tévéSmaci

Mit csinálnak azok az elefántok?

  • tévésmaci
  • 2015. november 15.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché már fenn ültek a teherautón, s az épp kikanyarodott a főútra, hogy az egyik nem túl távoli falu felé vegye az irányt, hirtelen kiáltást hallottak, s a kocsi megállt. Rendes csőrös Csepel volt, a platón három sorban padokkal, középen duplán, ott hátat hátnak vetve ültek az utazók: a csapat és a segítők. Miklós Jani, a csapat vezére ­kiáltott, s valaki elértve szándékát, jó nagyot rácsapott a vezetőfülke tetejére az elöl ülők közül. Satufék, de bírja a Csepel a gyűrődést, megáll az zokszó nélkül. Sztupa és Troché ekkor még süvölvény kamaszok voltak, de maga a vezér, a Jani sem volt tán csak két-három évvel idősebb náluk, Sztupánál kettővel, Trochénál hárommal. Mindazonáltal Sztupa és Troché voltak az egyetlenek, akik egyből levágták, hogy miért állította meg a csapatszállítót. Mert ­amiért, pontosabban akiért megállította, azt ők is ismerték, hovatovább nekik is fontos volt. A falu térnek is beillő, széles főutcájának a járdáján ballagott egy kisfiú. Kicsit furcsa, de ártalmatlannak tűnő szerzet, mi úgy ismerjük: Ómafa. A teherautón ülők jó része is így ismerte, persze mindenki tudott róla valamivel többet is. Azt például, hogy pesti. Bár sokat eszi errefelé a fene. A plató tele volt, ment a csapat győzni, ott voltak még a lányok is. Hova mész? – kérdezte a Jani, még mindig ordítva. Csak ide, tudod, eszek egy fagyit. Gyere velünk, nyerünk! Ómafa mintha megindult volna, de nem is volt az mozdulat, inkább csak egy rándulás, vitte volna a szíve. Kivételes pillanat ez egy kisfiú életében, miatta álltak meg a győzők, a nagyobbak, hogy tartson velük. És ott voltak azok a lányok is. Mikor kezdtek? 5-kor. Győzünk. Utána nyilván lesz egy kis ez-az. Estére itthon leszünk. Nem ­lehet. Nem szóltam otthon. Kár, szia, induljunk, elkésünk, győzünk. S a csőrös Csepel nekilódult, a platóról sokan integettek egészen addig, amíg a katolikus templomnál el nem nyelte a halálkanyar az egész látomást. Ómafa nem tudta, hogy sírjon vagy nevessen, de sírt. Nem is nagyon befelé, szerencsére nem jött szembe senki. Egyfelől majd szétvetette a büszkeség, hogy megálltak neki. Másfelől bánta az elszalasztott lehetőséget. Sztupa és Troché azért megjegyezték az esetet: sármelléki törpe Thermopílé.

Szombaton (17-én) este hét előtt egy spagettiwesternnel nyitunk a Film Mánián, elég tré címe van: Egy kincskereső Mexikóban. Mondjuk, külföldiül jobban hangzik: Vamos a matar, compáneros! 1970-ben rendezte Sergio Corbucci. Utána úgymond szten­derdek jönnek a Dunán, kilenctől a Közönséges bűnözők, utána meg A nagy Gatsby, de nem ez a mostani, hanem az 1974-es, Redforddal. Az m3 délben letolt két részt a Beszterce ostroma 1976-ban készült háromrészes tévéváltozatából, ha jól emlékszem, Bessenyei Ferenccel. Persze így emlékezni nem nagy mutatvány, hisz akkoriban minden ilyesmiben benne volt, s egymást érték a hasonlók. Fizető vendé­geink a Cinemaxon megnézhetik este negyed kilenckor a Whiplasht.

Hétfőn a nagyszerű George P. Cosmatos (ide azért jutott némi irónia) munkásságának egy korai gyöngyszemét vetíti a Film Mánia este háromnegyed hétkor, a Műgyűjtők és kalandorok 1979-ben készült. Ah, búgják velem gyorsan az Egy férfi és egy nő borzongató melódiáját, mert a Cinemaxon éjjel negyed kettőkor indul útjára a gyönyör, már ha van abban bármi élvezet, hogy a hetvenes évekből visszazuhanunk a hatvanasokba.

Szerdán Truffa egy érthetően kevésbé ismert vígjátéka visz vissza minket a fődekádba: Egy olyan szép lány, mint én öt óra húszkor ugyancsak a Cinemaxon. A cím nyilván sokkal több értelmet kap, ha bevalljuk, hogy a sitten parkírozó Bernadette Lafont körül forognak az események, s olyanok környezik, mint Dussolier, Claude Brasseur vagy örök kedvencünk, az ifjú Philippe Léotard. Leölte a pereputtyát, Dussolier mégis hisz az ártatlanságában. Nem szeretjük sajna Truffát, de erről alig is tehet.

Csütörtökön viszont Tim Spall jön, akit imádunk. Mike Leigh tavalyi Mr. Turnerében lép fel, dettó a Cinemaxon. Ez van: no tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.