Rádió

Katonadolgok

Honvédelem az Európa Rádióban

Interaktív

Be kell vallanunk, hogy eddig fel sem tűnt, a magyar rádiócsatornák mennyire elhanyagolják a honvédelem kérdését. Egyrészt, mert nem gondolunk túl sűrűn a hadseregre (szerencsére a sorkatonaság megszűntével nem nyomasztja tovább a hazafias szósszal leöntött semmittevés agyréme az újabb generációkat), másrészt, mert ha eszünkbe jut, akkor se tartjuk túl érdekesnek az egészet, illetve ami érdekes belőle (mondjuk, a nemzetközi miszsziók), azzal a politikai magazinok épp eleget foglalkoznak.

Az Európa Rádió műsorkészítői azonban úgy gondolják, hogy érdemes erről a témáról bővebben is beszélni, így Mundér címen heti egy órát áldoznak a katonadolgokra. És a múlt héten egész hallgathatóra sikerült az adás. Már legalábbis, ha valaki épp Kisújszállás, Debrecen, Nyíregyháza, Mezőkövesd, Miskolc vagy Szeged környékén rádiózgatott aznap délelőtt, az ország többi részén ugyanis nem érhető el a csatorna. Pontosabban a felszíni sugárzás ezekre a környékekre koncentrálódik, viszont online követhető az adás folyamatosan, sőt, a kis rádiók legnagyobb rákfenéje, a visszahallgathatatlanság sem fenyeget: habár néha kicsit kaotikus a feltöltés, egész használható archívumot építettek ki a csatorna gazdái. Tehát a Tiszáninneni Református Egyházkerület és a Tiszántúli Református Egyházkerület, ők ugyanis a 2001-ben indult rádió tulajdonosai. Nem is meglepő tehát, hogy a csatorna alapvetése szerint "közszolgálati, helyi és regionális jellegű", mindazonáltal "református szellemiségű és értékrendű", de - mint írják - a nem hívő hallgatóknak is érdekes adásokat igyekszik műsorra tűzni. A Mundér a fentiek szellemében valóban egyszerre helyi és regionális érdekű, közszolgálati, és nem hívőként is érdekes, sőt, a reformátusság szóba sem kerül benne, szerencsére, elég idegenül is mutatna az a terepszínű háttér előtt.

Tóth Béla szerkesztő-műsorvezető a honvédség és a civil társadalom kapcsolatát jelöli meg az adás vezérfonalaként, de végül ezt az igencsak bonyolult szimbiotikus viszonyt egyetlen kiállítás bemutatásán keresztül kívánja megközelíteni. Mi el tudtunk volna képzelni problémaérzékenyebb vizsgálódást is, de így sem volt teljesen hasztalan az eltöltött idő.

A Nyíregyházáról Hajdúhadházra diszlokált (ez honvédségi zsargon lehet, mert többször is elhangzik) Vay Ádám kiképzőbázison nyílt meg Svéda Csaba múzeumi rajzoló militarytematikájú tárlata. A mindössze tíz képből álló (és kívülállóknak csak előzetes bejelentéssel látogatható) mustra java része az afganisztáni magyar újjáépítési csoport történetét dolgozza fel. Illetve nem is annyira a történetüket, mint inkább az egyenruhájukat, technikai felszerelésüket. A rajzolót ugyanis ez érdekelte a saját bevallása szerint, tehát hiába várnánk drámai jeleneteket vagy bensőséges életképeket, a puszta szakmaiság volt a cél. Kérdés, hogy akkor a dr. Lippai Péter ezredes fotói alapján készült grafikáknak miben áll a művészi jelentőségük, ez azonban nem derül ki, illetve egymásnak ellentmondó kijelentések hangzanak el Svéda szájából: "én ezt nem tartom művészetnek, sem művészkedésnek", mondja előbb, majd nem sokkal később: "ha valaki dokumentál, ha a valóságot tükrözi, és hitelesen, az már művészet".

De hagyjuk is ezt, a lényeg, hogy a célcsoportot - magukat az Afganisztánt járt katonákat - elégedettséggel tölti el a tárlat. Ezt bizonyítja - az egész riportot végigkísérő, férfias nevetésekkel és koccintásokkal fűszerezett háttérzajon túl - Czill István alezredes véleménye is: "Az a kedvencem, ahol egy katona éppen megirányoz valamilyen célpontot. A szemében tükröződik a céltudatosság, az összpontosítás [...], látszik, hogy elhivatott valamiben, elhivatott a haza védelmére."

Hogy a laktanyába zárt, többé-kevésbé "szakbarbár" minitárlat mennyiben szolgálhat összekötő hídként a civil társadalom felé (azon túl, hogy maga a grafikus, aki nem katona, megszállottja a haditechnikának és az airsoft játéknak, akármi is legyen az), elég kérdéses. Ebből a szempontból talán a legérdekesebb szelete volt az adásnak dr. Bene János muzeológus monológja az egykori, katonai központként funkcionáló (mára honvédség nélkül szomorkodó) Nyíregyháza mindennapjairól. Önmagában is érdekes volt szavai nyomán elképzelni a nyírségi polgárok és katonák olykor nem is olyan gördülékeny, Krúdy-prózába kívánkozó együttélését - kár, hogy kevés idő jutott a kifejtésre. Legközelebb érdemes lenne inkább ebből az irányból támadni.

Mundér, Európa Rádió, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.