Rádió

Negyed óra

Időkitöltő mozaik a Kossuthon

Interaktív

Van itt némi gond a műsor elnevezése körül. Ha jól értjük, a Kossuth rádió ebéd utáni kisszínesének hivatalos címe: Mit szól hozzá? Mozaik a Jó napot, Magyarország! tegnapi adásából. Ehhez még olykor hozzácsapják a műsorvezető nevét is, így: Mit szól hozzá? Mozaik a Jó napot Magyarország tegnapi adásából Néveri Igorral.

A Kossuth honlapján ugyanakkor másik cím (Jó napot Magyarország mozaik) alatt fut a műsor neve, ami a felkonferálásban már múlt időre (Mit szólt hozzá?) módosul. Lényegtelen eltérések? Minden bizonnyal, ám a napokban újabb húszmilliárddal megkínált, immár hajszál híján százmilliárdos költségvetésű közmédia profizmusára mintha némi nem kívánt fényt vetne egy ilyen ártalmatlan (de mindenképpen amatőrséget tükröző) műsorcím-bonyodalom.

Amúgy az ötlet, hogy az egyik legelátkozottabb idősávot, a déli hosszú híradást és a (nagy visszatérő) vízállásjelentést követő, és az egy óra után beinduló vitaműsort megelőző szakaszt feltöltsék valami tartalmas, de könnyű anyaggal, védhető. (A hétvégén tovább súlyosbítja a szintén a sírból visszahozott Jó ebédhez szól a nóta is. Vissza a jövőbe, azaz előre a múltba!) Akárki is kapná meg a 12:45 és 13 óra közötti tizenöt percet, nem lenne könnyű dolga. Az Echo Tv-től igazolt Néveri Igor (igaz, akkor még Néveri Ferenc Igor volt) végül is úgy oldja meg a dolgot, hogy az előző napi másfél órás délutáni beszélgetős (saját) műsorából szemezget, pontosabban annak egyfajta zanzásított változatát adja le. A Jó napot Magyarország! (ez esetben felkiáltójel is van a címben) négytől fél hatig jár körbe egy-egy kiemelt témát szakértők és (főleg) hallgatók megszólaltatásával – utóbbira vonatkozik a „Mit szól hozzá?” kérdés, ezúttal jelen időben. A Jó napot Magyarország! egyben a napi műsorstruktúra egyik alappillére is, a Jó reggelt, Magyarország! című napindító, és a szimplán csak Az este címen futó napzáró műsor között félúton. A Mozaik – nevezzük az egyszerűség kedvéért így – tehát mindig az előző napi műsorból mazsolázgat, és egy téma korábbi, ráérősebb kibeszélését igyekszik negyed óra alatt visszaidézni. Hogy ennek van-e értelme (a kellemetlen műsorsáv kitöltésén túl), az minden bizonnyal nyitott kérdés, az viszont biztos, hogy a tömörített adásoknak van egy sajátos hangulata.

Szombat dél után tehát a péntek délutáni adás kivonatát kaptuk. A téma most a vadászat volt, egészen pontosan az, hogy a hallgatóság szerint miről szól a vadászat, van-e értelme, hasznos-e, etikus-e. A bevezető megfogalmazása szerint: „Mit gondolnak ma a vadászatról, amikor leginkább csak a szupermarketek akcióit lehet lesni?” A műsor elején a fővárosi utca emberét kérdezték az ügyben, és igencsak markáns vélemények hangoztak el. Onnan kezdve, hogy szimplán „nincs semmi értelme”, azon keresztül, hogy „az állatoknak ugyanannyi joguk van élni, mint az embereknek”, odáig tartott a skála, hogy nem sport, „inkább gyilkolás” a dolog, és persze akadt olyan is, aki a vadgazdálkodás fontosságára hívta fel a figyelmet. Ehhez képest Néveri, a szót visszakapva egy Tárki által jegyzett közvélemény-kutatásra hivatkozva azt olvassa be, hogy a lakosság több mint fele úgy véli, a vadászat lényege az állományszabályozás, a hallott vélekedések és a beolvasott állítás közötti határozott különbségre nem reflektál. Lehet, hogy hosszabb volt mindez az eredeti adásban, de a Mozaikban időszűke van, így viszont a kép nemhogy tisztulna, hanem egyre zavarosabbá válik.

Néveri ugyan a műsor Facebook-oldalára beírt véleményeket is beolvassa, de azzal sem jár jobban: az ottani hangok szerint a vadászok gyilkosok, a vadászat pedig szimpla kegyetlenkedés, semmi több. Nem is meglepő talán, hogy ezután már nem bízza a véletlenre a műsorvezető, és inkább a Mandinerről idéz egy vadászatot támogató cikkből.

Mondani sem érdemes, a téma jóval bonyolultabb mindennél, és sokkal több higgadt elemzést igényelne, hogy a közvélemény negatív előítéletei és a vadászat valóban nyomasztó határátlépései között kiderüljön, hol is van az igazság. A Mozaikban azonban ilyesmire nem került sor, és az sem derült ki, hogy az előző napi hosszabb adásban végül mire jutottak a betelefonálók, ha jutottak bármire is. Mindenesetre a kérdéses negyedóra eltelt, ha már ez volt a cél.

Kossuth rádió, július 4.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.