A forradalom szele

Március 15. a rádióban

Interaktív

Habár az idei nemzeti ünnep valószínűleg nem annak a szélnek a megidézésétől lesz emlékezetes, melyet az egykori márciusi ifjak keltettek, sokkal inkább attól a konkrét vihartól, amely rendkívül udvariatlanul beterítette hóval a fél országot, és türelmetlenségében annyit se várt, hogy a belügyminisztérium döntéshozói alaposan végiggondolhassák, mit kéne ilyen kínos helyzetben tenni.

Habár az idei nemzeti ünnephez a rendszerváltozás óta elkövetett legnagyobb alkotmányos aljasság és egy (jóindulattal) megroppant vagy (kevesebb jóindulattal) gyáva közjogi méltóság mentegetőzése szolgáltatta a háttérzenét. Habár a miniszter a félkész Erkel Színházban ép ésszel felfoghatatlan módon állami díjakkal legitimálta a rasszizmust, irredentizmust, homofóbiát, antiszemitizmust és ufófigyelést, miközben a művészeti díjak szakmai konszenzusát (illetve utolsó utáni, halvány esélyét) ismét csak olyan alaposan tökön rúgták, hogy az már nemigen áll fel többet. Habár mindezek mellett józanul elmenni képtelenség, mi - ugyan mostanában már csak puszta önmulattató dacból - azért még mindig nem adtuk fel teljesen az értelmes közélet és kulturális diskurzus iránti olthatatlan, romantikus vágyat, ezért a fentiekre nem vesztegetünk többet maradék leütéseinkből, hanem rövid pillantást igyekszünk vetni magára a szerencsétlen, meghurcolt nemzeti ünnepünkre.

Tehát azt kérdezzük Rangos Katalin műsorvezetővel együtt: valójában mi volt a jelentőségük a március 15-i eseményeknek? Mindezt tesszük a Szabad sávban, a Klubrádión, s várjuk Gerő András történészprofesszor válaszát. Amin aztán nem is lepődünk meg: inkább szimbolikusan, mint reáltörténésekben ragadható meg ez a jelentőség, elég csak a politikai státusfoglyok kiszabadítására gondolni: egyrészt mindössze ketten voltak, másrészt Táncsics rabtársát, szegény Eftimie Murgut ki sem engedték (majd csak áprilisban, a román diákok tüntetése után). De egyébként - teszi hozzá viccelődve Gerő - Petőfi Sándornak mindenképpen nagy nap lehetett, ha ugyanis kiszámoljuk, épp kilenc hónapra rá született Zoltán fia.

Az adás különben a magyar polgárosodásról szól, vagyis nem csak vagy nem konkrétan a forradalomról. Ami egyfelől segít elkerülni, hogy a milliószor hallott forgatókönyvet ismét végigvegyük kávéházi márványasztaltól lépcsőn szavaláson át nyomdafoglalásig, másfelől a kontextus felfestése az egyes események értékelésében is hozzásegíti a laikus rádiózót a tisztánlátáshoz. Mivel a történelemben viszonylag ritkák az előzmény vagy következmény nélküli események, a forradalommal sem kezdődött el és nem is ért véget semmi, de fontos állomás volt egy nagyobb folyamatban. Tekinthetjük a reformkor és az 1831-es koleralázadás alkalmával nyilvánvalóvá vált ingatag társadalmi szituáció betetőzésének, ami ugyan politikai és nemzeti vereségben kulminálódott, de annyit mégis elért, hogy bizonyos tendenciák visszafordíthatatlanná váltak. Mindenekelőtt a civilizatorikus mozzanatok, mondja a végig élvezetesen és gördülékenyen beszélő Gerő. Az, hogy az infrastruktúra - javarészt Széchenyi révén - fejlődött, a higiénia is jobb lett (szintén a nagy gróf hozta divatba a dézsában mosdást), a város elkezdte definiálni és újraértelmezni önmagát, ahogy a nemzet is. Aztán ezeket az abszolutizmus már nemigen tudja eltörölni, a dualizmus meg még fel is pörgeti. Létrejön a nemzeti kultúra és annak műveltségi sztenderdjei: hogy Jókait és Mikszáthot kell olvasni, díszkiadásban lehetőleg (közben Jókairól valamiért az is szóba kerül, hogy pornográf verseket írt, pedig ez mintha nem tartozna szorosan a tárgyhoz).

A nézőpontok alakulására szép anekdota - anélkül, hogy a megjegyzés igazságtartalmát vizsgálnánk -, amikor Gerőt megkérdezte Habsburg Ottó, hogy miért szeretik a magyarok Kossuthot, és miért nem annyira Ferenc Józsefet. Az aradi vértanúk miatt, válaszolja a történész, mire a másik csak annyit felel: jó-jó, de Kossuth csak beszélt, Ferenc József meg csinált is valamit. És hogy mi volt az, amit a Monarchia "csinált"? Kiszámíthatóság, stabil pénz, iskolarendszer, jogbiztonság. De hogy ezekhez eljussunk, a forradalom és szabadságharc felkavaró fuvallatára is elengedhetetlen szükség volt. Ugyan megfogadtuk, hogy nem beszélünk a máról többet, de egyszerűen nem lehet megúszni: hát nem ugyanezeket a fogalmakat kérnénk számon nap mint nap most is?

Szabad sáv, Klubrádió, március 14.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.