Rádió

A komédiás és a zsidó fiú

A Máté-passió közvetítése a Bartókon

Interaktív

A közkeletű legenda szerint Bella Salomon, a nagymama 1823 karácsonyára adta ajándékba tizenkilenc éves Felix unokájának azt a kézzel másolt partitúrát, amely aztán néhány évvel később Bach reneszánszát előidézte. De ezzel a legendával sok minden nem stimmel.

A zenetörténészek ma már inkább 1824. március 3-ára teszik az ajándékozás pillanatát, ami logikusabb, hisz egyfelől az 1824-es évszám szerepel a papiroson, másfelől meg ugyan miért ajándékozgatott volna bármit is karácsonykor egy idős ortodox zsidó asszony? Lényeg a lényeg, az ifjú Mendelssohn hozzájutott a kottához, amit barátjával, a színész-énekes Eduard Devrient-nel átnézett, áténekelt, majd néhány év múlva jelentős közönség (többek között Heine, Hegel és Paganini) előtt el is vezényelt, kétségtelenül történelmi sikerrel.

Hogy miért érdekes mindez? Csak azért, mert a rendkívül fárasztó húsvét körüli marhaságok legfelemelőbb pillanata éppen a Máté-passió előadása volt a Művészetek Palotájában, amit a Bartók rádió jóvoltából a karos-, hinta- vagy konyhaszékből éppúgy élveznünk adatott, mint egy tejszállító kamion vezetőüléséből, már ha dolgozott épp Bach-rajongó kamionsofőr péntek este az ország útjain.

A húsvét a közrádióban egyébként nem mutatott túl vegyes képet, sok szó esett az ünnep egyházi gyökereiről, viszonylag kevés újdonsággal és alacsony érdekességfaktorral (attól tartunk, néhány ismétléssel is, de teljesen igaz: minek minden évben elmondani ugyanazt, ha egyszer már fel lett véve). Ugyanígy számtalan alkalommal interjúvoltak meg tojásfestő népművészeket és vízzel locsolkodó hagyományőrzőket, de hallhattunk sokat a nyúltartásról és a kisállat-ajándékozás veszélyeiről is. Az állatkertet ugyancsak többször kapcsolták kedélyesen, miközben a locsolóversíró-verseny felhívását is többször beolvasták, azzal a fontos rendőrségi felhívással egyetemben, hogy a szabálysértőket büntetéssel, a szabálytartókat csokitojással lepi meg a napokban sűrűbben ellenőrző szolgáló és védő szerv. Ám még így is akadt némi hiányérzetünk a tájékoztatást illetően, hiszen a vidéki vándorvidámparkok dodzsemhelyzetéről senki sem beszélt, mint ahogy az aktuális körhintajegy-árfolyamokról sem értesülhettünk sehonnan, de jövőre bizonyára ez is jobban megy majd, mint minden, mindig.

Az általános kölni-, sonka- és pálinkaszagú idiotizmus elől tehát Bach zenéjén keresztül nyílt a legkellemesebb és egyben legmagasztosabb menekülő út. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet talán nem is véletlen, hogy a borsos árú belépő ellenére is csurig töltötte a nagyérdemű a genti Collegium Vocale koncertjére. A zsúfoltság és a várakozás a rádióközvetítés hullámain keresztül is pontosan érezhető volt, egyrészt a háttér titokzatos morajlásából, másrészt a rádiós műsorvezető lefojtott hangú kommentárjaiból. Bősze Ádám különben remek arányérzékkel adagolta a koncert előtt és közben a háttér-információkat: egyfelől sztorizott, ami a laikus hallgatók figyelmének megragadását tette lehetővé, másfelől szakmai kommentárokat fűzött mind a műhöz és annak újrafelfedezéséhez, mind az aktuális előadáshoz, amivel a vájt fülűek számára is érdekesebbé válhattak a koncert előtti és a szünetbeli csendes percek. Nem volt könnyű dolga, tegyük hozzá, különösen a szünetben nem, amikor a Philippe Herreweghe által vezényelt zenekar és a nagyszerű szólisták után volt kénytelen valamit mondani – nem is bírt egy kis szubjektív értékelésről lemondani: „Egy műsorvezetőnek nem tiszte véleményt mondani egy előadásról, de azt gondolom, megrázó erejű interpretáció tanúi lehetünk itt ma, pénteken.” És ebben teljesen igaza is volt, mint ahogy a műsorkészítőknek is, hogy a szünetre egy versösszeállítással készültek. Babits, Nagy László, de különösen Pilinszky, a Pilinszkyt szavaló Latinovits és Weöres Sándor nemcsak szépen illeszkedett a koncert ívébe, hanem még hozzá is tettek valamit. A zene mellé pedig jó volt odaképzelni a Bősze által felidézett fiatal Mendelssohn-Bartholdyt és Devrient-t, amint kék zakóból, fehér mellényből, fekete nyakkendőből és nadrágból, illetve sárga bőrkesztyűből álló egyenruhájukban próbálják felhajtani a berlini arisztokrácia támogatását. Ahogy így elnézzük őket, mi sem mondhatunk mást, mint Devrient memoárja szerint egy ízben Mendelssohn: „Mégiscsak csodálatos véletlen, hogy egy komédiásnak és egy zsidó fiúnak köszönhető, hogy az emberek visszakapták a legnagyobb keresztény muzsikát.”

MR3-Bartók rádió, március 29.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.