Tévésorozat

New York ágyai

David Simon: Fülledt utcák

Interaktív

David Simon sorozatai kísértetiesen hasonló élményt nyújtanak egy alapos oknyomozó riport olvasásához: ugyanúgy az átfogó megértés megnyugvását és a mocsokba való mély betekintés felzaklató érzését váltják ki.

Pedig a forgatókönyvíróvá vált exújságíró valójában nagyon szűk területeket szondáz meg (Baltimore al- és felvilága, a Katrina utáni New Orleans, Yonkers faji ellentétei, egyetlen egység az iraki háborúban), amelyek azonban részletgazdag ábrázolásuk okán egész univerzumoknak tűnnek. Simon olyan jól ismeri a közösségeket, amelyekről ír, hogy észrevétlenül el tudja rejteni történeteikben a fikciós elemeket (vagyis inkább olyan fikciós elemeket tud gyártani, amelyek megszólalásig hasonlítnak az „igazihoz”).

A Fülledt utcák, eltérően az előző sorozataitól (Drót, Gyilkos megszállás, Treme, Mutassatok egy hőst!), már kevesebb valós részletet tartalmaz, ám a valódiság illúziója itt sem kevésbé meggyőző. A téma ezúttal a 70-es évek New Yorkjának épp induló pornóipara, de ez csak ürügyként szolgál ahhoz, hogy Simon az egész Times Square környéki flórát és faunát megvizsgálja. Mintát vesz minden egyes csoportból (prostituáltak, stricik, melegek, írek, olaszok, koreaiak, gengszterek, rendőrök és sofőrök), így több főhőst (vagy egyet sem) jelöl ki, akiknek alaposan jelleme mélyére ás, anélkül, hogy feláldozná az átfogó társadalmi elemzést. A sorozat kép- és hangsávja is lenyűgözően telített, a néző tekintete és füle hosszan elidőzhet a korhű utcaképeken és zajkulisszán. S persze most is a mindennapi, banális helyzetek rejtekéből ijeszt ránk a lényeg – alig kapunk jelzéseket arról, hogy épp valami fontos zajlik. A mesteri valóságillúziót még a nevesebb színészek hangsúlyos jelenléte sem sűrűn töri meg: Maggie Gyllenhaalé semmiképp sem. James Franco azért túltolja párszor. A többiek viszont a másutt megszokott bevezetés és előzetes karakterépítés nélkül is kész, plasztikus figurákat keltenek életre. A Fülledt utcák nem kezdődik el és nem ér véget – a tökéletes „közben” illúzióját nyújtja, ami annyira hasonlít az életre.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.