Tévé

A jegyzőkönyv kedvéért

Civil kör

Interaktív

A civilekkel csak a baj van, a civilek mind álcivilek – ilyen és ehhez hasonló röhejes lózungokat gyakran hallunk, a többi közt Mészáros Lőrinc tévéjéből is, ám ha belebotlunk az Echo Tv Civil kör című műsorába, akár még meggondolatlanul rá is bólinthatunk e roppant kétes állításokra. Merthogy ott ül a stúdióban a műsorvezető, Velkovics Vilmos vendégeként két jobbos sajtómunkás, valamint DJ Jeszi személyében egy valóságos „politikai hobbista” – és tényleg csak a baj van velük, álcivilekkel.

Meglepőnek tűnhet, de az csak a kisebbik baj, hogy párhuzamos valóságban és persze összeesküvés-elméletek szövevényében élnek. Ott, ahol Európában keresztényüldözés van, és ahol komolyan elmondható és inzertre kiírható, hogy listázzák, aki a #metoo ellen beszél. „Ez valami lejáratás vagy listázás?” – szól a kérdés a Marton-üggyel kapcsolatban, majd megfejtési javaslatként előkerül a blőd felvetés: az egésszel „a Vígszínház megszerzése a cél”, illetve „a Krétakörnek mostanában nem ment jól”. (És egyáltalán, miért most? Vagy, ahogy ezt a kérdést rögtön latinra is átfordítják: cui prodest?)

A konspirációs alapvetésű világértelmezés terén persze magától értetődően a Soros-téma jelenti a meghaladhatatlan csúcspontot. Ő a „szürke jedi”, az „amerikai spekuláns”, akivel kapcsolatban nyugodt szívvel, de alkalmasint roppant nyugtalan elmével megállapítható, miszerint: „az ő hite az nem igazi hit, az maximum, én azt tudom elképzelni, hogy ilyen multilevel-marketing szisztéma szerinti hit”. Igaz, az eszmesúrlódás résztvevői már-már imponáló tárgyilagossággal elismerik, hogy „Soros nem maga a megtestesült ördög”. (Viszont önmagát istennek képzeli…) No és persze Soros az, akiről a politikai hobbista és egyesületi lemezlovas-elnök futólag még azt is kijelentheti: „vannak gyermekkori sérelmei (!) a nemzetállamokkal szemben”. Lásd még: holokauszt.

És ezzel már meg is közelítettük a vélelmezett nagyobbik bajt: Jeszenszkyék vigasztalanul ordenáré stílusát, amely jobboldali mérték­adók, a hagyományos szerepek és értékek mellett nyomatékkal hitet tévő konzervatívok esetén bizony mindig kínosabb, mint ha gyökértelen libsik viselnék magukat hajszálra ugyanígy. Mert hát a világ már csak ilyen igazságtalanul van berendezve. A Bibliát meg Szent István király intelmeit teli szájjal emlegetni, és ugyanakkor vadidegen közszereplők emberi méltóságát legázolni: az túl megy mindenen, ráadásul még viszolyogtató és hiteltelenítő önellentmondás is.

E téren amúgy a múlt héten okvetlenül Varga-Bíró Tamás publicista vitte el a pálmát, aki egészen tenyérbe mászó módon szólt hozzá mindahány témához, ám önnön merülési rekordját mégiscsak Sárosdi Lillával és a zaklatási témával kapcsolatban állította fel. „Magyarország első számú sífutóbajnoka” – említette például a színésznőt rém szellemesen, a színházra most újszülöttként rácsodálkozó tömegek körében közkézen forgó Lúzer-darabrészlet egy pontjára utalva. „Hát láttam a Sárosdi művésznőt meztelenül […] mért pont őt?” – ez a büszkén szexistának vallott, jóllehet inkább csak szimplán prosztó benyögés is el tudta hagyni a szépségversenyen amúgy vajmi kevés eséllyel induló sajtómunkás cserepes ajkát. De még a stúdióban mellette helyet foglaló újság­írónő, Jurák Kata is folytatólagosan megkapta Varga-Bírótól az elsőre sem túl eredeti megjegyzést, mely szerint: „Amíg a Kata beszélt, végig a szemeibe néztem.” „A jegyzőkönyv kedvéért” mondta ezt, egy úgynevezett „intellektuális párbeszéd” kellős közepén.

Echo Tv, november 2.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.