Rádió

Közte csont

Török politikatörténet a Klubrádióban

Interaktív

Ha a világpolitika aktuális tendenciáit vizsgáljuk, alighanem az egyik legérdekesebb alakulástörténet a török állam útkeresése, geopolitikai helyezkedése és szerepvállalása szűkebb vagy tágabb régiójának fegyveres konfliktusaiban.

Fogalmunk sincs, hogy A világ urai című műsor stábja, tehát Selmeci János szerkesztő és Szénási Sándor műsorvezető mióta gondolkodott a tematikán, de kétségtelen, hogy törökös műsoruk, sőt, műsoraik, hiszen több adásról van szó, mondhatni a megfelelő pillanatban érkeztek. Legalábbis a jelenben éppen jókora stratégiai győzelmet könyvelhetett el az ankarai vezetés, hiszen közeli szövetségesük, protezsáltjuk és fegyvervásárlójuk, Azerbajdzsán a minap tönkreverte az örményeket Hegyi-Karabahban, az utóbbi évek egyik legbrutálisabb villámháborúja során. Ezzel pedig megnyílt az út a törökök előtt a Kaszpi-tenger felé, és azon túlra is. A jelenig végül ez a beszélgetés nem ívelt, a török szempontból lényegében kibekkelt második világháborútól indultunk, és nagyjából a 2000-es évek első évtizedének végéig, Erdoğan hatalmának megszilárdításáig jutottunk el.

Szénási Sándornak komoly gyakorlata van a hasonló minimalista történelmi magazinok létrehozásában, csak a Klubrádióban volt már, ha jól számoljuk, két hasonló műsora az elmúlt években. Az Európa-sztori az európai politika jelentős múltbeli alakjait vizsgálta, a Panoptikum pedig a magyar múlt jeleseinek portréját igyekezett megrajzolni. Ez utóbbit méltattuk is annak 2016-os indulásakor (lásd: Viaszfigurák, Magyar Narancs, 2016. június 16.), mondván: „bizonyos, hogy igen nagy szükség van az ilyen indíttatású beszélgetésekre és a belőlük ne adj’ isten kisarjadó vitákra az egyre elszikesedő magyar eszme- és politikatörténeti pampán”. Jelentjük, a pampa szikesedése nem állt meg, sőt, ez a szik valóságos hungarikum lett mára, miközben eszme- és politikatörténeti viták, hát, nem borzolják sűrűn a hazai lakosság kedélyvilágát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.