tévéSmaci

Kokaskörte

  • tévésmaci
  • 2018. szeptember 23.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché rendszerezték az állatparkot, hamar be kellett látniuk, hogy nagyon nagy feladatra vállalkoztak. Első lépésként ugyanis létszám­ellenőrzést tartottak. Az elöljárók az állatpark centrumába, a hangulatos főtérre vezényelték ki a teljes állományt: ahol korábban csak a por szállongott, s ördögszekeret hajtott a pajkos szél, most tömegek ácsorogtak hanyag testtartást öltve. A nyulak dohányoztak, tudniillik, a felmenőik közt annyi volt a kísérleti nyúl, hogy ők már függőnek születtek, szerencsére az egyik dohánymulti épp állatmentő kampányt indított akkoriban, s így ingyen szállították kamionszámra a szűrőtlen cigit, a nyulak valahogy nem tűrték a filtert, letörték, leharapták, így hamar megtörtént az átállás a mezítlábas termékszerkezetre, de ez úgyszólván mellékszál, mert a teknősök tökmagot köpködtek széles szőnyeget alkotván maguk alá és köré, a kenguruk meg csak szimplán zsebre baszták a kezüket, de így is ők tűntek a legpökhendibb népségnek. Ráadásul ott voltak még a jámborak is, a szinte láthatatlanok, akik minden idegszálukkal csak a feltűnést kerülték, főnökük, a 100 éves kakadu egyenesen elbújt egy krokodil hasa alá, aki viszont kidőlt fatörzsnek álcázta magát, szóval baromi nagy volt a tömeg. Az elöljárók egy pillanatig gondban látszottak lenni, hogy kinek jelentsék a létszámot, aztán Sztupát választották, mert Trochénak annyira barátságos feje volt, hogy az is szóba került köztük, hogy beveszik állatnak. Végül nem vették, de Sztupának jelentettek. Sztupa fejben összeadta a lejelentett adatokat, de még csak a felénél járt, amikor átlátta, hogy ez így nem megy, s feladta az összeadást. Nem is az egybegyűltek számossága tűnt riasztónak, hanem a sokféleségük, ezért így kezdte beszédét: Álla-tok! Sokan vagytok. Sokfélék. Mindő­tökből tücsköt csinálunk.

Pénteken (24-én) egyszerűen nem tehetünk mást, mint bejárjuk a világot hű Junosztyunk fedélzetén. Mindenki Párizsba vágyik, mi is ott kezdünk tehát. Az HBO este kilenc után adja a Vincent és a világvége című francia–belga műalkotást, melyben konkrétan azért kell Párizsba menni, mert nyakunkon a világvége. Amennyiben viszont jó okunk van tartani a világvégétől, tízkor át lehet szállni a Dunán hajózó Polisse című dettó francia drámára! Ez persze a párizsi rendőrség előtt tornyosuló nehézségeket tárgyazza, egészen az alkalmi gépkocsihiányig elvezetvén türelmes nézőjét. Ha nem kell Párizs, nekem a Dolomitok is megfelel, a Cinemax 2-n 22.40-kor kezdődő Három hegycsúcs ugyebár a Drei Zinnent/Tre Cimét jelenti, s arról szól, hogy méretre kell szabni az új papát, amire kétségkívül a legalkalmasabb eszköz a bivakolás. Szerencsére volt előtte valami, ami Bostonban játszódott, ahol legfeljebb bankrablások alkalmával bivakolnak a népek. Vagy otthon, sötétedés után, amikor Az éjszaka törvénye lép életbe, aminek a filmkészítés legbostonibb bostonija, aki még a bostoni fejtágítónál is bostonibb, szóval Ben Geza Affleck szerez érvényt, bizonyítván, hogy a bostoniak is magyarok. Kilenckor Brooklyn arcai volt Titus Welliverrel és Vincent D’Onofrióval a Filmboxon. S ha már Vincent, itt a tévévilág vége is – oh, már mióta. Önök se forszírozzák a dolgot!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?