tévéSmaci

Mért villog a kese sas?

  • tévésmaci
  • 2019. január 20.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a fázást tanították az egyetemen, nem végeztek félmunkát. Mondjuk a katedrán egyedül Sztupa állt, Troché csak a vetítőt kezelte (Aspectomat J24B; korszerűsítés, basszus, de azért a rongyos régi Aspectar 150A-t még időben sikerült hazamenteni, hogy a család meg a vendégek szombat este sasolhassák a kenesei diákat). Valójában azért kezelte Troché a vetítőt, mert onnan – mintegy a masina lőállásából – jobban szemmel lehetett tartani a hallgatókat, akikről ugyan túlzás lett volna állítani, hogy minden kitelik tőlük, de azok pont nem azok az idők voltak, amikor az ördög aludt volna, akár egy szemhunyásnyit is. Így tehát Troché csak akkor ment fel a katedrára, amikor a fázás manuális megnyilvánulásait kellett szemléltetni. Megkérem tanult kollégámat, hogy mutassa be a fázást, mondta Sztupa. Troché szépen felballagott a katedrára egy nagy büdös télikabátban, és mindkét kezével szorgalmasan ütögette, dörzsölgette ellenkező felkarját, szóval a váll és könyök közötti részt, így (a szerző mutatja). Ütögette vagy két percig, az előadótermen mintha hirtelen hűvös fuvallat vágna, május van vagy június, a többség már a vakációt tervezgeti magában (építőtábor, apám fasza), de egy pillanatra mindenkibe beléfagy a lehelet. De ahogy beesnek a fagypont alá, úgy katapultálnak is onnan, mire visszaemelik tekintetüket az előadóra, már ismét Sztupát látják ott, jól ismert pálcájával hadonászva Budapest vetítővásznon megjelenő térképére mutat, Troché pedig rég eltűnt az Aspectomat mögötti sötétben. Sztaditúr lesz, harsant fel delejes kacaj kíséretében Sztupa, hogy úgy mondjam, hö-hö-hö, vajaskenyér-túra klasszik: felkeressük a Boráros teret. Ott is a Lordok Háza nevű intézményt (jelenleg Drogerie Markt), ahol a fázás során javasolt étkezési szabályokkal ismerkedünk meg.

Pénteken (21-én) 0.10 perckor a Duna tévé valamiért szó szerint értelmezi a Holnap lesz fácánt. Ránéznek az órára, éjfél elmúlt, ma már holnap van, s nyomatják is a fácánosat. Szóval ez tulajdonképpen csütörtök esti fácán, csak akkor nem mondhatnák rá, hogy holnapi. S a szerkesztettség olyan komoly a nemzeti főadón, hogy előtte konkrétan a Csinibaba lesz, aminek hát az egyik munkásruhába öltöztetett igrice máshol dalol is arról, hogy mivel kell indítani a napot: felessel nyilván, s Arany Fácánnal, hogy örökké fiatalok maradjunk, s a kígyó enfarkába marjon vagy a macska. Este már rendes tizenegykor a Cinemaxon lesz a Tenenbaum, a háziátok, úgy is mint a kifinomult jó ízlés legbiztosabb személyiségjegye. Aligha versenyezhet vele a Paramount Channelen 25 perccel később induló Pulp Fiction, de a korrekt tájékoztatás számunkra hitelv. Kilenckor volt Brian élete is, speciel az AMC-n. Aki viszont valami rendes dolgot akar látni, hajnali fél négyig fenn kell maradnia, akkor kezdődik ugyanis a Balek a Filmbox Extra HD-n (mert biztos van ilyen): skandináv filmmű arról, hogy a link csávó csaja bekapja a legyet, mire a gyerek, hogy bizonyítsa, hogy érett ő az atyaszerepre, elrabolja a gá­dzsi gyermekkorú unokaöccsét, és elviszi kajaktúrára. Vicces és szomorú is meg másmilyen is – nyilván.

Szombaton este kilenctől meg lebindzseljük az HBO 3-on a komplett Briliáns barátnőmet, aztán ágyesz-bugyesz, jön a karácsony, azt meg írja meg a Tatapó, hogy hányszor adják a Love Actuallyt. Tévé broáf.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.