Rádió

Katonadolgok

Honvédelem az Európa Rádióban

Interaktív

Be kell vallanunk, hogy eddig fel sem tűnt, a magyar rádiócsatornák mennyire elhanyagolják a honvédelem kérdését. Egyrészt, mert nem gondolunk túl sűrűn a hadseregre (szerencsére a sorkatonaság megszűntével nem nyomasztja tovább a hazafias szósszal leöntött semmittevés agyréme az újabb generációkat), másrészt, mert ha eszünkbe jut, akkor se tartjuk túl érdekesnek az egészet, illetve ami érdekes belőle (mondjuk, a nemzetközi miszsziók), azzal a politikai magazinok épp eleget foglalkoznak.

Az Európa Rádió műsorkészítői azonban úgy gondolják, hogy érdemes erről a témáról bővebben is beszélni, így Mundér címen heti egy órát áldoznak a katonadolgokra. És a múlt héten egész hallgathatóra sikerült az adás. Már legalábbis, ha valaki épp Kisújszállás, Debrecen, Nyíregyháza, Mezőkövesd, Miskolc vagy Szeged környékén rádiózgatott aznap délelőtt, az ország többi részén ugyanis nem érhető el a csatorna. Pontosabban a felszíni sugárzás ezekre a környékekre koncentrálódik, viszont online követhető az adás folyamatosan, sőt, a kis rádiók legnagyobb rákfenéje, a visszahallgathatatlanság sem fenyeget: habár néha kicsit kaotikus a feltöltés, egész használható archívumot építettek ki a csatorna gazdái. Tehát a Tiszáninneni Református Egyházkerület és a Tiszántúli Református Egyházkerület, ők ugyanis a 2001-ben indult rádió tulajdonosai. Nem is meglepő tehát, hogy a csatorna alapvetése szerint "közszolgálati, helyi és regionális jellegű", mindazonáltal "református szellemiségű és értékrendű", de - mint írják - a nem hívő hallgatóknak is érdekes adásokat igyekszik műsorra tűzni. A Mundér a fentiek szellemében valóban egyszerre helyi és regionális érdekű, közszolgálati, és nem hívőként is érdekes, sőt, a reformátusság szóba sem kerül benne, szerencsére, elég idegenül is mutatna az a terepszínű háttér előtt.

Tóth Béla szerkesztő-műsorvezető a honvédség és a civil társadalom kapcsolatát jelöli meg az adás vezérfonalaként, de végül ezt az igencsak bonyolult szimbiotikus viszonyt egyetlen kiállítás bemutatásán keresztül kívánja megközelíteni. Mi el tudtunk volna képzelni problémaérzékenyebb vizsgálódást is, de így sem volt teljesen hasztalan az eltöltött idő.

A Nyíregyházáról Hajdúhadházra diszlokált (ez honvédségi zsargon lehet, mert többször is elhangzik) Vay Ádám kiképzőbázison nyílt meg Svéda Csaba múzeumi rajzoló militarytematikájú tárlata. A mindössze tíz képből álló (és kívülállóknak csak előzetes bejelentéssel látogatható) mustra java része az afganisztáni magyar újjáépítési csoport történetét dolgozza fel. Illetve nem is annyira a történetüket, mint inkább az egyenruhájukat, technikai felszerelésüket. A rajzolót ugyanis ez érdekelte a saját bevallása szerint, tehát hiába várnánk drámai jeleneteket vagy bensőséges életképeket, a puszta szakmaiság volt a cél. Kérdés, hogy akkor a dr. Lippai Péter ezredes fotói alapján készült grafikáknak miben áll a művészi jelentőségük, ez azonban nem derül ki, illetve egymásnak ellentmondó kijelentések hangzanak el Svéda szájából: "én ezt nem tartom művészetnek, sem művészkedésnek", mondja előbb, majd nem sokkal később: "ha valaki dokumentál, ha a valóságot tükrözi, és hitelesen, az már művészet".

De hagyjuk is ezt, a lényeg, hogy a célcsoportot - magukat az Afganisztánt járt katonákat - elégedettséggel tölti el a tárlat. Ezt bizonyítja - az egész riportot végigkísérő, férfias nevetésekkel és koccintásokkal fűszerezett háttérzajon túl - Czill István alezredes véleménye is: "Az a kedvencem, ahol egy katona éppen megirányoz valamilyen célpontot. A szemében tükröződik a céltudatosság, az összpontosítás [...], látszik, hogy elhivatott valamiben, elhivatott a haza védelmére."

Hogy a laktanyába zárt, többé-kevésbé "szakbarbár" minitárlat mennyiben szolgálhat összekötő hídként a civil társadalom felé (azon túl, hogy maga a grafikus, aki nem katona, megszállottja a haditechnikának és az airsoft játéknak, akármi is legyen az), elég kérdéses. Ebből a szempontból talán a legérdekesebb szelete volt az adásnak dr. Bene János muzeológus monológja az egykori, katonai központként funkcionáló (mára honvédség nélkül szomorkodó) Nyíregyháza mindennapjairól. Önmagában is érdekes volt szavai nyomán elképzelni a nyírségi polgárok és katonák olykor nem is olyan gördülékeny, Krúdy-prózába kívánkozó együttélését - kár, hogy kevés idő jutott a kifejtésre. Legközelebb érdemes lenne inkább ebből az irányból támadni.

Mundér, Európa Rádió, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.