Mire való a társadalmilag elkötelezett művészet?

  • narancs.hu
  • 2014. február 10.

Interaktív

A Katalizátor-díj idei nyertesei a Gallery8 – Roma Kortárs Művészeti Tér és a Hiányzó padtárs társadalmi színházi program. Korábbi cikkeinkből világosan kiderül, hogy miért.

A tranzit.hu által alapított díj vasárnapi átadóján két kategóriában hirdettek győztest. Összesen több mint 130 pályázat közül választott a zsűri. „Motor” kategóriában a Gallery8, míg „Művészet” kategóriában a Hiányzó padtárs ítéltetett az év legjobb elkötelezett projektjének, ezeket fejenként 500 ezer forinttal jutalmazták.

A szervezők közleménye röviden bemutatja a két nyertest. A Gallery8 – Roma Kortárs Művészeti Tér a Mátyás téren található, Budapest VIII. kerületének szívében, vagyis a fővárosnak túlnyomórészt romák által lakott részén. Galériájuk egy valódi interkulturális tér, ahol a romák és nem romák közti kísérletezés, kreativitás, együttműködés, eszmecsere helyet kaphat, új alkotásokat és megoldásokat eredményezve ezzel egy jövőbeni békés együttélés érdekében. A Gallery8 célja továbbá, hogy fiatal romák innovatív projektjeit és kísérleti jellegű, interdiszciplináris munkáinak kidolgozását segítse elő. Reményeik szerint a Gallery8 olyan térré válik majd, melyben a roma kortárs művészet legújabb gondolatai, diskurzusai, trendjei kellőképpen kibontakozhatnak.

A Narancs képzőművészeti kritikusa tavaly augusztusban írt egyik kiállításukról: „A Mátyás téri Gallery8 csoportos kiállítása, amelyet a roma holokauszt emléknapjára rendeztek, első névsorolvasásra azért tűnik érdekesnek, mert együtt szerepelteti a mainstream kortárs művészet alkotóit azokkal a roma művészekkel, akik valamilyen okból nem kerültek (még) bele a kánonba.” A teljes cikk itt: Etika és etnikum.

A Hiányzó padtárs programot társadalomkutatók (Anblokk, Parforum), drámatanárok (Káva) és amatőr roma színészek hozták létre 2012-ben, és mutatták be eddig 16 alkalommal középiskolai osztályoknak. Tavalyelőtt decemberben kísértük el őket Kassára. Akkor ezt írtuk: „Pedig csak játék az egész. Színház, ami mégis olyan komolyan van véve, hogy van olyan résztvevő, aki elsírja magát. Részvételi vagy fórumszínház az alkotók meghatározása szerint, ahol a néző a véleményével időnként alakítója is az események menetének. Attila sorsáról az a hetven gyerek dönt tantestületként, akik bizonyos pontokon a játék nézőiből a dráma aktoraivá válnak.” Részletek itt.

És mindenkinek gratulálunk!

Figyelmébe ajánljuk

Két tüntetés Magyarországon

Internetes tartalomgyártók egy csoportja szervezett tüntetést két héttel ezelőtt pénteken a Hősök terére. A rendezvényen nagyszámú érdeklődő, úgymond tüntető jelent meg, egyes becslések szerint 50 ezren voltak, mások 150 ezresre saccolták a tömeget, nem tudjuk pontosan, a számláló a mai napig pörög, s nem is fogja abbahagyni, míg egy új követőt, feliratkozót is fial. Tény viszont, ami tény, az utóbbi évek legnépesebb tiltakozó megmozdulásáról van szó.

Te(l)jes kanna

A múlt évadban egy szombathelyi előadás, a Horváth Csaba rendezte Kivilágos kivirradtig nyerte el a legjobb előadás és a legjobb rendezés díját a Színházi Kritikusok Céhétől.

Olvasó kerestetik

Miközben tudjuk, milyen nehézségekkel küzdenek mind a független, mind a kőszínházi társulatok, talán nem az a színházi szféra legnagyobb kérdése, hogy olvasnak-e még az emberek leírt drámaszövegeket.

„Mintha a saját családjukról szólna”

Alföldi Róbert rendezésében mutatták be ősszel a Radnóti Színházban a 3tél című darabját, amelyet korábban London és Zágráb mellett Tokióban is nagy sikerrel játszottak. A szerzővel történelem és politika összefüggéseiről, személyes kötődésről és az állandó kívülállóság érzéséről is beszélgettünk.

Mindent a szemnek

Védi-e szerzői jog a látványtervezőket? A törvény betűje szerint akár védhetné, de a gyakorlatban ezt nehéz érvényesíteni, és jogdíjra csak nagyon ritkán tarthatnak számot a díszlet- és jelmeztervezők. Két szakmabelivel, Nagy Fruzsinával és Egyed Zoltánnal beszéltünk a kérdésről.