Tévé

Majdnem habos torta

Ide süss!

Interaktív

A kritikusnak csupán az epéje keserű, a szája ellenben édes, szóval egy cukrászműsor eleve a megszokottaknál jobb eséllyel indul nála.

Annál is inkább, hiszen az ilyen produkciók nemcsak a világ legártatlanabb műsorai (már amennyiben megfeledkezünk a vonatkozó népbetegség, a cukorbaj létezéséről), de rendszerint egy-két fokozattal őszintébbek is a sokévi televíziós átlagnál. Mert ha egyszer a szuflé összeesik, akkor azt onnantól képtelenség kidumálni, és itt a cukros-habos, sőt gejl végtermék is mindig csak az, ami: torta, sütemény vagy más édes tészta. Valódi és műdráma olykor természetesen ebben a zsánerben is akad, de hát még egy heveny lefolyású válság is micsoda békebeli kuglófillatot áraszt magából, ha tárgya a piskóta aljába lesüllyedt cseresznye vagy az összement vajkrém!

Az angolszász licenc, a The Great British Bake Off sütőformájából kikerült Ide süss! is felmutatja most ezeket a rokonszenves erényeket, mint arról a meglepő gyorsasággal lefutott első évad máris bizonyságot adott. A hazai tévés innovációban régóta élenjáró Viasat3 ezúttal is jó érzékkel választott és honosított, s kifejezetten gusztusos lett a műsor képi világa: mintha csak egy jobb cukrászda kirakatát bámulnánk hétköznap esténként. A versenyzők és a cukrászati alapanyagok is rendben vizsgáztak, hozták a tőlük elvárt izgalmakat: hol a fogak között sercegő, túl bőven adagolt kristálycukor, hol meg a menetrend szerinti időzavar mozgósította a tévénézői empátiát.

A műsor az ország legjobb amatőr cukrászát keresi (a jelek szerint nagyjából kéthetente rá is lelve erre a kivételes személyre), azonban úgy lehet, a zsűri összeállításához előbb talán meg kellett volna találni az ország legjobb amatőr színészeit. Az Ide süss! gyenge pontja ugyanis a két zsűritag következetesen mesterkélt, kényszeredett és feszült beszédmodora. Az extra hatásszünet minden egyes szó kimondása után, a kotta után leénekelhető, hipermozgalmas hanghordozás s általában az őszintétlen fontoskodás réme rendre ott kísért Baracskay Angéla és Szabadfi Szabolcs (lásd még: Szabi, a pék) megszólalásaiban. A fesztelenség hiánya pedig hitelteleníti az amúgy itt is törvényszerű és bocsánatos sulykolást, amely az egyik versenyző személyében „a vizuális gyereket”, a másikéban „a határozott nő” képviselőjét igyekszik fölmutatni.

A széria másik kulináris bloggere, a társműsorvezetővé megtett Sass Dani („a vagány gasztroarc”) már érezhetően oldottabb a zsűrinél, ha némiképp túl is kiabálja a szerepét. A természetes képernyős létezés illúzióját persze még így is szinte kizárólag a másik műsorgazda, Hajós András tudja megteremteni maga körül. Neki megint egyszer látványosan előnyére válik a jól körülhatárolt szerep: a humora rögvest felszabadultabb, az öniróniája pedig sokkal élvezetesebb, amint nem kell minden egyes percnek róla szólnia. S csodálatosképp rendszerint még a tárgyi megjegyzései is ülnek, midőn a barátságos műsorvezető bácsi szerepéből ki-kiszólva tesz egy-egy értékelő megjegyzést.

Persze igaz, az étkezés jószerint mindannyiunk szakterülete és tartósan kedves témája. Hiszen éppen ez az Ide süss! sikerének nyílt titka. Viktória piskótától egészen a cseresznyepálinkás minyonig jöhet bármi, a torkos tévénézőkre bizton lehet majd számítani!

Viasat3, április 6.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?