Tévé

A jegyzőkönyv kedvéért

Civil kör

Interaktív

A civilekkel csak a baj van, a civilek mind álcivilek – ilyen és ehhez hasonló röhejes lózungokat gyakran hallunk, a többi közt Mészáros Lőrinc tévéjéből is, ám ha belebotlunk az Echo Tv Civil kör című műsorába, akár még meggondolatlanul rá is bólinthatunk e roppant kétes állításokra. Merthogy ott ül a stúdióban a műsorvezető, Velkovics Vilmos vendégeként két jobbos sajtómunkás, valamint DJ Jeszi személyében egy valóságos „politikai hobbista” – és tényleg csak a baj van velük, álcivilekkel.

Meglepőnek tűnhet, de az csak a kisebbik baj, hogy párhuzamos valóságban és persze összeesküvés-elméletek szövevényében élnek. Ott, ahol Európában keresztényüldözés van, és ahol komolyan elmondható és inzertre kiírható, hogy listázzák, aki a #metoo ellen beszél. „Ez valami lejáratás vagy listázás?” – szól a kérdés a Marton-üggyel kapcsolatban, majd megfejtési javaslatként előkerül a blőd felvetés: az egésszel „a Vígszínház megszerzése a cél”, illetve „a Krétakörnek mostanában nem ment jól”. (És egyáltalán, miért most? Vagy, ahogy ezt a kérdést rögtön latinra is átfordítják: cui prodest?)

A konspirációs alapvetésű világértelmezés terén persze magától értetődően a Soros-téma jelenti a meghaladhatatlan csúcspontot. Ő a „szürke jedi”, az „amerikai spekuláns”, akivel kapcsolatban nyugodt szívvel, de alkalmasint roppant nyugtalan elmével megállapítható, miszerint: „az ő hite az nem igazi hit, az maximum, én azt tudom elképzelni, hogy ilyen multilevel-marketing szisztéma szerinti hit”. Igaz, az eszmesúrlódás résztvevői már-már imponáló tárgyilagossággal elismerik, hogy „Soros nem maga a megtestesült ördög”. (Viszont önmagát istennek képzeli…) No és persze Soros az, akiről a politikai hobbista és egyesületi lemezlovas-elnök futólag még azt is kijelentheti: „vannak gyermekkori sérelmei (!) a nemzetállamokkal szemben”. Lásd még: holokauszt.

És ezzel már meg is közelítettük a vélelmezett nagyobbik bajt: Jeszenszkyék vigasztalanul ordenáré stílusát, amely jobboldali mérték­adók, a hagyományos szerepek és értékek mellett nyomatékkal hitet tévő konzervatívok esetén bizony mindig kínosabb, mint ha gyökértelen libsik viselnék magukat hajszálra ugyanígy. Mert hát a világ már csak ilyen igazságtalanul van berendezve. A Bibliát meg Szent István király intelmeit teli szájjal emlegetni, és ugyanakkor vadidegen közszereplők emberi méltóságát legázolni: az túl megy mindenen, ráadásul még viszolyogtató és hiteltelenítő önellentmondás is.

E téren amúgy a múlt héten okvetlenül Varga-Bíró Tamás publicista vitte el a pálmát, aki egészen tenyérbe mászó módon szólt hozzá mindahány témához, ám önnön merülési rekordját mégiscsak Sárosdi Lillával és a zaklatási témával kapcsolatban állította fel. „Magyarország első számú sífutóbajnoka” – említette például a színésznőt rém szellemesen, a színházra most újszülöttként rácsodálkozó tömegek körében közkézen forgó Lúzer-darabrészlet egy pontjára utalva. „Hát láttam a Sárosdi művésznőt meztelenül […] mért pont őt?” – ez a büszkén szexistának vallott, jóllehet inkább csak szimplán prosztó benyögés is el tudta hagyni a szépségversenyen amúgy vajmi kevés eséllyel induló sajtómunkás cserepes ajkát. De még a stúdióban mellette helyet foglaló újság­írónő, Jurák Kata is folytatólagosan megkapta Varga-Bírótól az elsőre sem túl eredeti megjegyzést, mely szerint: „Amíg a Kata beszélt, végig a szemeibe néztem.” „A jegyzőkönyv kedvéért” mondta ezt, egy úgynevezett „intellektuális párbeszéd” kellős közepén.

Echo Tv, november 2.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.