Ótvar - Bayer show

Interaktív

A stúdióközönség tapsolása az adás leg­elején: alighanem mindössze ennyi lehet a „show” műfaji kritériuma az Echo Tv illetékesei szerint, akik pár hete teleragasztották a várost Bayer Zsolt show-jának plakátjaival.

Mert különben bizonnyal más elnevezést (fesztivál? köpködő? televíziós férfiklimax?) adtak volna a műsornak, melyben az irónia rokonszenves megnyilvánulásaként „a higgadt, mérsékelt és megfontolt házigazda” gyanánt konferálják fel az önelégültség lovagkeresztesét. Bayer bejövetelével ugyanis a biodíszlet feladata véget is ér, a monologizálás nem is hagyna helyet bárminő interakciónak, de még csak egy búcsútapsot sem kell összehozniuk a statisztáknak az adás legvégén.

Persze felesleges is műfaji szöszöléssel bajlódni, ha egyszer ott ül Bayer, és ilyesféle kijelentések hagyják el a száját, mint például: a „menekültek körében divattá vált” kamionnal a tömegbe hajtani. Vagy amikor a „no go” zónákról értekezve riasztó példaként említi meg a brüsszeli „Maelbeek negyedet”, ahol szinte százszázalékos a muszlimok, a dzsihadisták (szinonima!) aránya, s ezért már meg is feledkezik Brüsszel és a világ arról a történeti tényről, hogy a negyedet eredetileg Maelbeek-Saint-Jeannak hívták! Miért is emlegetnénk, ugye, Szent Jánost egy ilyen istentelen városrésszel kapcsolatban? Tényleg, miért is, ha egyszer nincsen Maelbeek negyed Brüsszelben? Bayer ugyanis összetévesztette Maelbeeket (egy patak, illetve egy szomorú emlékű metróállomás neve) Molenbeekkel, melynek közkeletű nevéből persze réges-rég el-elhagyogatják a helyiek Szent Jánost, lakosságában pedig nem 100, hanem 41 százalék a muszlimok aránya.

false

Bayernél elcsúszik az ilyesmi, hiszen még így is csak hálásak lehetünk neki, amiért többször is fennhangon és szerényen lemond önnön vállának megveregetéséről. Hasonló tartózkodással vezeti fel idei első adásának vendégét, druszáját, Semjén Zsoltot is: „akiről én magam tudom a legjobban, hogy keresztény ember, ennek minden külső és belső vonatkozásával és lelki igényével”. E műsorrészben Bayer szinte észrevétlenné válik, még azt is elfelejti a kormánypolitikus nagy ívű történeti párhuzamába beszúrni, hogy a törökök a Semjén által nyomatékkal emlegetett 1541-es, cseles várfoglalásukat megelőzően, sajnálatos módon, már két ízben is elfoglalták Budát.

A civilizációs végfenyegetettség, az Európát elözönlő iszlám, a hanyatló Róma borús víziója, egyszóval a migránstéma két nagy kitárgyalása között azért Bayer Zsolt némi mókával is szolgált. Felhangzott ugyanis Havas Henrik és Kálmán Olga elhírhedt beszélgetésének mucikázós szakasza, hogy aztán a morális fölényét és hajdani gyermekszobájának pallérozó hatását máig érző műsorvezető nyílt szavakkal bélyegezze meg a nyilvánosságból kiutasítandó Havas „ótvar, büdös bunkóságát”.

Ótvar – kedves és találó jelzője ez Bayer Zsoltnak, előszeretettel használja olykor – mi tagadás! – hölgyekkel kapcsolatban is. Néha bizony még elnézést is kell kérnie az ilyesmik miatt, mert igazándiból ezek a fordulatai éppúgy kilógnak a polgári diskurzus keretei közül, mint akár az „ellovagolsz hamar a kurva anyádba” kiszólás. De azért ki tagadná meg Bayer Zsolttól a jogot, hogy két drasztikus káromlás között illemtanárként pózoljon?

Echo Tv, január 12.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.