tévésmaci

Kecskebékaklub

  • tévésmaci
  • 2020. szeptember 27.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché az ablaknál állva nézték az esőt, minden túl egyszerűnek tűnt, lecsorgott a víz az ablakon, s a köves út szélén híztak szépen a tócsák, a tükrükön pedig buborékok pattantak szakadatlan. Szakadt. Nem átfutó zápor, nem is zivatar, pedig nyár van, csak sima eső, nem dörög, nem villámlik, csak futnak le a cseppek az ablakon. Sztupa arra gondolt, hogy ha nem dőlne, csak mondjuk, szemerkélne, és a szél megfújná egy kicsit, akkor kint ülne a kocsma udvarán, s az érkező stammgasztok az ajtóból odavetnék neki, hogy „friss levegő, mi”, s ő bólintana helybenhagyólag. Troché bent inná a sört velük, és szarna kihozni az övét, be kellene menni érte, de ő akkor is kihozná, visszatérne silbakolni őrhelyére, hisz csak szemerkél, jó is, hogy a szél az arcába csapja kicsit. De zuhogott, úgyhogy erről szó sem lehetett, s persze arról sem, hogy kiálljon az udvarba és az égre emelje kezét, úgy fogadja az esőt, csak ronggyá ázna, így aztán jobbról az ablaknál állva nézte, hogyan csorognak a cseppek lefele az ablakon. Troché a bal oldalról nem kívánkozott máshová. Nézte a tócsákat, a cseppek függönyét, az ablaküveget, próbált befogni mindent, amit egy eső vizuálisan csak nyújthat, s lassan beleszédült. Nem szédülés ez, mondta magának, csak a gyomrod emelkedik, inkább valami atavisztikus félsz, elkaptad az esőcseppek tér­iszonyát, jön fel kicsit a gyomrod, te meg mész lefelé, elég egy pillanatra elkapni a tekintetedet, és máris elmúlik. Belenézhetnél a falon a tükörbe, hátrasétálhatnál az ajtóhoz, és felkapcsolhatnád (haha, feloltanád, mint rég) a villanyt fényes nappal, s akkor egy csapásra megszűnne a gyomor emelkedése, s magad is visszamagasodnál, nem lennél ilyen szárazon is esőverte, de mindjárt eláll úgyis.

Pénteken (28-án) visszatérünk régi kedvencünkhöz a skandináv, közelebbről norvég blackmetal muzsikához, s este nyolctól a Cinemaxon eltöltünk egy kellemes estét a Mayhem zenekar sztorijával és a tinédzserkor összes, csak jóval később nevesíthető nyomorúságával. A Lords of Chaos – A sötétség gyermekeinek (2018) Oslóban ténykedő hősei pont egyidősek a texasi Amarillóban tevékenykedő és megmutatkozó punkokkal, de a Bomb City (2017) csak éjfél előtt kezd ugyanitt, úgyhogy a kettő között elkortyolhatunk egy teát is stílusosan (teázni nem is lehet máshogy, elvinne a teaőrség).

Szombaton délelőtt lesz A kincses szigetnek egy angol adaptációja 1990-ből afféle matinéként 11.15-kor a Film+-on, tehát maradunk ezen az utazgatós vonalon. Ugyanekkor a Sonyn az Úton hazafelé hősei (személyes ismerőseink, Árnyék és tsai, egy dinkatök kutya meg egy macska) például a Sierra Nevadán vágnak át 1993-ban, ami úgy is szép teljesítmény, hogy közben folyamatosan pofáznak emberül.

Vasárnap már eleve diszkóritmusba írt klasszikusokat adnak. A Sonyn éjjeli negyed tizenkettőkor startol a Blöff. Sajna nem Cselescsávó Blöffje 1976-ból, hanem Madonnánéé 2000-ből, pedig az volt ám az igazi muri, volt egy jelenet, melyben a Cseles egy másik gengszter kesztyűjébe fújja bele az orrát, dőltek is a kacajtól a bérletesek a kültelki moziban, ahol magam is rezidens voltam. Meg jön a Léon, a profi (1994) is éjjel kettőkor a Mozi+-on.

Kedden a bűn világába repít a Cinemax, este nyolckor ugyanis a Gomorra c. sorozat mozis folytatása, A halhatatlan (L’immortale) tárgyalja Ciro di Marzio dolgait a kies Moldáviában, utána meg a Fekete és kék egy feka rendőrnő viszontagságairól regél a bűnös New Orleansban. Ne tévézzenek, mert elviszi magukat is egy fekete rookie.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.