanú!), ő kérdő mondatként hangsúlyozza a látszólag güggyent figura megszólalását. Minden szereplőnek saját hangot ad anélkül, hogy túljátszaná őket. Hangja olyan széles skálán mozog, mint egy buffo tenoré, kimeríthetetlen fantáziával és kromatikával öltözteti fel a Rejtő-figurákat. Zseniális, ahogy egy tüsszentéssel karaktert árnyal. Az arab sejket már-már recitálja, olykor felmegy kontratenorba, de rekeszteni is jól tud, Brigeronnak, a rakhmári oázis vendéglősének konkrétan rozsdás a hangja. Nagy szám, hogy Kern Piszkos Fred varjúkárogását képes valóban piszkosnak érzékeltetni.

Több élethelyzetben is kipróbáltam Kern hangoskönyveit. Tömegközlekedési eszközön vagy főzés közben egyáltalán nem ajánlom. Szobabiciklihez viszont remekül passzolnak. De igazi helyüket a hatórás autóúton találták meg. A vezetés koncentrált figyelme mögé Kern dúdoló-kántáló hangja valódi mozit vetített: „Forró, sárga nap égett be kintről. A poros, szomorú pálmák koronái mint ájult fejek lógtak, szinte halódva, és ha vontatott mozgással elindult köztük egy sovány majom, poreső szitált fonnyadó kardleveleikről.”

Hungaroton, 2017, lemezenként 3270 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.