Tévésorozat

New York ágyai

David Simon: Fülledt utcák

Interaktív

David Simon sorozatai kísértetiesen hasonló élményt nyújtanak egy alapos oknyomozó riport olvasásához: ugyanúgy az átfogó megértés megnyugvását és a mocsokba való mély betekintés felzaklató érzését váltják ki.

Pedig a forgatókönyvíróvá vált exújságíró valójában nagyon szűk területeket szondáz meg (Baltimore al- és felvilága, a Katrina utáni New Orleans, Yonkers faji ellentétei, egyetlen egység az iraki háborúban), amelyek azonban részletgazdag ábrázolásuk okán egész univerzumoknak tűnnek. Simon olyan jól ismeri a közösségeket, amelyekről ír, hogy észrevétlenül el tudja rejteni történeteikben a fikciós elemeket (vagyis inkább olyan fikciós elemeket tud gyártani, amelyek megszólalásig hasonlítnak az „igazihoz”).

A Fülledt utcák, eltérően az előző sorozataitól (Drót, Gyilkos megszállás, Treme, Mutassatok egy hőst!), már kevesebb valós részletet tartalmaz, ám a valódiság illúziója itt sem kevésbé meggyőző. A téma ezúttal a 70-es évek New Yorkjának épp induló pornóipara, de ez csak ürügyként szolgál ahhoz, hogy Simon az egész Times Square környéki flórát és faunát megvizsgálja. Mintát vesz minden egyes csoportból (prostituáltak, stricik, melegek, írek, olaszok, koreaiak, gengszterek, rendőrök és sofőrök), így több főhőst (vagy egyet sem) jelöl ki, akiknek alaposan jelleme mélyére ás, anélkül, hogy feláldozná az átfogó társadalmi elemzést. A sorozat kép- és hangsávja is lenyűgözően telített, a néző tekintete és füle hosszan elidőzhet a korhű utcaképeken és zajkulisszán. S persze most is a mindennapi, banális helyzetek rejtekéből ijeszt ránk a lényeg – alig kapunk jelzéseket arról, hogy épp valami fontos zajlik. A mesteri valóságillúziót még a nevesebb színészek hangsúlyos jelenléte sem sűrűn töri meg: Maggie Gyllenhaalé semmiképp sem. James Franco azért túltolja párszor. A többiek viszont a másutt megszokott bevezetés és előzetes karakterépítés nélkül is kész, plasztikus figurákat keltenek életre. A Fülledt utcák nem kezdődik el és nem ér véget – a tökéletes „közben” illúzióját nyújtja, ami annyira hasonlít az életre.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.