Képzelt Erdély, itt vagyunk!

Hagyaték

  • Solymosi Bálint
  • 2013. április 28.

Interaktív

Vagyunk néhányan, akik most kissé fellélegzünk, nemzeti öntudatunktól sem független okosságunk miatt, hogy nem valamely ciprusi bankba helyeztük el pénzünket, így aztán van időnk és energiánk figyelni magyar örökségünkre. Többek között arra a hagyatékra is, amelyet a székely zászló jelképez; hogy mit, erre derít fényt a Duna Televízió magazinműsora. Az aktuális rész alcíme: Balról a Hold, és jobbról a Nap - Ébredő székelyek. Nem kell sokat várnunk, hogy kiderüljön, egyöntetűen fényes, fenséges fenoménről van szó, valami ősiről, várva vártról: "egyre több és több helyen a székely zászló, meghódította a középületeket és lelkünket". Innét aztán nincs visszaút, elindul a mitológiák, mesék lavinája a Székelyföldről és a székelyekről, hogyan is történt, amikor a hun népcsoport töredékeként maradtak, illetve visszatértek. Miközben Benedek Elek A hadak útja című munkájából hangzik el részlet, Attiláról és Csabáról, a kamera a valóban lenyűgöző tájat pásztázza. Na de miként ábrázoltatik a messzi múlt misztikuma és ezotériája, a jelen igazsága, a jövő ígérete, meg ki tudja, mi még?! Hát nem másként, mint hogy a hegyekre, lankákra, fákra, parasztházakra ezüst holdacskaforma konfettieső hullik, és bizony arany cigarettafüstben úszik minden - talán ezek által mindenki átérzi és fölfogja a székelyek és így nemzetünk különösségét, nagyságát.

Írják, hogy "az arannyal vágott kék mezőben haladó Nap és Hold a nemzeti összetartás és az elszakított nemzetrészekkel való szolidaritás jelképévé vált". A műsorkészítők eredeti helyszíneken forgattak, és készítettek interjúkat Egyed Ákos történésszel, akadémikussal, Baricz Lajos atyával, marosszentgyörgyi plébánossal, Kiss-Portik Irén és Haszmann Pál néprajzkutatókkal, Sütő István bútorfestő mesterrel, hogy velük közelebb kerülhessünk a zászló motívumaihoz. Itt most megpróbáljuk nagyjából összefoglalni, mik hangzottak el. Először is ez egy esztétikai élmény, amely azt is kifejezi, hogy a székely ember közel van az éghez, és itt lenn csak ő van és a határ. Valamint: a zászló a mítosz egy darabkája, a Tejút töredéke. Nem soroljuk tovább. Aztán arról is beszélnek, hogy a székely a sok évszázados konok körülmények közt önazonosságát megőrizte, és hogy elsősorban katona volt, a székely ember mindenekelőtt harcos, a magyar nemzettest testőrsége.

'k maguk okkal mesélhetnek elérzékenyülten és pátosszal, az viszont rendkívül irritáló és kiábrándító, amikor a narrátor hangja a Fekete márciust megemlítve a csőcselék szót bosszút szomjazó hévvel emeli ki többször is. A politikai probléma ilyen etnicizálása nem a székelyek melletti kiállás, hanem uszítás. Kétség nem férhet hozzá, Trianontól kezdődően zajlik a "lopakodó beolvasztás", és Ceausüescu diktatúrája alatt nagyobb mértékű lett, mint valaha, és "irtóhadjárat indult minden ellen, ami magyar", a dicső román múlt relikviái kerültek mindenhová, ahol addig a székely múlt emlékei voltak. Több sem kell, végre megérkezünk a jelenbe: székely szabadság napja, március 10., harmincezren vagy ötezren a marosvásárhelyi autonómiatüntetésen. A székely zászlók között árpádsávos lobogókat vert a szél, a felvonulók "Autonómiát!", "Vesszen Trianon!", "Nem, nem, soha!", "Székelyföld nem Románia!" szlogeneket skandáltak.

Nyilvánvalóan nincs helye cinizmusnak és iróniának e tárgyban (sem), itt mindössze azt az irgalmatlan szörnyűséget érzékeltetnénk, amit az állami média művel, illetve csinál, tesz és vesz. A neotradicionalizmus teremtménye: a történelmen kívüli képzelt Erdélyés azörökSzékelyföld mítosza - így György Péter a Literán - nem kevésbé problémás, mint volt a rendszerváltás előtti időkben.

Ilyen magyarországi extremitásokkal, mint a szélsőjobboldali képzelgések és az ezekkel összefüggésbe hozható "tiszta" pártpolitikai érdekek, na meg az ezeket feltétel nélkül kiszolgáló média, nemhogy az ügy látszik veszni, mert hitelessége kérdőjeleződik meg - hanem a hely hitelessége is. Nem szabadna megengedni, hogy így legyen.

Duna Televízió, március 23.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.