Tévé

Későn, csonkán

Magyarul Balóval

Interaktív

Vagy fél évtizede nem szerepelt képernyőn, s jellegzetes hangszínét és hanghordozását is csupán Beliczai Balázs paródiái idézték a fülünkbe, ám Baló Györgyöt mégis mindmáig a minőségi tévés újságírás nagy öregjének tudjuk.

Egy országban, ahol a nagy öregek a legtöbbször csupáncsak öregek, ez persze nem feltétlenül jelent túlságosan sokat, azonban Baló tényleg szakmájának mestere, imponáló rutinnal és kizökkenthetetlen nyugalommal. Kézenfekvő, s az elemzésre-megfejtésre nem is igazán rászoruló döntés tehát, hogy a pártatlan és sokirányú tájékoztatás kötelmére frissen ráismert RTL most műsort adott neki: ugyan csináljon már valami napi hírháttér­szerűséget!

A döntés helyes, de sajnos meglehetősen elkésett. Nem Baló szellemi kondíciója miatt, mert az máig remek, s még csak nem is az aktuális tusakodások állása okán. Hanem azért, mert a következetesen lefelé licitáló, évtizedes műsorpolitikával sikerült a közönséget elszoktatni a gondolkodós műsoroktól. Önmagában is árulkodó a tény, hogy az adásoknak a mellékcsatornán, a Való Világ napi összefoglalói előtt találtak helyet, amit hurráoptimizmussal lehet ugyan közönségnevelő gesztusnak kancsalítani, ám némi realizmussal tekintve a dolgot inkább a közegidegenség bizonyítéka ismerhető fel benne. (Hogy aztán éjféltájban a főcsatorna is megismétli az adásokat, az vajmi keveset árnyal ezen az összképen.)

A közegidegenség említése amúgy azért fontos, merthogy nyilvánvalóan elbizonytalanító hatással van a Magyarul Balóval készítőire. Kicsit restellni látszanak a régimódi beszélgetős jelleget, s így olyan bejátszásokkal meg infografikákkal próbálják hígí­tani műsorukat, amelyek ritkán adnak hozzá valós többletet a beszélgetéshez, ellenben legalább megtörik. A csütörtöki adásban ráadásul a meghívott korrupció-szakértőn is érezhető volt, hogy meglepi a kereskedelmi adón való huzamosabb megszólalás lehetősége.

Igazán kínossá mégis a pénteki adás vált – méghozzá szinte öntudatlanul. A napon, amikor mindenki Simicska Lajos ejakulátumos kiszólásával és a jobbsajtó nagy belső meghasonlásával volt elfoglalva, a stúdióban Tarlós Istvánnal készült cikcakkban haladó interjú. Mi tagadás, ezúttal Baló György sem volt jó formában, máskülönben nem engedi magából előtörni a hajdani sportriportert, imigyen felvezetve a 2024-es olimpiai pályázás témáját: Magyarország bőségesen megérdemel egy olimpiát. (Mely kijelentést azután rögvest követte a lélekszámra és négyzetkilométerre vetített olimpiai aranyak és egyéb érmek számunkra oly kedves, mi több, drága összesítése.) Tarlós már itt kényelembe helyezhette magát, s utóbb is remekül elvolt homályukban meghagyott kijelentéseivel: „nagyon kedvező híreket kaptam a legközvetlenebb forrásból”. Kedvére csaphatott át egyik témáról a másikra, számon kérve az ombudsmanon és a Kúrián, hogy könnyű az íróasztal mögül akadályozni, de nehezebb dolgozni, s tüntető terminológiai flegmával emlegethetett „híres internetes fórumokat”.

S azután jött az utolsó két perc egy értelmezhetetlen tévés mélyponttal. Baló – jelezve az idő szűkösségét – még rákérdezett egy közgyűlési verbális durvaságra, ámde egyetlen név vagy bárminő konkrétum említése nélkül. Előnyös helyzetét felismerve Tarlós sem változtatott ezen a helyzeten, ellenben megemlítette, hogy „a hölgy” szüleit régóta jól ismeri, s hogy ezt „a hölgy” is tudja. Azután rámutathatott arra a számára a jelek szerint feldolgozhatatlan tényre, miszerint ahol kamerák és mikrofonok vannak, ott vigyázni kell arra, hogy mit mond az egyszeri árva kis politikus. Ebből ő persze zavartalanul azt a következtetést vonta le, hogy semmi baj nem történt volna, ha nincsenek ott a közgyűlésen médiamunkások. S végül még ezt a megfellebbezhetetlen igazságot is bemondhatta, jószerint a tévénézők nevében is: „Azért tudni kellene, hogy mi történt.” Hát ja!

RTL II, február 5. és 6.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.