Rádió

Kéz a vasban

Ünnepi műsor a Szent Jobbról

Interaktív

Akárhonnan is nézzük, augusztus 20. elsősorban a tűzijátékról szól, tudja ezt kis- és nagymagyar, kormány- és városvezető, meteorológus és katasztrófavédelmis egyként. Minden más körítés, felvezetés, kötelező kör csupán az este nagy össznemzeti durrogtatása előtt.

És ez jól is van így, a sok szomorkás ünnep között hadd legyen már egy (a kozmopolita szilvesztert nem számítva), amikor lelkifurdalás nélkül leshetjük a szikrázó égi hersenéseket. Az állami csatornák ugyanakkor kénytelenek valamiképp aládúcolni a jeles nap méltóságát, és igencsak megizzadnak szerkesztők, műsorvezetők, bemondók és szaktanácsadók is a nagy igyekezetben, hogy képernyő vagy hangszóró elé vonzzák a publikumot – csak hát, valljuk be, nincs mivel. A Kossuth térre átszervezett tisztavatás már rég nem az, ami valaha volt, pedig valaha sem az volt, aminek szerették volna láttatni. A légi parádé még oké, ha épp van, a nap többi része viszont merő űr, amit kutyakiállítástól pálinkaszentelésen át az ország tortájának bejelentéséig egész sok mindennel iparkodnak betölteni.

A klasszikus érzületek kedvelőinek minden­esetre ott van a múlt és jelen együttállását kifejezni hivatott ceremónia, a Szent Jobb-körmenet a turistanegyed kifirnájszolt utcáiban. A körmenet magasztosságához kétség sem férhet, ugyanakkor ahhoz, hogy a ceremónia mélységeit és magasságait, sűrű emelkedettségét és komor fényeit átélhetővé tegye a rádió, talán még egy Szepesi György kaliberű kommentátor is kevés lenne. A Kossuthon érthető módon meg sem próbálkoztak ezzel, ellenben egy egész órás magazinműsort kapott az ereklye, illetve az ereklye történetének egy adott szakasza Horváth Ágnes szerkesztésében és műsorvezetésével.

A Szent Jobb lakat alatt című produkció éppen amiatt volt bosszantó, ami miatt érdekes is: hogy kizárólag a kommunizmusra fókuszált. Ami kétségtelenül jellegzetes és elszomorító szakasza volt a Szent Jobb történetének, mégis, a kegytárgy hosszú „előéletének” mellőzése következtében, mint egy tőkesúlyát vesztett hajó, kissé megdőlt az összeállítás. Minden rosszért a kommunisták a felelősek, halljuk ki a sorok közül, és még azt is, hogy a kommunisták nem mi voltunk, mi nyilván a mindenkori másikak voltunk, s ez így azért nehezen áll meg.

Snell György püspök, a Szent István-bazilika plébánosa, s mint ilyen a Szent Jobb őre, ugyanakkor őszinte és átélhető elfogódottsággal beszélt az ereklyéről, és kellemes iróniával mutatta meg azokat a körülményeket, melyek között 1950-től 1987-ig tartották: a kápolna oltárába épített páncélszekrénybe zárva. Az ő visszaemlékezései adták meg a műsor dinamikáját, és lényegében a valószerűségét is. Snell fiatal papként szolgált a bazilikában a 60-as években, amikor a körmenet tiltott volt ugyan, de mint mondja, egy-egy augusztus 20-án annyian jöttek el a kápolnába, amennyien ma a körmeneteken sem szoktak megjelenni. Talán lehetett és kellett is volna ezeket a viszonyokat boncolgatni még, de mintha a szerkesztő Horváth Ágnes a bonyolult ok-okozati politikai-társadalmi háló egyszerűbb átlátása érdekében a rezsim tűrésével kevésbé, a tiltásával annál inkább kívánt foglalkozni.

A műsor történész szakértője, Soós Viktor Attila (a Nemzeti Emlékezet Bizottságából) szintén igyekezett plasztikus képet felrajzolni, de a tanú Snell mellett az ő elbeszélése némileg színtelennek hatott. A visszatérő műsorvezetői kérdésre, hogy tudniillik miért félt az ateista rezsim ennyire az ereklyétől, Soós sem adott egyértelmű választ, és a leegyszerűsítések elől megkísérelt egy-egy új aspektus felé kitérni. Kádár és a pápa találkozója, a templomok falain belül tovább élő status quo, az állami és egyházi vezetés egyre harmonikusabb (az állambiztonságba beépülő papok és vallási vezetők garantálta) viszonya, mind-mind bonyolult szövedékként vették körbe a páncélba zárt testrészt, és veszik körbe a róla való gondolkodást ma is – éppen ezért lenne érdemes foglalkozni még velük. Talán egy év múlva ismét lesz rá egy szabad délután.

A Szent Jobb lakat alatt, Kossuth rádió, augusztus 20.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.