Tévé

Tegyük rögtön idézőjelbe

Szabadság tér '89

Interaktív

A dosszié a mennyekből lehull, a díszzsebkendő megigazítva, a bal kéz lazán zsebre dugva - és indulhat máris Rákay Philip múltfeltáró talk show-ja, amely egy kerek éven át heti rendszerességgel fogja magyarázni a ridegen tartott stúdióközönségnek és nekünk a képernyők előtt, hogy mi is történt 25 évvel ezelőtt, 1989 oly mozgalmas esztendejében.

Nem kérdés, igazán ránk fért már ez a felvilágosító munka, habár aligha az "öntsünk tiszta vizet a fejekbe" metódusával, mely metódus forszírozása láthatóan egyáltalán nem idegen az új műsor - nyilván gondosan castingolt - arcától. "Tudatos volt ez a pusztítás?" - teszi fel például a kérdést Rákay az abortuszliberalizáció voltaképpen mindmáig érvényben lévő, azonban a Kádár-korszakra vonatkoztatva kvázi népirtásként értelmezett gyakorlatáról: "Direkt hagyták?", hangolja a megfelelő válaszra az amúgy is készséges szakértőt. Hát persze, hogy persze, hogy persze. S miközben - a van rajta sapka/nincs rajta sapka szellemében - futólag az éppen ellentétes gyakorlatú Ratkó-korszak is megkapja a magáét, mi elmerenghetünk a történelmi ismeretterjesztésnek jóformán az esélyét is felszámoló utókori arrogancián, amely lépten-nyomon ítélkezni akar.

Elnézést, Virág elvtárs, ez az ítélet! - vetnénk közbe legszívesebben mindjárt az elején, amikor úgymond 1989 januárjának eseményeit ismerteti meg velünk az egyébként hangulatos-ügyes animációt agyontódító Reviczky Gábor hangja. "Élni nincs idő, meghalni nincs miből" - szól például a maró gúnyban megpácolt narráció, hátha talán magunktól nem tudnánk értelmezni az 1989-et indító drasztikus áremelések tényét, hogy azután néhány mondattal odébb már "az állampárt vezetésének legrafináltabbjairól" halljunk. S utóbb is egyre csak ezt a roppant előzékeny sulykolást kapjuk végig az elsőre túlságosan sok témába belekapó adás folyamán: az Aczél György által ravaszul szított népi-urbánus ellentétről, a bűnös népesedéspolitikáról, az átkos három T-ről, egy állítólag Kádárék ellenállásán elbukott, tervezett Reagan-vizitről, no meg az ország megátalkodott eladósításáról. Amit mindezen változatos témákról az innen-onnan (leginkább azért onnan) meginvitált szakértők elmondanak, azt persze ugyancsak jócskán meg lehetne rostálni, ám ez jószerint fölösleges is, ha egyszer Rákay Philipet a Magyarországnak hitelező nyugati bankok magatartása például újra csak egy suta, ámde annál öntudatosabb és irányzatosabb állásfoglalásra sarkallja, ekképp szólván: "Ez kicsit nekem teljesen olyan..." De bizony olyan ám! Kicsit és teljesen. S közben ráadásul a felnőtt néző is épp valami ilyesmit érez: ez kicsit teljesen olyan, mintha kiskorúnak tekintenének, akárcsak egykor régen.

"Azt az úgynevezett jólétet - tegyük ezt rögtön idézőjelbe" - siet a műsorvezető és gyakorló vezérigazgató-helyettes egy gyors közbevetéssel elejét venni a kádári nosztalgiák feléledésének. Mintha ugyan nem épp e nosztalgiákra alapozva indított volna frissiben egy komplett retrocsatornát a vezetése alatt álló intézmény!

m1, január 8.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."