Tévé

Bőven megfordulhat még

Vasárnap este a Hír Tv-n

Interaktív

Nem kétséges, 12 éves fennállása alatt sokféle jelzőt használhattunk már a Hír Tv-re, de azért meglepőnek vagy pláne kiismerhetetlennek igazán sohasem nevezhettük – egészen a legutóbbi hetekig.

Mostanra azonban – ismert okokból – arrafelé is érdekessé vált a helyzet: a híradókban itt-ott immár kormánykritikus hírek bukkannak fel, több médiamunkás mintha szerepzavarral szembesülne, s eltűnt a csatornáról a két született tévés arc, Csermely Péter és Gajdics Ottó, s velük a Péntek 8 varázslata is. A vasárnap este azért még így is a jól megszokott rendben, „Döri”, „Lojzi” meg a töb­biek rusztikus bájú civil kaszinózásával telne, ha nem éppen ezen az estén úszna el a Fidesz veszprémi mandátuma és vele a parlamenti kétharmad. Ám így borult ez az este is, s korántsem csupán a kiadott műsor, de a derült hangulat úgyszintén, hogy váratlanul újra feltűnjön a képernyőn a jobboldali kerek­asztal-beszélgetések régről oly ismerős, meghitt alaptenorja: a felháborodott picsogás.

A Civil kaszinó közreműködői ezen az estén láthatóan kizökkentek lelki békéjükből, s ennek objektív bizonyságát is adták: a rutinos Erdős Miklós a hatórás hírekre adta át a szót nyolckor, Dörner György pedig elpanaszolta, hogy 1999 (!) óta nem alakult ki konszenzus a politikai pártok között. „Bőven megfordulhat még” – hangzott el az önnyugtató mantra a szavazatok 40 százalékos feldolgozottságánál, hogy aztán szép sorban előkerüljenek a politikai szánalomszórakoztatás legnépszerűbb patronjai. „A kommunikáció eléggé ludas mindebben”, „vádaskodni sokkal könnyebb”, s ez a nagyvilágra is kitekintő, őszinte békedal: „elég nagy veszély fenyegeti a világot, hogy ne az ellenséget lássuk a másikban”. Bajban bizony kell az összetartás, s ennek dialektikus szellemében Dörner nekimegy a választási stúdióban elemezgető G. Fodor Gábornak, mert a „politológus úr” a Jobbik jelentőségét kisebbítette. A zenész és állatmese-szakértő Németh Alajosból is kiszakad a rossz érzés, amiért, lám, „a Fidesznek megérte az útdíjból befolyó összeg”.

Az új idők jeleként azután már utóbb sem tért vissza a szép béke az asztal köré, még akkor sem, amikor a diadalmas Putyin-látogatás került terítékre. Mert felhozták ugyan „a Nyugat mérhetetlen kapzsiságát és hatalomvágyát”, Németh Lojzi rámutatott „a kapzsiság betömhetetlen lukára” (nem vicc!), s elhangzott az is, hogy „nagyfiúk lettek a magyarok” – ámde Zárug Péter Farkas hirtelen, szinte a semmiből felmutatta a maga kikezdhetetlen integritását. „Ne maszatoljunk jobbra-balra ­
[…] nekem ez sok” – törte meg a koszorúzási epizód kalákában kivitelezett bagatellizálását, hogy egy perccel később már a lengyelek neheztelését ismerje el létező ténynek – asztaltársai meglepetésére. Habár meglehet, hogy a sálas elemző nem is csak a maga nevében beszélt, hanem talán a nagyfőnökében is, akinek a nevét sem itt, sem a választási stúdióbeszélgetésben nem ejtették ki, még akkor sem, amikor a megelőző hetek belpolitikai balhéit vették akkurátusan számba. Még azok a magyar nagyfiúk!

Hír Tv, február 22.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.