Megszűnik a Dunszt.sk

Kinek a kultúrája?

Interaktív

Öt és fél év működés után megszűnik a Dunszt.sk szlovákiai magyar kulturális portál. A főszerkesztő kifáradásról és strukturális nehézségekről beszél, de politikai és társadalmi kérdések is felsejlenek a háttérben.

A Dunszt.sk rövid idő alatt vált az utóbbi idők legérdekesebb fórumává, és nem csak a szlovákiai magyar, de az „összmagyar” kulturális életben is komoly presztízse lett. Az oldal története a kulturális szféra válságáról is sokat elmond, s a kisebbségi magyar politikai viszonyok szempontjából sem tanulságok nélküli.

Osztott tér

A szlovákiai magyar kulturális élet ismerői számára közhely, hogy a Szigeti László nevével fémjelzett Kalligram folyóirat- és könyvkiadó létrejötte és felfutása az önállóvá váló állam első két évtizedében akár aranykornak is tekinthető. Szigeti a cseh és szlovák kultúra és politika olyan kiemelkedő alakjaival ápolt jó viszonyt, mint Václav Havel vagy Bohumil Hrabal, s a progresszív kulturális programot és a nemzetközi beágyazottságot a függetlenné váló Szlovákia kisebbségi magyar kulturális életébe is tovább tudta vinni. Nem véletlen, hogy az általa létrehozott Kalligram márka a személyes visszavonulását túlélve ma is meghatározó szereplő – immár elsősorban a magyarországi kulturális piacon. Az eredeti Kalligram felbomlása a 2010-es évek közepén viszont jelentős űrt hagyott a szlovákiai kulturális térben.

A Dunszt indulása is ehhez az időszakhoz kapcsolódik, az alapító főszerkesztő Beke Zsolt korábban másfél évtizedig dolgozott a Kalligramnál különböző szerkesztői pozíciókban. 2016-ban aztán a hozzá hasonlóan dunaszerdahelyi Benes Zsolttal, aki a technikai hátteret biztosította, belevágtak egy kulturális honlap létrehozásába. Ahogy Beke fogalmaz, eleinte blogszerűen működött az oldal, egyszemélyes fórumként, aztán a következő két év során lassan épült valódi online folyóirattá. Az oldal neve játékosan a szerkesztő lakhelyé­re is utal: Dunaszerdahely, szlovákul Dunajská Streda.

A kezdetben szinte hobbiprojektnek tűnő oldalnak viszonylag hamar híre ment, és a szubjektív, egyéni hangú cikkeket közlő online fórumnak lelkes követőtábora alakult ki. Ehhez képest az első évben, amikor működési támogatásra pályáztak, mindössze 2000 eurót kaptak, márpedig abból nem lehet lapot kiépíteni és fenntartani. Beke szerint e nyilvánvalóan fricskának szánt támogatásban már benne volt annak a törésnek az előjele, amely 2018–2019-ben végül kettészakította az addig strukturálisan egységes szlovákiai magyar irodalmi életet. A magyarországi kultúrpolitika hatása akkorra forrott ki: a politikai alapon osztott támogatások, a budapesti centrumból kézi vezérléssel létrehozott irodalmi és politikai fórumok, a háttéralkuk és politikai játszmák ugyanolyan megosztottá tették a felvidéki kulturális szcénát, amilyen megosztott a magyarországi már jó ideje.

A szimbolikus pillanat épp az volt, amikor Demeter Szilárd 2019. június elején Orbán Viktor jelenlétében aláírta az együttműködési nyilatkozatot a határon túli irodalom válogatott képviselőivel Kazinczy Ferenc sírhelyénél. A hírhedt szövegezésű („az élő irodalom képlete legfontosabb eleme” az olvasó), vajmi kevés konkrétumot tartalmazó, és azóta szépen el is felejtett papír egyik aláírója a Szlovákiai Magyar Írók Társaságát (SZMÍT) vezető Hodossy Gyula volt. Az ő parolázását Demeterrel és Orbánnal a SZMÍT tagságának jelentős része nem emésztette meg: 2019 nyarán kiváltak és létrehozták a Bázis egyesületet. Másfél évtizeddel korábban a Magyar Írószövetség és a belőle kiváló Szépírók Társasága között is hasonlóképpen zajlott a szakadás. Hodossynak nem kellett sokáig szomorkodnia, előbb a budapesti irányítással létrehozott felvidéki Előretolt Helyőrség főszerkesztője lett, majd a Térey-ösztöndíjat is elnyerte – igaz, a kétéves felülvizsgálatkor, tavaly decemberben el is vették tőle.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Ez a művész verhetetlen címadásban!

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.) „Karomvölgy” című kiállítása szeptember végéig látható az Inda Galériában.

Egy balatoni nyaralás táncban "elbeszélve"

  • Molnár T. Eszter
A Kulcsár Noémi Tellabor: Balaton – Lacus Pelso című előadásának nosztalgikus hangulata egy pillanatra sem törik meg. Nincs egzisztenciális kérdés, nincs konfliktus. A tó partján uralkodik a mohóság, az unalom és a bujaság.