tévéSmaci

Mért villog a kese sas?

  • tévésmaci
  • 2019. január 20.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a fázást tanították az egyetemen, nem végeztek félmunkát. Mondjuk a katedrán egyedül Sztupa állt, Troché csak a vetítőt kezelte (Aspectomat J24B; korszerűsítés, basszus, de azért a rongyos régi Aspectar 150A-t még időben sikerült hazamenteni, hogy a család meg a vendégek szombat este sasolhassák a kenesei diákat). Valójában azért kezelte Troché a vetítőt, mert onnan – mintegy a masina lőállásából – jobban szemmel lehetett tartani a hallgatókat, akikről ugyan túlzás lett volna állítani, hogy minden kitelik tőlük, de azok pont nem azok az idők voltak, amikor az ördög aludt volna, akár egy szemhunyásnyit is. Így tehát Troché csak akkor ment fel a katedrára, amikor a fázás manuális megnyilvánulásait kellett szemléltetni. Megkérem tanult kollégámat, hogy mutassa be a fázást, mondta Sztupa. Troché szépen felballagott a katedrára egy nagy büdös télikabátban, és mindkét kezével szorgalmasan ütögette, dörzsölgette ellenkező felkarját, szóval a váll és könyök közötti részt, így (a szerző mutatja). Ütögette vagy két percig, az előadótermen mintha hirtelen hűvös fuvallat vágna, május van vagy június, a többség már a vakációt tervezgeti magában (építőtábor, apám fasza), de egy pillanatra mindenkibe beléfagy a lehelet. De ahogy beesnek a fagypont alá, úgy katapultálnak is onnan, mire visszaemelik tekintetüket az előadóra, már ismét Sztupát látják ott, jól ismert pálcájával hadonászva Budapest vetítővásznon megjelenő térképére mutat, Troché pedig rég eltűnt az Aspectomat mögötti sötétben. Sztaditúr lesz, harsant fel delejes kacaj kíséretében Sztupa, hogy úgy mondjam, hö-hö-hö, vajaskenyér-túra klasszik: felkeressük a Boráros teret. Ott is a Lordok Háza nevű intézményt (jelenleg Drogerie Markt), ahol a fázás során javasolt étkezési szabályokkal ismerkedünk meg.

Pénteken (21-én) 0.10 perckor a Duna tévé valamiért szó szerint értelmezi a Holnap lesz fácánt. Ránéznek az órára, éjfél elmúlt, ma már holnap van, s nyomatják is a fácánosat. Szóval ez tulajdonképpen csütörtök esti fácán, csak akkor nem mondhatnák rá, hogy holnapi. S a szerkesztettség olyan komoly a nemzeti főadón, hogy előtte konkrétan a Csinibaba lesz, aminek hát az egyik munkásruhába öltöztetett igrice máshol dalol is arról, hogy mivel kell indítani a napot: felessel nyilván, s Arany Fácánnal, hogy örökké fiatalok maradjunk, s a kígyó enfarkába marjon vagy a macska. Este már rendes tizenegykor a Cinemaxon lesz a Tenenbaum, a háziátok, úgy is mint a kifinomult jó ízlés legbiztosabb személyiségjegye. Aligha versenyezhet vele a Paramount Channelen 25 perccel később induló Pulp Fiction, de a korrekt tájékoztatás számunkra hitelv. Kilenckor volt Brian élete is, speciel az AMC-n. Aki viszont valami rendes dolgot akar látni, hajnali fél négyig fenn kell maradnia, akkor kezdődik ugyanis a Balek a Filmbox Extra HD-n (mert biztos van ilyen): skandináv filmmű arról, hogy a link csávó csaja bekapja a legyet, mire a gyerek, hogy bizonyítsa, hogy érett ő az atyaszerepre, elrabolja a gá­dzsi gyermekkorú unokaöccsét, és elviszi kajaktúrára. Vicces és szomorú is meg másmilyen is – nyilván.

Szombaton este kilenctől meg lebindzseljük az HBO 3-on a komplett Briliáns barátnőmet, aztán ágyesz-bugyesz, jön a karácsony, azt meg írja meg a Tatapó, hogy hányszor adják a Love Actuallyt. Tévé broáf.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.