Tévésorozat

Orgyilkos osztály

Interaktív

A nyitójelenetben Lin mester (Benedict Wong) – minden irónia nélkül – Gavrilo Princip példáját idézi fel, majd orrba vág egy újnáci szőkeséget, aki épp titkos üzenetet csempészne a pad alatt egyik osztálytársának. Ez a jelenet összefoglalja a Deadly Class énképét. Rick Remender és Miles Orion Feldsott alkotók a sötét & pimasz tinisorozatos vonulatban kívánják elhelyezni művüket, a The 100, a The End of the F***ing World és hasonlók társaságában.

A cselekmény a 80-as években, egy amolyan orgyilkosokat képző Roxfortban játszódik, ahová hősünket is befogadják, aki a fáma szerint felgyújtotta a San Franciscó-i árvaházat, ahová szülei halála után elhelyezték. Marcus megfogadja, hogy meggyilkolja Ronald Reagant, akinek a mentális egészségügyi ellátórendszert visszavágó intézkedései közvetve a szülei halálát okozták. Nem kell sokat törni a fejünket, hogy rájöjjünk, a 80-as évek tinijeinek anarchista dühe rímel korunkra: Reagan populista, neokonzervatív kormányzása Trump ámokf­utásának tükre.

A sorozat persze sem formájában, sem cselekményében nem fordítja ki a világot a sarkaiból: hiába a rendhagyó tanterv és a könyörtelen tanárok, vidáman érvényesülnek az amerikai gimis történetek toposzai (kasztrendszer, annak rétegein átívelő szerelem, kirekesztettség, házibulik, mélynek szánt, de lúdbőröztetően ciki álnihilista narráció). A széria a moralitással is ellentmondásos viszonyban van: hol (szavakban) elveti a létjogosultságát – hiszen mégiscsak gyilkospalántáknak szurkolunk –, hol pedig az altruizmust és az összetartást dicsőíti.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

Faunok a méhesben

Harci kakasok, üzekedő katicák, tekergőző hernyók, túlérett gyümölcsök, kergetődző és táncoló faunok. Isteni lényekről leváló szárnytollak, méhrajzás és csonkolt kecskeláb – közel harminc művet, festményeket és szobrokat láthatunk a művészeti galériának is otthont adó régi villa első emeletén.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.

Teljes elsötétítés

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.