Tévésorozat

Orgyilkos osztály

Interaktív

A nyitójelenetben Lin mester (Benedict Wong) – minden irónia nélkül – Gavrilo Princip példáját idézi fel, majd orrba vág egy újnáci szőkeséget, aki épp titkos üzenetet csempészne a pad alatt egyik osztálytársának. Ez a jelenet összefoglalja a Deadly Class énképét. Rick Remender és Miles Orion Feldsott alkotók a sötét & pimasz tinisorozatos vonulatban kívánják elhelyezni művüket, a The 100, a The End of the F***ing World és hasonlók társaságában.

A cselekmény a 80-as években, egy amolyan orgyilkosokat képző Roxfortban játszódik, ahová hősünket is befogadják, aki a fáma szerint felgyújtotta a San Franciscó-i árvaházat, ahová szülei halála után elhelyezték. Marcus megfogadja, hogy meggyilkolja Ronald Reagant, akinek a mentális egészségügyi ellátórendszert visszavágó intézkedései közvetve a szülei halálát okozták. Nem kell sokat törni a fejünket, hogy rájöjjünk, a 80-as évek tinijeinek anarchista dühe rímel korunkra: Reagan populista, neokonzervatív kormányzása Trump ámokf­utásának tükre.

A sorozat persze sem formájában, sem cselekményében nem fordítja ki a világot a sarkaiból: hiába a rendhagyó tanterv és a könyörtelen tanárok, vidáman érvényesülnek az amerikai gimis történetek toposzai (kasztrendszer, annak rétegein átívelő szerelem, kirekesztettség, házibulik, mélynek szánt, de lúdbőröztetően ciki álnihilista narráció). A széria a moralitással is ellentmondásos viszonyban van: hol (szavakban) elveti a létjogosultságát – hiszen mégiscsak gyilkospalántáknak szurkolunk –, hol pedig az altruizmust és az összetartást dicsőíti.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.