tévéSmaci

Te a farkas, én az oroszlán

  • tévésmaci
  • 2015. március 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché először találkoztak a krapekkal, egy füstös presszó mélyén ücsörgött a kevertje előtt. Ő is dohányzott, mint a zsúfolt terem majd’ összes kuncsaftja. Egyenként celofánba csomagolt, füstszűrő nélküli cigarettát árusítottak a helyen. Egy tálcán hordta körbe valami riadt arcú bakfis, szánhatták a népek, mert feszt vásároltak tőle, 20 fillér volt szálja. Előbb mindenki csak babrálta, söndörgette, söndörkézte a celofánt, de aztán pikk-pakk, gyújtottak is ráfele; vágni lehetett a füstöt. Csakhogy a hamutartók ürítése alig is győzte a lépést a cigarettás lánnyal, így csak gyűlt, csak gyűlt a sok csikk az asztalokon, hamu hullt az olcsó öltönyökre, kiskosztümökre. Sztupa és Troché letelepedtek a krapek kis kerek asztalkájához a szkájbevonatú stokira, s türelmesen kivárták, míg befejezi a csörtéjét a sárga bajszú felszolgálóval. Öregem, kapd be a lövegem! – köpte még utána a kacsázva távozó pincérnek, aztán Sztupáék felé fordult, s csak annyit mondott egy legyintéssel kísérve, hogy csálinger, mind ilyenek, alja nép. Sztupa és Troché nem mutattak semminő egyetértést vagy rosszallást, minden mozdulatuk, gesztusuk arról árulkodott, hogy ideje lenne már a lényegre térni. De a krapekot nem olyan fából faragták. Orkánkabát, mondta és a fogas felé mutatott, ilyen, mint az enyém, nagy tételben, ol­csóért, nejlonharisnyával, 8x4 hónaljfrissítő, megvesznek érte a kartársnők… Nem érdekel, szakította félbe most már ingerülten Troché, de a krapeknak még kicsúszott a száján, hogy japán kisrádió. Hagyja abba, minket csak az érdekel – mondta Sztupa, különös nyomatékot adva az aznak. Az, értem. Az csak otthon van, fel kell jönniük érte. Ezt nem mondta Óvári elvtárs, gondolta Troché, de csak túléljük valahogy. Egy mozdulattal fölrántotta és a fogas felé irányította a krapekot, aki nem is tiltakozott, sietve bújt bele barna orkánkabátjába, és csak halkan, inkább magának je­gyezte meg, hogy van kék is, de az valamivel drágább. A krapek az új lakótelepen lakott, s láthatóan büszke volt rá: loggiás, mondta, a parkolóra néz. Két szoba, loggia, a mutter kicsit nagyot hall, észre sem fog venni, csukja mindig a konyhaajtót. A cipőt le kellett volna venni az előszobában, de a krapek már nem mert szólni érte, csak még a cigarettásdoboz-gyűjteményét akarta megmutatni a háló falán, a tapétára ragasztva, négy sorban, üresen, zömmel nyugati cigik dobozait. Tévé.

Szombaton (14-én) mindenütt a Valentin-napi habos puftit tolják a néparcba, de az m1 22.30-tól a Végzetes vonzerőt vetíti, amiben – ha jól emlékszem – őrjöngve és nagykéssel esnek egymásnak a szerelmesek, ami legalábbis egyfajta határozottnak tűnő különvéleményre utal. Bár ezzel sem vagyunk nagyon kisegítve, hisz így is csak a szokott mantrát kapjuk: piros sarokban a szerelmesek ünnepe, a kékben meg ennek nincs hagyománya, Amerikából ránk lőcsölt satöbbi. A Duna Tv sem viccel, bemondja, hogy a szerelem egyfelől vak, s a jó nők (a. m. Ruttkay Éva) a Trabantot választják az Opel Kapitány helyett (Alfa Rómeó és Júlia, 16.20-kor), illetve halálos kimenetelű, ami tényleg hiányzik a fenének (West Side Story, 20.55-től).

Vasárnap ugyancsak 16.20-tól, ugyancsak a Dunán Gábor diák, melyben a törökkel veszi föl a harcot a magyar nemzet, Zenthe Ferenc és Sinkovits Imre vezetésével, pontosabban vezényletével, hiszen dallal és énekszóval kergetjük meg a kontyost. Újabb magyar vonatkozású esemény az HBO-n este nyolckor a Grand Budapest Hotel, amiből tisztán látszik, hogy Magyarország jobban teljesít, hiszen ha nem így lenne, Grand Bratislava Hotel lenne, ami azért elég hülyén hangzana.

Hétfőn a vasárnapi zárva tartás helyett hétfői adásszünetet követelünk a nyílt utcán, izzó mobiltelefonokkal és Gulyás Márton beszédével.

Szerdán Féktelenül száguldunk este a Film+-on, a kormánynál Sandra Baloghgal. Én a magyar kormányt is rábíznám.

Csütörtökön egy brit sorozat, az Észak és Dél újrája kora este a Dunán, mert ez a hét a szerelmeseké.
A szerelmesek viszont hülyék lennének tévézni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.