Rádió

A komédiás és a zsidó fiú

A Máté-passió közvetítése a Bartókon

Interaktív

A közkeletű legenda szerint Bella Salomon, a nagymama 1823 karácsonyára adta ajándékba tizenkilenc éves Felix unokájának azt a kézzel másolt partitúrát, amely aztán néhány évvel később Bach reneszánszát előidézte. De ezzel a legendával sok minden nem stimmel.

A zenetörténészek ma már inkább 1824. március 3-ára teszik az ajándékozás pillanatát, ami logikusabb, hisz egyfelől az 1824-es évszám szerepel a papiroson, másfelől meg ugyan miért ajándékozgatott volna bármit is karácsonykor egy idős ortodox zsidó asszony? Lényeg a lényeg, az ifjú Mendelssohn hozzájutott a kottához, amit barátjával, a színész-énekes Eduard Devrient-nel átnézett, áténekelt, majd néhány év múlva jelentős közönség (többek között Heine, Hegel és Paganini) előtt el is vezényelt, kétségtelenül történelmi sikerrel.

Hogy miért érdekes mindez? Csak azért, mert a rendkívül fárasztó húsvét körüli marhaságok legfelemelőbb pillanata éppen a Máté-passió előadása volt a Művészetek Palotájában, amit a Bartók rádió jóvoltából a karos-, hinta- vagy konyhaszékből éppúgy élveznünk adatott, mint egy tejszállító kamion vezetőüléséből, már ha dolgozott épp Bach-rajongó kamionsofőr péntek este az ország útjain.

A húsvét a közrádióban egyébként nem mutatott túl vegyes képet, sok szó esett az ünnep egyházi gyökereiről, viszonylag kevés újdonsággal és alacsony érdekességfaktorral (attól tartunk, néhány ismétléssel is, de teljesen igaz: minek minden évben elmondani ugyanazt, ha egyszer már fel lett véve). Ugyanígy számtalan alkalommal interjúvoltak meg tojásfestő népművészeket és vízzel locsolkodó hagyományőrzőket, de hallhattunk sokat a nyúltartásról és a kisállat-ajándékozás veszélyeiről is. Az állatkertet ugyancsak többször kapcsolták kedélyesen, miközben a locsolóversíró-verseny felhívását is többször beolvasták, azzal a fontos rendőrségi felhívással egyetemben, hogy a szabálysértőket büntetéssel, a szabálytartókat csokitojással lepi meg a napokban sűrűbben ellenőrző szolgáló és védő szerv. Ám még így is akadt némi hiányérzetünk a tájékoztatást illetően, hiszen a vidéki vándorvidámparkok dodzsemhelyzetéről senki sem beszélt, mint ahogy az aktuális körhintajegy-árfolyamokról sem értesülhettünk sehonnan, de jövőre bizonyára ez is jobban megy majd, mint minden, mindig.

Az általános kölni-, sonka- és pálinkaszagú idiotizmus elől tehát Bach zenéjén keresztül nyílt a legkellemesebb és egyben legmagasztosabb menekülő út. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet talán nem is véletlen, hogy a borsos árú belépő ellenére is csurig töltötte a nagyérdemű a genti Collegium Vocale koncertjére. A zsúfoltság és a várakozás a rádióközvetítés hullámain keresztül is pontosan érezhető volt, egyrészt a háttér titokzatos morajlásából, másrészt a rádiós műsorvezető lefojtott hangú kommentárjaiból. Bősze Ádám különben remek arányérzékkel adagolta a koncert előtt és közben a háttér-információkat: egyfelől sztorizott, ami a laikus hallgatók figyelmének megragadását tette lehetővé, másfelől szakmai kommentárokat fűzött mind a műhöz és annak újrafelfedezéséhez, mind az aktuális előadáshoz, amivel a vájt fülűek számára is érdekesebbé válhattak a koncert előtti és a szünetbeli csendes percek. Nem volt könnyű dolga, tegyük hozzá, különösen a szünetben nem, amikor a Philippe Herreweghe által vezényelt zenekar és a nagyszerű szólisták után volt kénytelen valamit mondani – nem is bírt egy kis szubjektív értékelésről lemondani: „Egy műsorvezetőnek nem tiszte véleményt mondani egy előadásról, de azt gondolom, megrázó erejű interpretáció tanúi lehetünk itt ma, pénteken.” És ebben teljesen igaza is volt, mint ahogy a műsorkészítőknek is, hogy a szünetre egy versösszeállítással készültek. Babits, Nagy László, de különösen Pilinszky, a Pilinszkyt szavaló Latinovits és Weöres Sándor nemcsak szépen illeszkedett a koncert ívébe, hanem még hozzá is tettek valamit. A zene mellé pedig jó volt odaképzelni a Bősze által felidézett fiatal Mendelssohn-Bartholdyt és Devrient-t, amint kék zakóból, fehér mellényből, fekete nyakkendőből és nadrágból, illetve sárga bőrkesztyűből álló egyenruhájukban próbálják felhajtani a berlini arisztokrácia támogatását. Ahogy így elnézzük őket, mi sem mondhatunk mást, mint Devrient memoárja szerint egy ízben Mendelssohn: „Mégiscsak csodálatos véletlen, hogy egy komédiásnak és egy zsidó fiúnak köszönhető, hogy az emberek visszakapták a legnagyobb keresztény muzsikát.”

MR3-Bartók rádió, március 29.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.