Rádió

A komédiás és a zsidó fiú

A Máté-passió közvetítése a Bartókon

Interaktív

A közkeletű legenda szerint Bella Salomon, a nagymama 1823 karácsonyára adta ajándékba tizenkilenc éves Felix unokájának azt a kézzel másolt partitúrát, amely aztán néhány évvel később Bach reneszánszát előidézte. De ezzel a legendával sok minden nem stimmel.

A zenetörténészek ma már inkább 1824. március 3-ára teszik az ajándékozás pillanatát, ami logikusabb, hisz egyfelől az 1824-es évszám szerepel a papiroson, másfelől meg ugyan miért ajándékozgatott volna bármit is karácsonykor egy idős ortodox zsidó asszony? Lényeg a lényeg, az ifjú Mendelssohn hozzájutott a kottához, amit barátjával, a színész-énekes Eduard Devrient-nel átnézett, áténekelt, majd néhány év múlva jelentős közönség (többek között Heine, Hegel és Paganini) előtt el is vezényelt, kétségtelenül történelmi sikerrel.

Hogy miért érdekes mindez? Csak azért, mert a rendkívül fárasztó húsvét körüli marhaságok legfelemelőbb pillanata éppen a Máté-passió előadása volt a Művészetek Palotájában, amit a Bartók rádió jóvoltából a karos-, hinta- vagy konyhaszékből éppúgy élveznünk adatott, mint egy tejszállító kamion vezetőüléséből, már ha dolgozott épp Bach-rajongó kamionsofőr péntek este az ország útjain.

A húsvét a közrádióban egyébként nem mutatott túl vegyes képet, sok szó esett az ünnep egyházi gyökereiről, viszonylag kevés újdonsággal és alacsony érdekességfaktorral (attól tartunk, néhány ismétléssel is, de teljesen igaz: minek minden évben elmondani ugyanazt, ha egyszer már fel lett véve). Ugyanígy számtalan alkalommal interjúvoltak meg tojásfestő népművészeket és vízzel locsolkodó hagyományőrzőket, de hallhattunk sokat a nyúltartásról és a kisállat-ajándékozás veszélyeiről is. Az állatkertet ugyancsak többször kapcsolták kedélyesen, miközben a locsolóversíró-verseny felhívását is többször beolvasták, azzal a fontos rendőrségi felhívással egyetemben, hogy a szabálysértőket büntetéssel, a szabálytartókat csokitojással lepi meg a napokban sűrűbben ellenőrző szolgáló és védő szerv. Ám még így is akadt némi hiányérzetünk a tájékoztatást illetően, hiszen a vidéki vándorvidámparkok dodzsemhelyzetéről senki sem beszélt, mint ahogy az aktuális körhintajegy-árfolyamokról sem értesülhettünk sehonnan, de jövőre bizonyára ez is jobban megy majd, mint minden, mindig.

Az általános kölni-, sonka- és pálinkaszagú idiotizmus elől tehát Bach zenéjén keresztül nyílt a legkellemesebb és egyben legmagasztosabb menekülő út. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet talán nem is véletlen, hogy a borsos árú belépő ellenére is csurig töltötte a nagyérdemű a genti Collegium Vocale koncertjére. A zsúfoltság és a várakozás a rádióközvetítés hullámain keresztül is pontosan érezhető volt, egyrészt a háttér titokzatos morajlásából, másrészt a rádiós műsorvezető lefojtott hangú kommentárjaiból. Bősze Ádám különben remek arányérzékkel adagolta a koncert előtt és közben a háttér-információkat: egyfelől sztorizott, ami a laikus hallgatók figyelmének megragadását tette lehetővé, másfelől szakmai kommentárokat fűzött mind a műhöz és annak újrafelfedezéséhez, mind az aktuális előadáshoz, amivel a vájt fülűek számára is érdekesebbé válhattak a koncert előtti és a szünetbeli csendes percek. Nem volt könnyű dolga, tegyük hozzá, különösen a szünetben nem, amikor a Philippe Herreweghe által vezényelt zenekar és a nagyszerű szólisták után volt kénytelen valamit mondani – nem is bírt egy kis szubjektív értékelésről lemondani: „Egy műsorvezetőnek nem tiszte véleményt mondani egy előadásról, de azt gondolom, megrázó erejű interpretáció tanúi lehetünk itt ma, pénteken.” És ebben teljesen igaza is volt, mint ahogy a műsorkészítőknek is, hogy a szünetre egy versösszeállítással készültek. Babits, Nagy László, de különösen Pilinszky, a Pilinszkyt szavaló Latinovits és Weöres Sándor nemcsak szépen illeszkedett a koncert ívébe, hanem még hozzá is tettek valamit. A zene mellé pedig jó volt odaképzelni a Bősze által felidézett fiatal Mendelssohn-Bartholdyt és Devrient-t, amint kék zakóból, fehér mellényből, fekete nyakkendőből és nadrágból, illetve sárga bőrkesztyűből álló egyenruhájukban próbálják felhajtani a berlini arisztokrácia támogatását. Ahogy így elnézzük őket, mi sem mondhatunk mást, mint Devrient memoárja szerint egy ízben Mendelssohn: „Mégiscsak csodálatos véletlen, hogy egy komédiásnak és egy zsidó fiúnak köszönhető, hogy az emberek visszakapták a legnagyobb keresztény muzsikát.”

MR3-Bartók rádió, március 29.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.