Tévé

Későn, csonkán

Magyarul Balóval

Interaktív

Vagy fél évtizede nem szerepelt képernyőn, s jellegzetes hangszínét és hanghordozását is csupán Beliczai Balázs paródiái idézték a fülünkbe, ám Baló Györgyöt mégis mindmáig a minőségi tévés újságírás nagy öregjének tudjuk.

Egy országban, ahol a nagy öregek a legtöbbször csupáncsak öregek, ez persze nem feltétlenül jelent túlságosan sokat, azonban Baló tényleg szakmájának mestere, imponáló rutinnal és kizökkenthetetlen nyugalommal. Kézenfekvő, s az elemzésre-megfejtésre nem is igazán rászoruló döntés tehát, hogy a pártatlan és sokirányú tájékoztatás kötelmére frissen ráismert RTL most műsort adott neki: ugyan csináljon már valami napi hírháttér­szerűséget!

A döntés helyes, de sajnos meglehetősen elkésett. Nem Baló szellemi kondíciója miatt, mert az máig remek, s még csak nem is az aktuális tusakodások állása okán. Hanem azért, mert a következetesen lefelé licitáló, évtizedes műsorpolitikával sikerült a közönséget elszoktatni a gondolkodós műsoroktól. Önmagában is árulkodó a tény, hogy az adásoknak a mellékcsatornán, a Való Világ napi összefoglalói előtt találtak helyet, amit hurráoptimizmussal lehet ugyan közönségnevelő gesztusnak kancsalítani, ám némi realizmussal tekintve a dolgot inkább a közegidegenség bizonyítéka ismerhető fel benne. (Hogy aztán éjféltájban a főcsatorna is megismétli az adásokat, az vajmi keveset árnyal ezen az összképen.)

A közegidegenség említése amúgy azért fontos, merthogy nyilvánvalóan elbizonytalanító hatással van a Magyarul Balóval készítőire. Kicsit restellni látszanak a régimódi beszélgetős jelleget, s így olyan bejátszásokkal meg infografikákkal próbálják hígí­tani műsorukat, amelyek ritkán adnak hozzá valós többletet a beszélgetéshez, ellenben legalább megtörik. A csütörtöki adásban ráadásul a meghívott korrupció-szakértőn is érezhető volt, hogy meglepi a kereskedelmi adón való huzamosabb megszólalás lehetősége.

Igazán kínossá mégis a pénteki adás vált – méghozzá szinte öntudatlanul. A napon, amikor mindenki Simicska Lajos ejakulátumos kiszólásával és a jobbsajtó nagy belső meghasonlásával volt elfoglalva, a stúdióban Tarlós Istvánnal készült cikcakkban haladó interjú. Mi tagadás, ezúttal Baló György sem volt jó formában, máskülönben nem engedi magából előtörni a hajdani sportriportert, imigyen felvezetve a 2024-es olimpiai pályázás témáját: Magyarország bőségesen megérdemel egy olimpiát. (Mely kijelentést azután rögvest követte a lélekszámra és négyzetkilométerre vetített olimpiai aranyak és egyéb érmek számunkra oly kedves, mi több, drága összesítése.) Tarlós már itt kényelembe helyezhette magát, s utóbb is remekül elvolt homályukban meghagyott kijelentéseivel: „nagyon kedvező híreket kaptam a legközvetlenebb forrásból”. Kedvére csaphatott át egyik témáról a másikra, számon kérve az ombudsmanon és a Kúrián, hogy könnyű az íróasztal mögül akadályozni, de nehezebb dolgozni, s tüntető terminológiai flegmával emlegethetett „híres internetes fórumokat”.

S azután jött az utolsó két perc egy értelmezhetetlen tévés mélyponttal. Baló – jelezve az idő szűkösségét – még rákérdezett egy közgyűlési verbális durvaságra, ámde egyetlen név vagy bárminő konkrétum említése nélkül. Előnyös helyzetét felismerve Tarlós sem változtatott ezen a helyzeten, ellenben megemlítette, hogy „a hölgy” szüleit régóta jól ismeri, s hogy ezt „a hölgy” is tudja. Azután rámutathatott arra a számára a jelek szerint feldolgozhatatlan tényre, miszerint ahol kamerák és mikrofonok vannak, ott vigyázni kell arra, hogy mit mond az egyszeri árva kis politikus. Ebből ő persze zavartalanul azt a következtetést vonta le, hogy semmi baj nem történt volna, ha nincsenek ott a közgyűlésen médiamunkások. S végül még ezt a megfellebbezhetetlen igazságot is bemondhatta, jószerint a tévénézők nevében is: „Azért tudni kellene, hogy mi történt.” Hát ja!

RTL II, február 5. és 6.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.