tévéSmaci

Kecsegetelep

  • tévésmaci
  • 2019. április 7.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elmentek fényképezkedni, hát, arra jól ráfáztak, pedig csak pár szaros igazolványképről volt szó. Ha egészen pontosak akarunk lenni, útlevélképekről, de már az is gyanús volt, hogy a fényképész műhelyét atelier-nek hívták. Egy atelier a Cservenka Miklós utcában, közvetlenül a Fékisz és az OKISZ Labor között – ez már csak ilyen utca volt, kis múlt a rohanó szocializmusban: maszekvilág, ahol mérték után készül minden. A fényképész a feladathoz illő körültekintéssel látott munkához, útlevélkép lesz, tizenhét-tizenhét, mondotta és a szeme sem rebbent. Sztupa viszont inkább türelmetlennek látszott, mint cinkosnak, semmi fraternizálás, haladjunk, mondták a mozdulatai, ahogy levette a nagykabátját és a kalapját, Troché meg oda sem figyelt, nézegette a falon a képeket, könyöklős, nemegyszer dohányzós, égő cigarettával beállított portrék úgymond neves művészekről, táncdalénekesek, komikusok, színészek, mind valahol az első és a második vonal határán, de inkább még a másodikban: sok hakni, néhány tévéfellépés, ilyen pacákok, volt köztük egy focista is, dresszben, de az sem javított rajta sokat a fekete-fehér technika miatt; a színezés még nem volt divat, a színes meg tán drága volt, ORWO Color vagy mi a faszom, DDR Fabrikat. Kezdjük a lengyellel, mondta a fotós, s már­is egy kétes tisztaságú stílfésűvel próbálta letámadni Sztupát, aki hirtelen hátralépett, de csak Troché látta rajta, hogy gyorsan mérlegeli, eltörje-e a támadója kezét vagy csak üsse le, de aztán Sztupa lassan felemelte mindkét kezét, és csak annyit kérdezett, leüljek? A fényképész mindezt valamiféle megilletődésnek tudta be, vagy már sok ilyet látott, mindenesetre a fésű mellett megjelent a kezében egy szemüveg is, mert a lengyelek szemüvegesek, de ezt már szinte bocsánatkérően mondta.

Pénteken (8-án) tulajdonképpen tisztességes választék lesz, a Duna tévé 22.10-kor közvetíti a földkerekség leghíresebb tűzoltóbálját (Tűz van, babám!). Az HBO pedig már 21.55-kor nekifog Danny Boyle műkincsrablós, mélyhipnózisos marhaságának, a Transznak. Mindezekkel persze csak egy baj van, ami az egész tévénézéssel, hogy csak egy újszülöttnek jelentenek újdonságot – szerencsére mindezt pont nem itt kell megbeszélni.

Vasárnap épp az HBO3 kezdi el este nyolckor az Én vagyok az éjszaka című helyes kis sorozatot, mely annyi más kis társa mellett ugyancsak a Fekete Dália-gyilkosságnak (gyilkosságsorozatnak) állít emléket, ezúttal az egyik érintett visszaemlékezései alapján. Jóval az események után vagyunk, Kalifornia a hatvanas években, Chris Pine politoxikomán koreai veteránt ad ügyesen, egyszersmind lecsúszott újság­írót, tulajdonképpen egész jó muri, olyan nézhető közepes a maga műfajában.

Szerdán, hála a nemzeti főadónak mód nyílik szembenézni Huszárik Zoltán – kétségtelenül kudarcos, ám hosszú nekifutással elvégzett – gyászmunkájával, a Csontváryval.

Csütörtökön viszont megint választani kell, ezt nevezi az irodalomtudomány keretes szerkezetnek. Az HBO este nyolckor a Johnny Cash-filmmel jön (A nyughatatlan – jó cím, mi), de nem lesz vége addig, míg új kedvencünk, az HBO3 bele nem fog Elena Ferrante igéző lektűrfolyamának briliáns adaptációjába. A Briliáns barátnőmet kilenckor kezdik, mindjárt az első két résszel. Tévézni tök avét.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.