Rádió

Kéz a vasban

Ünnepi műsor a Szent Jobbról

Interaktív

Akárhonnan is nézzük, augusztus 20. elsősorban a tűzijátékról szól, tudja ezt kis- és nagymagyar, kormány- és városvezető, meteorológus és katasztrófavédelmis egyként. Minden más körítés, felvezetés, kötelező kör csupán az este nagy össznemzeti durrogtatása előtt.

És ez jól is van így, a sok szomorkás ünnep között hadd legyen már egy (a kozmopolita szilvesztert nem számítva), amikor lelkifurdalás nélkül leshetjük a szikrázó égi hersenéseket. Az állami csatornák ugyanakkor kénytelenek valamiképp aládúcolni a jeles nap méltóságát, és igencsak megizzadnak szerkesztők, műsorvezetők, bemondók és szaktanácsadók is a nagy igyekezetben, hogy képernyő vagy hangszóró elé vonzzák a publikumot – csak hát, valljuk be, nincs mivel. A Kossuth térre átszervezett tisztavatás már rég nem az, ami valaha volt, pedig valaha sem az volt, aminek szerették volna láttatni. A légi parádé még oké, ha épp van, a nap többi része viszont merő űr, amit kutyakiállítástól pálinkaszentelésen át az ország tortájának bejelentéséig egész sok mindennel iparkodnak betölteni.

A klasszikus érzületek kedvelőinek minden­esetre ott van a múlt és jelen együttállását kifejezni hivatott ceremónia, a Szent Jobb-körmenet a turistanegyed kifirnájszolt utcáiban. A körmenet magasztosságához kétség sem férhet, ugyanakkor ahhoz, hogy a ceremónia mélységeit és magasságait, sűrű emelkedettségét és komor fényeit átélhetővé tegye a rádió, talán még egy Szepesi György kaliberű kommentátor is kevés lenne. A Kossuthon érthető módon meg sem próbálkoztak ezzel, ellenben egy egész órás magazinműsort kapott az ereklye, illetve az ereklye történetének egy adott szakasza Horváth Ágnes szerkesztésében és műsorvezetésével.

A Szent Jobb lakat alatt című produkció éppen amiatt volt bosszantó, ami miatt érdekes is: hogy kizárólag a kommunizmusra fókuszált. Ami kétségtelenül jellegzetes és elszomorító szakasza volt a Szent Jobb történetének, mégis, a kegytárgy hosszú „előéletének” mellőzése következtében, mint egy tőkesúlyát vesztett hajó, kissé megdőlt az összeállítás. Minden rosszért a kommunisták a felelősek, halljuk ki a sorok közül, és még azt is, hogy a kommunisták nem mi voltunk, mi nyilván a mindenkori másikak voltunk, s ez így azért nehezen áll meg.

Snell György püspök, a Szent István-bazilika plébánosa, s mint ilyen a Szent Jobb őre, ugyanakkor őszinte és átélhető elfogódottsággal beszélt az ereklyéről, és kellemes iróniával mutatta meg azokat a körülményeket, melyek között 1950-től 1987-ig tartották: a kápolna oltárába épített páncélszekrénybe zárva. Az ő visszaemlékezései adták meg a műsor dinamikáját, és lényegében a valószerűségét is. Snell fiatal papként szolgált a bazilikában a 60-as években, amikor a körmenet tiltott volt ugyan, de mint mondja, egy-egy augusztus 20-án annyian jöttek el a kápolnába, amennyien ma a körmeneteken sem szoktak megjelenni. Talán lehetett és kellett is volna ezeket a viszonyokat boncolgatni még, de mintha a szerkesztő Horváth Ágnes a bonyolult ok-okozati politikai-társadalmi háló egyszerűbb átlátása érdekében a rezsim tűrésével kevésbé, a tiltásával annál inkább kívánt foglalkozni.

A műsor történész szakértője, Soós Viktor Attila (a Nemzeti Emlékezet Bizottságából) szintén igyekezett plasztikus képet felrajzolni, de a tanú Snell mellett az ő elbeszélése némileg színtelennek hatott. A visszatérő műsorvezetői kérdésre, hogy tudniillik miért félt az ateista rezsim ennyire az ereklyétől, Soós sem adott egyértelmű választ, és a leegyszerűsítések elől megkísérelt egy-egy új aspektus felé kitérni. Kádár és a pápa találkozója, a templomok falain belül tovább élő status quo, az állami és egyházi vezetés egyre harmonikusabb (az állambiztonságba beépülő papok és vallási vezetők garantálta) viszonya, mind-mind bonyolult szövedékként vették körbe a páncélba zárt testrészt, és veszik körbe a róla való gondolkodást ma is – éppen ezért lenne érdemes foglalkozni még velük. Talán egy év múlva ismét lesz rá egy szabad délután.

A Szent Jobb lakat alatt, Kossuth rádió, augusztus 20.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.