Tévé

Későn, csonkán

Magyarul Balóval

Interaktív

Vagy fél évtizede nem szerepelt képernyőn, s jellegzetes hangszínét és hanghordozását is csupán Beliczai Balázs paródiái idézték a fülünkbe, ám Baló Györgyöt mégis mindmáig a minőségi tévés újságírás nagy öregjének tudjuk.

Egy országban, ahol a nagy öregek a legtöbbször csupáncsak öregek, ez persze nem feltétlenül jelent túlságosan sokat, azonban Baló tényleg szakmájának mestere, imponáló rutinnal és kizökkenthetetlen nyugalommal. Kézenfekvő, s az elemzésre-megfejtésre nem is igazán rászoruló döntés tehát, hogy a pártatlan és sokirányú tájékoztatás kötelmére frissen ráismert RTL most műsort adott neki: ugyan csináljon már valami napi hírháttér­szerűséget!

A döntés helyes, de sajnos meglehetősen elkésett. Nem Baló szellemi kondíciója miatt, mert az máig remek, s még csak nem is az aktuális tusakodások állása okán. Hanem azért, mert a következetesen lefelé licitáló, évtizedes műsorpolitikával sikerült a közönséget elszoktatni a gondolkodós műsoroktól. Önmagában is árulkodó a tény, hogy az adásoknak a mellékcsatornán, a Való Világ napi összefoglalói előtt találtak helyet, amit hurráoptimizmussal lehet ugyan közönségnevelő gesztusnak kancsalítani, ám némi realizmussal tekintve a dolgot inkább a közegidegenség bizonyítéka ismerhető fel benne. (Hogy aztán éjféltájban a főcsatorna is megismétli az adásokat, az vajmi keveset árnyal ezen az összképen.)

A közegidegenség említése amúgy azért fontos, merthogy nyilvánvalóan elbizonytalanító hatással van a Magyarul Balóval készítőire. Kicsit restellni látszanak a régimódi beszélgetős jelleget, s így olyan bejátszásokkal meg infografikákkal próbálják hígí­tani műsorukat, amelyek ritkán adnak hozzá valós többletet a beszélgetéshez, ellenben legalább megtörik. A csütörtöki adásban ráadásul a meghívott korrupció-szakértőn is érezhető volt, hogy meglepi a kereskedelmi adón való huzamosabb megszólalás lehetősége.

Igazán kínossá mégis a pénteki adás vált – méghozzá szinte öntudatlanul. A napon, amikor mindenki Simicska Lajos ejakulátumos kiszólásával és a jobbsajtó nagy belső meghasonlásával volt elfoglalva, a stúdióban Tarlós Istvánnal készült cikcakkban haladó interjú. Mi tagadás, ezúttal Baló György sem volt jó formában, máskülönben nem engedi magából előtörni a hajdani sportriportert, imigyen felvezetve a 2024-es olimpiai pályázás témáját: Magyarország bőségesen megérdemel egy olimpiát. (Mely kijelentést azután rögvest követte a lélekszámra és négyzetkilométerre vetített olimpiai aranyak és egyéb érmek számunkra oly kedves, mi több, drága összesítése.) Tarlós már itt kényelembe helyezhette magát, s utóbb is remekül elvolt homályukban meghagyott kijelentéseivel: „nagyon kedvező híreket kaptam a legközvetlenebb forrásból”. Kedvére csaphatott át egyik témáról a másikra, számon kérve az ombudsmanon és a Kúrián, hogy könnyű az íróasztal mögül akadályozni, de nehezebb dolgozni, s tüntető terminológiai flegmával emlegethetett „híres internetes fórumokat”.

S azután jött az utolsó két perc egy értelmezhetetlen tévés mélyponttal. Baló – jelezve az idő szűkösségét – még rákérdezett egy közgyűlési verbális durvaságra, ámde egyetlen név vagy bárminő konkrétum említése nélkül. Előnyös helyzetét felismerve Tarlós sem változtatott ezen a helyzeten, ellenben megemlítette, hogy „a hölgy” szüleit régóta jól ismeri, s hogy ezt „a hölgy” is tudja. Azután rámutathatott arra a számára a jelek szerint feldolgozhatatlan tényre, miszerint ahol kamerák és mikrofonok vannak, ott vigyázni kell arra, hogy mit mond az egyszeri árva kis politikus. Ebből ő persze zavartalanul azt a következtetést vonta le, hogy semmi baj nem történt volna, ha nincsenek ott a közgyűlésen médiamunkások. S végül még ezt a megfellebbezhetetlen igazságot is bemondhatta, jószerint a tévénézők nevében is: „Azért tudni kellene, hogy mi történt.” Hát ja!

RTL II, február 5. és 6.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."