Megszűnik a Dunszt.sk

Kinek a kultúrája?

Interaktív

Öt és fél év működés után megszűnik a Dunszt.sk szlovákiai magyar kulturális portál. A főszerkesztő kifáradásról és strukturális nehézségekről beszél, de politikai és társadalmi kérdések is felsejlenek a háttérben.

A Dunszt.sk rövid idő alatt vált az utóbbi idők legérdekesebb fórumává, és nem csak a szlovákiai magyar, de az „összmagyar” kulturális életben is komoly presztízse lett. Az oldal története a kulturális szféra válságáról is sokat elmond, s a kisebbségi magyar politikai viszonyok szempontjából sem tanulságok nélküli.

Osztott tér

A szlovákiai magyar kulturális élet ismerői számára közhely, hogy a Szigeti László nevével fémjelzett Kalligram folyóirat- és könyvkiadó létrejötte és felfutása az önállóvá váló állam első két évtizedében akár aranykornak is tekinthető. Szigeti a cseh és szlovák kultúra és politika olyan kiemelkedő alakjaival ápolt jó viszonyt, mint Václav Havel vagy Bohumil Hrabal, s a progresszív kulturális programot és a nemzetközi beágyazottságot a függetlenné váló Szlovákia kisebbségi magyar kulturális életébe is tovább tudta vinni. Nem véletlen, hogy az általa létrehozott Kalligram márka a személyes visszavonulását túlélve ma is meghatározó szereplő – immár elsősorban a magyarországi kulturális piacon. Az eredeti Kalligram felbomlása a 2010-es évek közepén viszont jelentős űrt hagyott a szlovákiai kulturális térben.

A Dunszt indulása is ehhez az időszakhoz kapcsolódik, az alapító főszerkesztő Beke Zsolt korábban másfél évtizedig dolgozott a Kalligramnál különböző szerkesztői pozíciókban. 2016-ban aztán a hozzá hasonlóan dunaszerdahelyi Benes Zsolttal, aki a technikai hátteret biztosította, belevágtak egy kulturális honlap létrehozásába. Ahogy Beke fogalmaz, eleinte blogszerűen működött az oldal, egyszemélyes fórumként, aztán a következő két év során lassan épült valódi online folyóirattá. Az oldal neve játékosan a szerkesztő lakhelyé­re is utal: Dunaszerdahely, szlovákul Dunajská Streda.

A kezdetben szinte hobbiprojektnek tűnő oldalnak viszonylag hamar híre ment, és a szubjektív, egyéni hangú cikkeket közlő online fórumnak lelkes követőtábora alakult ki. Ehhez képest az első évben, amikor működési támogatásra pályáztak, mindössze 2000 eurót kaptak, márpedig abból nem lehet lapot kiépíteni és fenntartani. Beke szerint e nyilvánvalóan fricskának szánt támogatásban már benne volt annak a törésnek az előjele, amely 2018–2019-ben végül kettészakította az addig strukturálisan egységes szlovákiai magyar irodalmi életet. A magyarországi kultúrpolitika hatása akkorra forrott ki: a politikai alapon osztott támogatások, a budapesti centrumból kézi vezérléssel létrehozott irodalmi és politikai fórumok, a háttéralkuk és politikai játszmák ugyanolyan megosztottá tették a felvidéki kulturális szcénát, amilyen megosztott a magyarországi már jó ideje.

A szimbolikus pillanat épp az volt, amikor Demeter Szilárd 2019. június elején Orbán Viktor jelenlétében aláírta az együttműködési nyilatkozatot a határon túli irodalom válogatott képviselőivel Kazinczy Ferenc sírhelyénél. A hírhedt szövegezésű („az élő irodalom képlete legfontosabb eleme” az olvasó), vajmi kevés konkrétumot tartalmazó, és azóta szépen el is felejtett papír egyik aláírója a Szlovákiai Magyar Írók Társaságát (SZMÍT) vezető Hodossy Gyula volt. Az ő parolázását Demeterrel és Orbánnal a SZMÍT tagságának jelentős része nem emésztette meg: 2019 nyarán kiváltak és létrehozták a Bázis egyesületet. Másfél évtizeddel korábban a Magyar Írószövetség és a belőle kiváló Szépírók Társasága között is hasonlóképpen zajlott a szakadás. Hodossynak nem kellett sokáig szomorkodnia, előbb a budapesti irányítással létrehozott felvidéki Előretolt Helyőrség főszerkesztője lett, majd a Térey-ösztöndíjat is elnyerte – igaz, a kétéves felülvizsgálatkor, tavaly decemberben el is vették tőle.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”