Tévésorozat

New York ágyai

David Simon: Fülledt utcák

Interaktív

David Simon sorozatai kísértetiesen hasonló élményt nyújtanak egy alapos oknyomozó riport olvasásához: ugyanúgy az átfogó megértés megnyugvását és a mocsokba való mély betekintés felzaklató érzését váltják ki.

Pedig a forgatókönyvíróvá vált exújságíró valójában nagyon szűk területeket szondáz meg (Baltimore al- és felvilága, a Katrina utáni New Orleans, Yonkers faji ellentétei, egyetlen egység az iraki háborúban), amelyek azonban részletgazdag ábrázolásuk okán egész univerzumoknak tűnnek. Simon olyan jól ismeri a közösségeket, amelyekről ír, hogy észrevétlenül el tudja rejteni történeteikben a fikciós elemeket (vagyis inkább olyan fikciós elemeket tud gyártani, amelyek megszólalásig hasonlítnak az „igazihoz”).

A Fülledt utcák, eltérően az előző sorozataitól (Drót, Gyilkos megszállás, Treme, Mutassatok egy hőst!), már kevesebb valós részletet tartalmaz, ám a valódiság illúziója itt sem kevésbé meggyőző. A téma ezúttal a 70-es évek New Yorkjának épp induló pornóipara, de ez csak ürügyként szolgál ahhoz, hogy Simon az egész Times Square környéki flórát és faunát megvizsgálja. Mintát vesz minden egyes csoportból (prostituáltak, stricik, melegek, írek, olaszok, koreaiak, gengszterek, rendőrök és sofőrök), így több főhőst (vagy egyet sem) jelöl ki, akiknek alaposan jelleme mélyére ás, anélkül, hogy feláldozná az átfogó társadalmi elemzést. A sorozat kép- és hangsávja is lenyűgözően telített, a néző tekintete és füle hosszan elidőzhet a korhű utcaképeken és zajkulisszán. S persze most is a mindennapi, banális helyzetek rejtekéből ijeszt ránk a lényeg – alig kapunk jelzéseket arról, hogy épp valami fontos zajlik. A mesteri valóságillúziót még a nevesebb színészek hangsúlyos jelenléte sem sűrűn töri meg: Maggie Gyllenhaalé semmiképp sem. James Franco azért túltolja párszor. A többiek viszont a másutt megszokott bevezetés és előzetes karakterépítés nélkül is kész, plasztikus figurákat keltenek életre. A Fülledt utcák nem kezdődik el és nem ér véget – a tökéletes „közben” illúzióját nyújtja, ami annyira hasonlít az életre.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.