Rádió

Példaképek

Kamaszok a Kossuthon

Interaktív

Ha jól számolunk, már majdnem hat év eltelt azóta, hogy legutóbb a Kossuth rádió gyermeknevelős műsoráról írtunk (lásd: Honnan jött a darus kocsi?, Magyar Narancs, 2012. november 8.), pontosabban annak pénteki kamaszkiadásáról. Hat év még egy felnőtt életé­ben is jelentős időnek számít, nemhogy egy tinédzserében – az övében maga az örökkévalóság. A 2012-es kamaszok már túl vannak az érettségin, esetleg az egyetemen, és azon sem lepődnénk meg, ha néhányan már az országhatáron is. Érthető, ha a műsor készítői visszahívják őket egy-egy beszélgetésre.

A Vendég a háznál, vagyis az anyaműsor a Kossuth rádió programjának egyik oszlopa. Emberemlékezet óta fut már, délelőttönként, a maga kiszámíthatóan melankolikus hang­ütésével. Hiszen nem is gyerekeknek szól – a gyakran sötétebb tónus ezért nem is okoz gondot (már ha nem megy el a gonoszságig, mint a lombikbabák esetében) –, hanem gyerekekről felnőtteknek, ahogy az alcím is mondja. Kivéve a pénteki adásokat.

Az utolsó munkanapon a gyerekek kezébe kerül a mikrofon, és ők igyekeznek megtölteni a harmincperces adásidőt számukra érdekes tartalommal. A Válasz-utak (mottója: „rólunk szól”) tehát amolyan műsor a műsorban. És, ahogy mondtuk, ez is elég régóta fut már ahhoz, hogy többgenerációnyi kamasz műsorvezetőt tudhasson a háta mögött. Persze ember legyen a talpán, aki meg tudná mondani, hogy a sok keresztnév pontosan mikor kihez is tartozott. Emlékezetünkben él Rozi, Flóra, Doma és Emese, hiszen róluk írtunk, de hogy ők kik valójában, és azóta hová lettek, halvány elképzelésünk sincs. Nem felesleges tehát a műsorkészítők nemrégiben indított alsorozata, melyből kiderül egy-egy volt gyerekrádiós utóélete. Legfeljebb a címe túlzó egy kicsit: Nagy öregek.

A legutóbbi nagy öreg például tizennyolc éves volt, de hát egy most tizenhárom éves nézőpontjából tényleg tűnhet mindenen túl lévő veteránnak is akár; és az csak a mi szerencsétlenségünk, hogy mi még nála is veteránabbak vagyunk. Valóságos őskövületek, akik bizonyosfajta csodálkozással kénytelenek hallgatni a youtuberségről, influencerségről és insta-kapcsolatokról csordogáló beszélgetést. Mert az a magától értetődőség, amivel a kamaszok ezekről a dolgokról diskurálnak, még mindig szokatlan kissé.

Szécsényi „Szecsó” András, a kiöregedett rádiós vendég ugyanis ismert youtuber állítólag. A kérdezői tulajdonképpen valóságos sztárként kezelik, amit Szecsó több-kevesebb alázattal végig igyekszik hárítani. Jó, valóban van több mint 60 ezer követője, és valóban, a legnézettebb videója már 900 ezer megtekintésnél jár, de azért ő nem sztár, mondja. Mindenesetre a felelősséget érzi, egyre inkább, és a korai évek komolytalanságai (ice bucket challenge, citromkihívás, ketchupfalás) után már tartalmasabb videókkal igyekszik képviseltetni magát a megosztóoldal hazai felhozatalában. Mondjuk, olyan ontológiai problémákat elemez munkáiban, hogy a Tinderen vagy az Instagramon jobb-e ismerkedni, hogy csókolóznánk-e (vagyis csókolóznának-e a kamaszok) idegenekkel, vagy hogy Sebestyén Balázs vagy a szintén youtuber Dancsó Péter népszerűbb-e. Hát, oké.

Sebestyén egyébként, mint mondja, a példaképe (Istenes Bence mellett), ugyanis őt is nagyon érdekli a kereskedelmi tévézés, csak hát, teszi hozzá szomorúan, kár, hogy a tévének már leáldozóban van. Mit mondjunk akkor mi, jut eszünkbe, akik rádiót hallgatunk?

A beszélgetés izgalmasabb része a youtuberség anyagi oldaláról és a felelősség mibenlétéről szól. Fizetés kétfelől érkezik, világosít fel a stúdióban Szecsó, egyrészt a reklámok után („de ez Magyarországon nevetséges összeg”), másrészt a szponzoroktól. Ha például bepanírozzuk és megsütjük az iPhone-unkat, fejti ki Szecsó, és azt megnézik sok százezren, akkor a serpenyőt gyártó cég jó esetben elő fog állni valamiféle szponzorációs felajánlással. De ezt a szenzációhajhászást és nézőfogást érezhetően olcsó megoldásnak tartanák a stúdióban ülők. Szerintük az igazi küldetés, a valódi teljesítmény az, ha ügyek mellett állunk ki, ha projektekben gondolkodunk felelősségteljesen. Mint Magyarósi Csaba, utal Szecsó az egyik legismertebb magyar youtuber influencerre, aki most épp Budapest megzöldítéséért indított kampányt. Ahhoz, hogy ott tartsak, mint ő, jegyzi meg önkritikusan, még nagyon sokat kell dolgoznom. A kérdésre pedig, hogy ezt a munkát hogyan képzeli, meglepve vágja rá, „hát, új videókat tölteni fel”. Ha valakinek nem lett volna eddig világos.

Válasz-utak, Kossuth rádió, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.