Rádió

Ki a konyhából

Női magazin a Klubrádióban

Interaktív

Nem állítjuk, hogy ma Magyarországon könnyű lenne szórakoztató, összetett és okos női magazint csinálni, a legtöbb próbálkozás (legalábbis eddigi tapasztalataink szerint) általában már a címnél elvérzik – mintha a nőiség másról sem szól(hat)na, csak úgy záporoznak a tűsarkak, ridikülök és egyéb, a női lét leglényegét megjeleníteni hivatott, együgyű tárgyak.

A Fülbevaló ezekhez képest – különösen, hogy rádióműsorról van szó – egész jól sikerült választás. Kár, hogy a Klubrádió női magazinjának készítői sem bírták ki, s ha a címben nem is, a műsorleírásban jópofiztak egy kicsit, és „nőcis darabként” igyekeztek eladni ezt az ennél azért többre hivatott műsort.

Persze, ami egy női magazin elkészítésénél nehezítést jelent (a különféle, egymásnak ellentmondó elvárások), az a nők társadalmi státuszának problematikusságára is rámutat: egyszerre kéne szépnek lenni, sikeresnek, szórakoztatónak, jó anyának, konyhatündérnek és még ki tudja, mi másnak. Érdekes, hogy a rádióműsorok nagy része neki is fut ezeknek az egymást elnyomó regisztereknek, majd annak rendje és módja szerint le is pattan a nagyszabású kísérlet megmászhatatlan faláról. Mi kíváncsiak lennénk mondjuk egy olyan női műsorra is, amelyikben nincs például gasztronómia (vagy ne adj’ isten, gyereknevelés sem), viszont a társadalmi-politikai kérdésekre érzékenyebb – de úgy tűnik, erre még várni kell.

A Fülbevalóban van minden, és éppen ettől a mindentől válik kissé kiszámíthatóvá a műsor nőábrázolása. Igaz, nem árulnak zsákbamacskát, az ajánlóban alaposan körülírják az ideális nő figuráját: „Egy igazi nő sokszínű, és mindenre figyel; nyitott a világra, és százféle szerepben is helytáll.” Szerencsére mégsem ez a programszerű látásmód határozza meg az adás hangulatát, hanem épp a szupernőkép repedéseiből előszivárgó, felszabadult csetlés-botlás.

Mindenesetre a konyhában kezdődik a menet; úgy tűnik, ez a helyiség kötelező elemként még mindig nem elhagyható. A műsor házigazdája, Kovács M. Veronika és segítője, Lay Viktória a kovászos uborka készítésének fortélyairól kérdezik a profikhoz illő szerénységgel megnyilatkozó Frank Júliát. Nem biztos, hogy ez a legizgalmasabb része a műsornak (és talán adásindító helyett jobb lett volna két „komolyabb” műsorrész közötti lazítónak betenni), de tény, hogy a fajsúlyához képest enyhén túlhúzott trialógus kellemes alaphangulatot ad az elkövetkező szűk hatvan percre.

Azt, hogy a gasztronómia örvén amúgy ki lehet jönni a konyhából, a Visegrádi Nemzetközi Palotajátékokról beszámoló riport elég frappánsan bemutatja. Ráadásul a szokásos élménybeszámoló helyett egy interjú formájában kerül elénk a dolog, s nemcsak a kérdező, hanem a válaszoló – Buzás Gergely muzeológus – is jó arányérzékkel adagolja az ismeretterjesztést és a nyári szórakoztatást. Hogy a palota fénykorában nem ettek levest, és a köret sem volt jellemző, viszont a mindenféle mártások és sült húsok annál inkább, tipikusan az az információ, amely önmagában nem agyzsibbasztóan érdekes, de Buzás körültekintő mondataival együtt mégsem válik unalmassá a múltidézés – pláne, ha az experimentális archeológia jegyében a helyreállított királyi konyhában el is készítik a reneszánsz menüt.

Mindezzel együtt az adás második felére jellemző komolyabb témák biztosítják be a Fülbevaló erős, középutas karakterét. A „csajszi­s­ságot” sikerül messze elkerülni mind a Szilvási Lénával, mind a Gusztos Péterrel készült beszélgetésekben. Az előbbiben arról van szó, hogyan látják a 6–14 év közötti gyerekek (jellemzően az SOS Gyermekfalvak lakói) a családi szerepeket; az utóbbiban meg arról, hogy hamarosan megnyílik az ország első akadálymentesített, integrált fitneszterme. Különösen ez az utolsó rész nem egyértelműen „női témát” jár körül, s ez üdítőleg hat – visszamenőleg is – az egész műsorra. Érthető hát, hogy az adás végén felhangzó (amúgy megmagyarázhatatlan funkciójú) szlogenre – „Veronika, neked tényleg jól áll a fülbevaló!” – a műsorvezető elégedetten feleli: „egész jó műsort hoztunk össze”. Kétségtelen, hogy a női magazinok mostoha mezőnyében a Fülbevaló az izgalmasabb próbálkozások közé tartozik.

Fülbevaló, Klubrádió, július 19.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."