Rádió

Katonadolgok

Honvédelem az Európa Rádióban

Interaktív

Be kell vallanunk, hogy eddig fel sem tűnt, a magyar rádiócsatornák mennyire elhanyagolják a honvédelem kérdését. Egyrészt, mert nem gondolunk túl sűrűn a hadseregre (szerencsére a sorkatonaság megszűntével nem nyomasztja tovább a hazafias szósszal leöntött semmittevés agyréme az újabb generációkat), másrészt, mert ha eszünkbe jut, akkor se tartjuk túl érdekesnek az egészet, illetve ami érdekes belőle (mondjuk, a nemzetközi miszsziók), azzal a politikai magazinok épp eleget foglalkoznak.

Az Európa Rádió műsorkészítői azonban úgy gondolják, hogy érdemes erről a témáról bővebben is beszélni, így Mundér címen heti egy órát áldoznak a katonadolgokra. És a múlt héten egész hallgathatóra sikerült az adás. Már legalábbis, ha valaki épp Kisújszállás, Debrecen, Nyíregyháza, Mezőkövesd, Miskolc vagy Szeged környékén rádiózgatott aznap délelőtt, az ország többi részén ugyanis nem érhető el a csatorna. Pontosabban a felszíni sugárzás ezekre a környékekre koncentrálódik, viszont online követhető az adás folyamatosan, sőt, a kis rádiók legnagyobb rákfenéje, a visszahallgathatatlanság sem fenyeget: habár néha kicsit kaotikus a feltöltés, egész használható archívumot építettek ki a csatorna gazdái. Tehát a Tiszáninneni Református Egyházkerület és a Tiszántúli Református Egyházkerület, ők ugyanis a 2001-ben indult rádió tulajdonosai. Nem is meglepő tehát, hogy a csatorna alapvetése szerint "közszolgálati, helyi és regionális jellegű", mindazonáltal "református szellemiségű és értékrendű", de - mint írják - a nem hívő hallgatóknak is érdekes adásokat igyekszik műsorra tűzni. A Mundér a fentiek szellemében valóban egyszerre helyi és regionális érdekű, közszolgálati, és nem hívőként is érdekes, sőt, a reformátusság szóba sem kerül benne, szerencsére, elég idegenül is mutatna az a terepszínű háttér előtt.

Tóth Béla szerkesztő-műsorvezető a honvédség és a civil társadalom kapcsolatát jelöli meg az adás vezérfonalaként, de végül ezt az igencsak bonyolult szimbiotikus viszonyt egyetlen kiállítás bemutatásán keresztül kívánja megközelíteni. Mi el tudtunk volna képzelni problémaérzékenyebb vizsgálódást is, de így sem volt teljesen hasztalan az eltöltött idő.

A Nyíregyházáról Hajdúhadházra diszlokált (ez honvédségi zsargon lehet, mert többször is elhangzik) Vay Ádám kiképzőbázison nyílt meg Svéda Csaba múzeumi rajzoló militarytematikájú tárlata. A mindössze tíz képből álló (és kívülállóknak csak előzetes bejelentéssel látogatható) mustra java része az afganisztáni magyar újjáépítési csoport történetét dolgozza fel. Illetve nem is annyira a történetüket, mint inkább az egyenruhájukat, technikai felszerelésüket. A rajzolót ugyanis ez érdekelte a saját bevallása szerint, tehát hiába várnánk drámai jeleneteket vagy bensőséges életképeket, a puszta szakmaiság volt a cél. Kérdés, hogy akkor a dr. Lippai Péter ezredes fotói alapján készült grafikáknak miben áll a művészi jelentőségük, ez azonban nem derül ki, illetve egymásnak ellentmondó kijelentések hangzanak el Svéda szájából: "én ezt nem tartom művészetnek, sem művészkedésnek", mondja előbb, majd nem sokkal később: "ha valaki dokumentál, ha a valóságot tükrözi, és hitelesen, az már művészet".

De hagyjuk is ezt, a lényeg, hogy a célcsoportot - magukat az Afganisztánt járt katonákat - elégedettséggel tölti el a tárlat. Ezt bizonyítja - az egész riportot végigkísérő, férfias nevetésekkel és koccintásokkal fűszerezett háttérzajon túl - Czill István alezredes véleménye is: "Az a kedvencem, ahol egy katona éppen megirányoz valamilyen célpontot. A szemében tükröződik a céltudatosság, az összpontosítás [...], látszik, hogy elhivatott valamiben, elhivatott a haza védelmére."

Hogy a laktanyába zárt, többé-kevésbé "szakbarbár" minitárlat mennyiben szolgálhat összekötő hídként a civil társadalom felé (azon túl, hogy maga a grafikus, aki nem katona, megszállottja a haditechnikának és az airsoft játéknak, akármi is legyen az), elég kérdéses. Ebből a szempontból talán a legérdekesebb szelete volt az adásnak dr. Bene János muzeológus monológja az egykori, katonai központként funkcionáló (mára honvédség nélkül szomorkodó) Nyíregyháza mindennapjairól. Önmagában is érdekes volt szavai nyomán elképzelni a nyírségi polgárok és katonák olykor nem is olyan gördülékeny, Krúdy-prózába kívánkozó együttélését - kár, hogy kevés idő jutott a kifejtésre. Legközelebb érdemes lenne inkább ebből az irányból támadni.

Mundér, Európa Rádió, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.