Rádió

Mese hajjal

Rocktörténet

Interaktív

Aki a hetvenes évek után született, és lényegében a rendszerváltást követően szocializálódott, furcsa kettősséggel tekint vissza erre az évtizedre, egyfelől mélységes hálával, hogy nem akkor kellett élnie, másfelől bizonyosfajta érdeklődéssel, hogy mégis mi forrt, mi puhult itt a rendszer bográcsában, meddig lehetett elmenni, mi után volt szabad, és nem mellesleg: mi után volt érdemes vágyakozni? Mert ha a kissé kókadtan lógó bajuszok erdején, a színes ruhákon és alaposan félreértett nyugati divatjelenségek itthoni torzszüleményein túlra tekintünk, azért egyfelől felszabadultabbnak tűnnek a hetvenes évek, mint a betonszürke nyolcvanasok, miközben a rendszerváltás (így vagy úgy sikerült, de mégiscsak) katarzisa még távoli vágyálom se lehetett.

Rocktörténet, alcíme szerint A magyar beat és pop zenés meséje (azért van ebben némi műfaji kuszaság) legutóbbi két adása a Neoton és a Kócbabák nevű formációkat veszi górcső alá, illetve a kettő fuzionálásával létrejött Neoton Famíliát (angolul Newton Family, tudom meg a Wikipédiáról, amiért külön piros pont jár a fordítónak). Aki állt már kocsmai zenegép előtt, az nagyjából tudja, hogy mi a Neoton Família, de a Kócbabákkal kapcsolatban kissé tanácstalanok lehetnek a későn érkezők. Gellért András "házigazda" ennek megfelelően velük kezdi az ismertetést: egy 1973-ban összeállt vokáltrióról van szó, melyben az Évák (Csepregi, Fábián és Pál) újszerű stílussal és a kádári prüdéria ellenében kialakított (de a szintén kádári jó ízlés határain azért belül maradó) szabadosabb öltözködéssel borzolták a közönség kedélyeit. Az valamiért kimarad a bemutatásból, hogy már egy évvel korábban is létezett a Kócbabák, csak akkor még Marcellina vezetésével volt viszonylag sikertelen a formáció a Ki mit tud?-on. A feledékenység oka nyilván az, hogy az addig meddő csapatot csak a neotonos fiúkkal való találkozás élménye tette termékennyé.

A Pásztor László által, eredetileg közgázos viccbandaként létrehozott (jobb híján a legendás csehszlovák villanygitár márkanevét felvevő) Neoton addigra már sztáregyüttesnek számított: 68-ban a Ki mit tud?-ot is behúzták, első lemezük pedig akkorát robbantott a Balázs Fecó énekelte Kell, hogy várjjal, hogy azóta is szédelgünk tőle. De nem is ez a sztori az adáspár legérdekesebb része, hanem annak a folyamatnak az interpretálása, aminek következtében a renegátabb tagok (Balázs Fecó, Som Lajos, Debreczeni Ferenc) távozása után az addig is "igényes slágerzenét" játszó együttes teljesen konformizálódott. Vagy ahogy Sebők János mondja, a Neoton "nem egyszerűen támogatott, de kiemelt együttese lett a korszaknak". Évente jelent meg stúdiólemezük, annyit és ott koncerteztek, amennyit és ahol csak akartak - és az egész világot beutazták. Hogy ebben mekkora része volt annak, hogy az Aczél-szisztéma "popcézárja", Erdős Péter - azon túl, hogy az egyre terjedő "csövesrock" ellenszerét vélte a Neotonban megtalálni - egy NDK-beli fesztiválon szerelmet vallott Csepregi Évának? Nagyon sok, ezt még Pásztor és Csepregi is elismeri.

De vajon mihez kezdjünk ezzel az információval? Mert azért mégiscsak zavarba ejtő, hogy akkor most egy olyan együttesről van szó, ami nemcsak önerejéből vagy menedzserének ügyességéből, de egyfajta politikai állásfoglalás következtében lett népszerű. Magyarán a rendszer mindent megtett, hogy Neotont hallgasson a nép, és lássunk csodát: Neotont hallgatott. Persze lehet ezt úgy érteni, és nem is feltétlenül csak cinikusan, ahogy Pásztor érti: az adott körülmények között magyarhon legjobb menedzsere Erdős Péter volt, ők pedig csak elfogadták a felajánlott szakértelmet. Csak hát nem leszünk attól boldogabbak, ha végiggondoljuk, hogy a karizmatikus Erdős nem egyszerű menedzser volt, de keménykezű ízlésdiktátor is (elég csak a letiltott együtteseket vagy a bebörtönzött szegedi punkokat felidézni). Aki nyilvánvalóan elégedetten dőlne hátra, ha hallaná Pásztor megjegyzését a 2005-ös, sportcsarnokot megtöltő koncerttel kapcsolatban: "Ha az emberek még most is a Santa Mariát akarják hallani, meg a Yo Yót, akkor mi eljátsszuk nekik."

MR1, március 26., április 2.


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.