Rádió

Mese hajjal

Rocktörténet

Interaktív

Aki a hetvenes évek után született, és lényegében a rendszerváltást követően szocializálódott, furcsa kettősséggel tekint vissza erre az évtizedre, egyfelől mélységes hálával, hogy nem akkor kellett élnie, másfelől bizonyosfajta érdeklődéssel, hogy mégis mi forrt, mi puhult itt a rendszer bográcsában, meddig lehetett elmenni, mi után volt szabad, és nem mellesleg: mi után volt érdemes vágyakozni? Mert ha a kissé kókadtan lógó bajuszok erdején, a színes ruhákon és alaposan félreértett nyugati divatjelenségek itthoni torzszüleményein túlra tekintünk, azért egyfelől felszabadultabbnak tűnnek a hetvenes évek, mint a betonszürke nyolcvanasok, miközben a rendszerváltás (így vagy úgy sikerült, de mégiscsak) katarzisa még távoli vágyálom se lehetett.

Rocktörténet, alcíme szerint A magyar beat és pop zenés meséje (azért van ebben némi műfaji kuszaság) legutóbbi két adása a Neoton és a Kócbabák nevű formációkat veszi górcső alá, illetve a kettő fuzionálásával létrejött Neoton Famíliát (angolul Newton Family, tudom meg a Wikipédiáról, amiért külön piros pont jár a fordítónak). Aki állt már kocsmai zenegép előtt, az nagyjából tudja, hogy mi a Neoton Família, de a Kócbabákkal kapcsolatban kissé tanácstalanok lehetnek a későn érkezők. Gellért András "házigazda" ennek megfelelően velük kezdi az ismertetést: egy 1973-ban összeállt vokáltrióról van szó, melyben az Évák (Csepregi, Fábián és Pál) újszerű stílussal és a kádári prüdéria ellenében kialakított (de a szintén kádári jó ízlés határain azért belül maradó) szabadosabb öltözködéssel borzolták a közönség kedélyeit. Az valamiért kimarad a bemutatásból, hogy már egy évvel korábban is létezett a Kócbabák, csak akkor még Marcellina vezetésével volt viszonylag sikertelen a formáció a Ki mit tud?-on. A feledékenység oka nyilván az, hogy az addig meddő csapatot csak a neotonos fiúkkal való találkozás élménye tette termékennyé.

A Pásztor László által, eredetileg közgázos viccbandaként létrehozott (jobb híján a legendás csehszlovák villanygitár márkanevét felvevő) Neoton addigra már sztáregyüttesnek számított: 68-ban a Ki mit tud?-ot is behúzták, első lemezük pedig akkorát robbantott a Balázs Fecó énekelte Kell, hogy várjjal, hogy azóta is szédelgünk tőle. De nem is ez a sztori az adáspár legérdekesebb része, hanem annak a folyamatnak az interpretálása, aminek következtében a renegátabb tagok (Balázs Fecó, Som Lajos, Debreczeni Ferenc) távozása után az addig is "igényes slágerzenét" játszó együttes teljesen konformizálódott. Vagy ahogy Sebők János mondja, a Neoton "nem egyszerűen támogatott, de kiemelt együttese lett a korszaknak". Évente jelent meg stúdiólemezük, annyit és ott koncerteztek, amennyit és ahol csak akartak - és az egész világot beutazták. Hogy ebben mekkora része volt annak, hogy az Aczél-szisztéma "popcézárja", Erdős Péter - azon túl, hogy az egyre terjedő "csövesrock" ellenszerét vélte a Neotonban megtalálni - egy NDK-beli fesztiválon szerelmet vallott Csepregi Évának? Nagyon sok, ezt még Pásztor és Csepregi is elismeri.

De vajon mihez kezdjünk ezzel az információval? Mert azért mégiscsak zavarba ejtő, hogy akkor most egy olyan együttesről van szó, ami nemcsak önerejéből vagy menedzserének ügyességéből, de egyfajta politikai állásfoglalás következtében lett népszerű. Magyarán a rendszer mindent megtett, hogy Neotont hallgasson a nép, és lássunk csodát: Neotont hallgatott. Persze lehet ezt úgy érteni, és nem is feltétlenül csak cinikusan, ahogy Pásztor érti: az adott körülmények között magyarhon legjobb menedzsere Erdős Péter volt, ők pedig csak elfogadták a felajánlott szakértelmet. Csak hát nem leszünk attól boldogabbak, ha végiggondoljuk, hogy a karizmatikus Erdős nem egyszerű menedzser volt, de keménykezű ízlésdiktátor is (elég csak a letiltott együtteseket vagy a bebörtönzött szegedi punkokat felidézni). Aki nyilvánvalóan elégedetten dőlne hátra, ha hallaná Pásztor megjegyzését a 2005-ös, sportcsarnokot megtöltő koncerttel kapcsolatban: "Ha az emberek még most is a Santa Mariát akarják hallani, meg a Yo Yót, akkor mi eljátsszuk nekik."

MR1, március 26., április 2.


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.