Tévé

A jegyzőkönyv kedvéért

Civil kör

Interaktív

A civilekkel csak a baj van, a civilek mind álcivilek – ilyen és ehhez hasonló röhejes lózungokat gyakran hallunk, a többi közt Mészáros Lőrinc tévéjéből is, ám ha belebotlunk az Echo Tv Civil kör című műsorába, akár még meggondolatlanul rá is bólinthatunk e roppant kétes állításokra. Merthogy ott ül a stúdióban a műsorvezető, Velkovics Vilmos vendégeként két jobbos sajtómunkás, valamint DJ Jeszi személyében egy valóságos „politikai hobbista” – és tényleg csak a baj van velük, álcivilekkel.

Meglepőnek tűnhet, de az csak a kisebbik baj, hogy párhuzamos valóságban és persze összeesküvés-elméletek szövevényében élnek. Ott, ahol Európában keresztényüldözés van, és ahol komolyan elmondható és inzertre kiírható, hogy listázzák, aki a #metoo ellen beszél. „Ez valami lejáratás vagy listázás?” – szól a kérdés a Marton-üggyel kapcsolatban, majd megfejtési javaslatként előkerül a blőd felvetés: az egésszel „a Vígszínház megszerzése a cél”, illetve „a Krétakörnek mostanában nem ment jól”. (És egyáltalán, miért most? Vagy, ahogy ezt a kérdést rögtön latinra is átfordítják: cui prodest?)

A konspirációs alapvetésű világértelmezés terén persze magától értetődően a Soros-téma jelenti a meghaladhatatlan csúcspontot. Ő a „szürke jedi”, az „amerikai spekuláns”, akivel kapcsolatban nyugodt szívvel, de alkalmasint roppant nyugtalan elmével megállapítható, miszerint: „az ő hite az nem igazi hit, az maximum, én azt tudom elképzelni, hogy ilyen multilevel-marketing szisztéma szerinti hit”. Igaz, az eszmesúrlódás résztvevői már-már imponáló tárgyilagossággal elismerik, hogy „Soros nem maga a megtestesült ördög”. (Viszont önmagát istennek képzeli…) No és persze Soros az, akiről a politikai hobbista és egyesületi lemezlovas-elnök futólag még azt is kijelentheti: „vannak gyermekkori sérelmei (!) a nemzetállamokkal szemben”. Lásd még: holokauszt.

És ezzel már meg is közelítettük a vélelmezett nagyobbik bajt: Jeszenszkyék vigasztalanul ordenáré stílusát, amely jobboldali mérték­adók, a hagyományos szerepek és értékek mellett nyomatékkal hitet tévő konzervatívok esetén bizony mindig kínosabb, mint ha gyökértelen libsik viselnék magukat hajszálra ugyanígy. Mert hát a világ már csak ilyen igazságtalanul van berendezve. A Bibliát meg Szent István király intelmeit teli szájjal emlegetni, és ugyanakkor vadidegen közszereplők emberi méltóságát legázolni: az túl megy mindenen, ráadásul még viszolyogtató és hiteltelenítő önellentmondás is.

E téren amúgy a múlt héten okvetlenül Varga-Bíró Tamás publicista vitte el a pálmát, aki egészen tenyérbe mászó módon szólt hozzá mindahány témához, ám önnön merülési rekordját mégiscsak Sárosdi Lillával és a zaklatási témával kapcsolatban állította fel. „Magyarország első számú sífutóbajnoka” – említette például a színésznőt rém szellemesen, a színházra most újszülöttként rácsodálkozó tömegek körében közkézen forgó Lúzer-darabrészlet egy pontjára utalva. „Hát láttam a Sárosdi művésznőt meztelenül […] mért pont őt?” – ez a büszkén szexistának vallott, jóllehet inkább csak szimplán prosztó benyögés is el tudta hagyni a szépségversenyen amúgy vajmi kevés eséllyel induló sajtómunkás cserepes ajkát. De még a stúdióban mellette helyet foglaló újság­írónő, Jurák Kata is folytatólagosan megkapta Varga-Bírótól az elsőre sem túl eredeti megjegyzést, mely szerint: „Amíg a Kata beszélt, végig a szemeibe néztem.” „A jegyzőkönyv kedvéért” mondta ezt, egy úgynevezett „intellektuális párbeszéd” kellős közepén.

Echo Tv, november 2.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.