Rádió

Kéz a vasban

Ünnepi műsor a Szent Jobbról

Interaktív

Akárhonnan is nézzük, augusztus 20. elsősorban a tűzijátékról szól, tudja ezt kis- és nagymagyar, kormány- és városvezető, meteorológus és katasztrófavédelmis egyként. Minden más körítés, felvezetés, kötelező kör csupán az este nagy össznemzeti durrogtatása előtt.

És ez jól is van így, a sok szomorkás ünnep között hadd legyen már egy (a kozmopolita szilvesztert nem számítva), amikor lelkifurdalás nélkül leshetjük a szikrázó égi hersenéseket. Az állami csatornák ugyanakkor kénytelenek valamiképp aládúcolni a jeles nap méltóságát, és igencsak megizzadnak szerkesztők, műsorvezetők, bemondók és szaktanácsadók is a nagy igyekezetben, hogy képernyő vagy hangszóró elé vonzzák a publikumot – csak hát, valljuk be, nincs mivel. A Kossuth térre átszervezett tisztavatás már rég nem az, ami valaha volt, pedig valaha sem az volt, aminek szerették volna láttatni. A légi parádé még oké, ha épp van, a nap többi része viszont merő űr, amit kutyakiállítástól pálinkaszentelésen át az ország tortájának bejelentéséig egész sok mindennel iparkodnak betölteni.

A klasszikus érzületek kedvelőinek minden­esetre ott van a múlt és jelen együttállását kifejezni hivatott ceremónia, a Szent Jobb-körmenet a turistanegyed kifirnájszolt utcáiban. A körmenet magasztosságához kétség sem férhet, ugyanakkor ahhoz, hogy a ceremónia mélységeit és magasságait, sűrű emelkedettségét és komor fényeit átélhetővé tegye a rádió, talán még egy Szepesi György kaliberű kommentátor is kevés lenne. A Kossuthon érthető módon meg sem próbálkoztak ezzel, ellenben egy egész órás magazinműsort kapott az ereklye, illetve az ereklye történetének egy adott szakasza Horváth Ágnes szerkesztésében és műsorvezetésével.

A Szent Jobb lakat alatt című produkció éppen amiatt volt bosszantó, ami miatt érdekes is: hogy kizárólag a kommunizmusra fókuszált. Ami kétségtelenül jellegzetes és elszomorító szakasza volt a Szent Jobb történetének, mégis, a kegytárgy hosszú „előéletének” mellőzése következtében, mint egy tőkesúlyát vesztett hajó, kissé megdőlt az összeállítás. Minden rosszért a kommunisták a felelősek, halljuk ki a sorok közül, és még azt is, hogy a kommunisták nem mi voltunk, mi nyilván a mindenkori másikak voltunk, s ez így azért nehezen áll meg.

Snell György püspök, a Szent István-bazilika plébánosa, s mint ilyen a Szent Jobb őre, ugyanakkor őszinte és átélhető elfogódottsággal beszélt az ereklyéről, és kellemes iróniával mutatta meg azokat a körülményeket, melyek között 1950-től 1987-ig tartották: a kápolna oltárába épített páncélszekrénybe zárva. Az ő visszaemlékezései adták meg a műsor dinamikáját, és lényegében a valószerűségét is. Snell fiatal papként szolgált a bazilikában a 60-as években, amikor a körmenet tiltott volt ugyan, de mint mondja, egy-egy augusztus 20-án annyian jöttek el a kápolnába, amennyien ma a körmeneteken sem szoktak megjelenni. Talán lehetett és kellett is volna ezeket a viszonyokat boncolgatni még, de mintha a szerkesztő Horváth Ágnes a bonyolult ok-okozati politikai-társadalmi háló egyszerűbb átlátása érdekében a rezsim tűrésével kevésbé, a tiltásával annál inkább kívánt foglalkozni.

A műsor történész szakértője, Soós Viktor Attila (a Nemzeti Emlékezet Bizottságából) szintén igyekezett plasztikus képet felrajzolni, de a tanú Snell mellett az ő elbeszélése némileg színtelennek hatott. A visszatérő műsorvezetői kérdésre, hogy tudniillik miért félt az ateista rezsim ennyire az ereklyétől, Soós sem adott egyértelmű választ, és a leegyszerűsítések elől megkísérelt egy-egy új aspektus felé kitérni. Kádár és a pápa találkozója, a templomok falain belül tovább élő status quo, az állami és egyházi vezetés egyre harmonikusabb (az állambiztonságba beépülő papok és vallási vezetők garantálta) viszonya, mind-mind bonyolult szövedékként vették körbe a páncélba zárt testrészt, és veszik körbe a róla való gondolkodást ma is – éppen ezért lenne érdemes foglalkozni még velük. Talán egy év múlva ismét lesz rá egy szabad délután.

A Szent Jobb lakat alatt, Kossuth rádió, augusztus 20.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.