Tévésorozat

New York ágyai

David Simon: Fülledt utcák

Interaktív

David Simon sorozatai kísértetiesen hasonló élményt nyújtanak egy alapos oknyomozó riport olvasásához: ugyanúgy az átfogó megértés megnyugvását és a mocsokba való mély betekintés felzaklató érzését váltják ki.

Pedig a forgatókönyvíróvá vált exújságíró valójában nagyon szűk területeket szondáz meg (Baltimore al- és felvilága, a Katrina utáni New Orleans, Yonkers faji ellentétei, egyetlen egység az iraki háborúban), amelyek azonban részletgazdag ábrázolásuk okán egész univerzumoknak tűnnek. Simon olyan jól ismeri a közösségeket, amelyekről ír, hogy észrevétlenül el tudja rejteni történeteikben a fikciós elemeket (vagyis inkább olyan fikciós elemeket tud gyártani, amelyek megszólalásig hasonlítnak az „igazihoz”).

A Fülledt utcák, eltérően az előző sorozataitól (Drót, Gyilkos megszállás, Treme, Mutassatok egy hőst!), már kevesebb valós részletet tartalmaz, ám a valódiság illúziója itt sem kevésbé meggyőző. A téma ezúttal a 70-es évek New Yorkjának épp induló pornóipara, de ez csak ürügyként szolgál ahhoz, hogy Simon az egész Times Square környéki flórát és faunát megvizsgálja. Mintát vesz minden egyes csoportból (prostituáltak, stricik, melegek, írek, olaszok, koreaiak, gengszterek, rendőrök és sofőrök), így több főhőst (vagy egyet sem) jelöl ki, akiknek alaposan jelleme mélyére ás, anélkül, hogy feláldozná az átfogó társadalmi elemzést. A sorozat kép- és hangsávja is lenyűgözően telített, a néző tekintete és füle hosszan elidőzhet a korhű utcaképeken és zajkulisszán. S persze most is a mindennapi, banális helyzetek rejtekéből ijeszt ránk a lényeg – alig kapunk jelzéseket arról, hogy épp valami fontos zajlik. A mesteri valóságillúziót még a nevesebb színészek hangsúlyos jelenléte sem sűrűn töri meg: Maggie Gyllenhaalé semmiképp sem. James Franco azért túltolja párszor. A többiek viszont a másutt megszokott bevezetés és előzetes karakterépítés nélkül is kész, plasztikus figurákat keltenek életre. A Fülledt utcák nem kezdődik el és nem ér véget – a tökéletes „közben” illúzióját nyújtja, ami annyira hasonlít az életre.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.