Ótvar - Bayer show

Interaktív

A stúdióközönség tapsolása az adás leg­elején: alighanem mindössze ennyi lehet a „show” műfaji kritériuma az Echo Tv illetékesei szerint, akik pár hete teleragasztották a várost Bayer Zsolt show-jának plakátjaival.

Mert különben bizonnyal más elnevezést (fesztivál? köpködő? televíziós férfiklimax?) adtak volna a műsornak, melyben az irónia rokonszenves megnyilvánulásaként „a higgadt, mérsékelt és megfontolt házigazda” gyanánt konferálják fel az önelégültség lovagkeresztesét. Bayer bejövetelével ugyanis a biodíszlet feladata véget is ér, a monologizálás nem is hagyna helyet bárminő interakciónak, de még csak egy búcsútapsot sem kell összehozniuk a statisztáknak az adás legvégén.

Persze felesleges is műfaji szöszöléssel bajlódni, ha egyszer ott ül Bayer, és ilyesféle kijelentések hagyják el a száját, mint például: a „menekültek körében divattá vált” kamionnal a tömegbe hajtani. Vagy amikor a „no go” zónákról értekezve riasztó példaként említi meg a brüsszeli „Maelbeek negyedet”, ahol szinte százszázalékos a muszlimok, a dzsihadisták (szinonima!) aránya, s ezért már meg is feledkezik Brüsszel és a világ arról a történeti tényről, hogy a negyedet eredetileg Maelbeek-Saint-Jeannak hívták! Miért is emlegetnénk, ugye, Szent Jánost egy ilyen istentelen városrésszel kapcsolatban? Tényleg, miért is, ha egyszer nincsen Maelbeek negyed Brüsszelben? Bayer ugyanis összetévesztette Maelbeeket (egy patak, illetve egy szomorú emlékű metróállomás neve) Molenbeekkel, melynek közkeletű nevéből persze réges-rég el-elhagyogatják a helyiek Szent Jánost, lakosságában pedig nem 100, hanem 41 százalék a muszlimok aránya.

false

Bayernél elcsúszik az ilyesmi, hiszen még így is csak hálásak lehetünk neki, amiért többször is fennhangon és szerényen lemond önnön vállának megveregetéséről. Hasonló tartózkodással vezeti fel idei első adásának vendégét, druszáját, Semjén Zsoltot is: „akiről én magam tudom a legjobban, hogy keresztény ember, ennek minden külső és belső vonatkozásával és lelki igényével”. E műsorrészben Bayer szinte észrevétlenné válik, még azt is elfelejti a kormánypolitikus nagy ívű történeti párhuzamába beszúrni, hogy a törökök a Semjén által nyomatékkal emlegetett 1541-es, cseles várfoglalásukat megelőzően, sajnálatos módon, már két ízben is elfoglalták Budát.

A civilizációs végfenyegetettség, az Európát elözönlő iszlám, a hanyatló Róma borús víziója, egyszóval a migránstéma két nagy kitárgyalása között azért Bayer Zsolt némi mókával is szolgált. Felhangzott ugyanis Havas Henrik és Kálmán Olga elhírhedt beszélgetésének mucikázós szakasza, hogy aztán a morális fölényét és hajdani gyermekszobájának pallérozó hatását máig érző műsorvezető nyílt szavakkal bélyegezze meg a nyilvánosságból kiutasítandó Havas „ótvar, büdös bunkóságát”.

Ótvar – kedves és találó jelzője ez Bayer Zsoltnak, előszeretettel használja olykor – mi tagadás! – hölgyekkel kapcsolatban is. Néha bizony még elnézést is kell kérnie az ilyesmik miatt, mert igazándiból ezek a fordulatai éppúgy kilógnak a polgári diskurzus keretei közül, mint akár az „ellovagolsz hamar a kurva anyádba” kiszólás. De azért ki tagadná meg Bayer Zsolttól a jogot, hogy két drasztikus káromlás között illemtanárként pózoljon?

Echo Tv, január 12.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.