Rádió

Részecskék, sejtek, szenvedélyek – Nobel-díjasok a Kossuthon

Interaktív

Általában azokat a dolgokat csodáljuk a legjobban, amiket nem értünk, és mivel alig értünk valamit, rengeteg csodálatra méltó dolog vesz körbe bennünket. Például arról, hogy az elemi részecskék tömegét meghatározó szubatomi részecske micsoda, halványlila fogalmunk sincsen.

Mint ahogy azt sem értjük egészen, hogy a vezikulumok mozgása és kiürülése miféle rend szerint működik, sőt, dunsztunk sincs, hogy mi a fene az a vezikulum egyáltalán, mégis lenyűgöz létezésének puszta ténye, és valamiképpen hálásan hallgatjuk, ha kellő egyszerűséggel hajlandó egy szakértő röviden felvilágosítani a dolog jelentőségéről. Erre az e heti Szondában, ha nem is túl bőven, de szerencsére azért jutott idő.

Október első pár hete ideális időpont a lusta laikusoknak, hogy utánanézés nélkül is halljanak a tudomány aktuális eredményeiről. Ilyenkor egy kicsit az is felbuzdul talán, aki mindig is utálta a kémiát, a biológiát vagy a fizikát (esetleg mindhármat). Igaz, ez a buzgalom nem olyan heves és látványos úton-útfélen, mintha egy valóságshow döntő adásához értünk volna, mégis érezni, hogy ezekben a napokban valami komolyabb is van a levegőben. Gimesi Júlia szerkesztő-műsorvezető irányításával a Kossuth tudományos magazinja valamiképpen az innen-onnan hallható részletinformációk között kívánt rendet vágni, és ha azt nem is állíthatjuk, hogy a röpke huszonöt percnyi műsoridő után minden világos lett, azért egy fokkal kevésbé éreznénk most már kínosan magunkat, ha valaki a fülünkbe suttogná, hogy Higgs-bozon.

A fizikai Nobel idén két nyolcvan fölött járó tudóslegendánál landolt, Francois Englert és Peter Higgs ugyanis megosztva kapta a díjat, de enyhén szólva nem váratlanul, ahogyan azt az őket bemutató Lévai Péter részecskefizikus is leszögezi. Higgs elméleti javaslatát jó ötven évvel ezelőtt nyújtotta be, akkoriban nem kis derültséget kiváltva (saját állítása szerint sokszor azért hívták meg egy-egy konferenciára, hogy bonyolult sületlenségein jókat mulassanak), de aztán a kétkedőknek az arcára fagyott szép lassan a vigyor, pláne miután nemrég a CERN tudományos-fantasztikus papjai celebrálták a részecskeütköztetések eredményeit.

A fizikusokhoz hasonlóan az orvosi-élettani díjazottak névsora sem érte a szakértőket egészen váratlanul. Rothman, Schekman és Südhof már jó ideje a legkomolyabb elismerés közelében téblábolt, ha nem is ötven éve, mint Higgs. Az ő kutatásaikat sem sokkal könnyebb kívülállóként felfogni, de mind a műsorvezető, mind vendége, Katona István neurobiológus láthatóan jártas már a bonyolult dolgok plasztikus körülírásában. A lényeg - mondja magabiztos, de nem leereszkedő hangon Katona - az ősi mechanizmusok feltárása, amelyek segítségével az idegsejtek beszélgetnek egymással, ami a hétköznapokban is létfontosságú, de a skizofrénia vagy az autizmus szempontjából különösen jelentős dolog. Arra a műsorvezetői kérdésre pedig, hogy van-e valami nagy, fantasztikus ötlet az eredmények mögött, vagy inkább kitartó, hosszú munka gyümölcse a siker, a kutató kellemes szerénységgel csak annyit válaszol: az utóbbi.

A műsor harmadik Nobelje a kémikusoké, akik (ha jól értem) a molekuláris folyamatok elméleti modellezéséért vehették át a kitüntetést. Karplus, Levitt és Warshel kutatásai ahhoz segítik hozzá a kémiát - ahogy Perczel András professzor szintén eléggé hallgatóbarát módon összefoglalja -, hogy "mondjuk, mint a mérnöki munkában, előbb tervezzünk, és utána építkezzünk".

Habár ideillene a tudós urak mellé, a Szondában nem tesznek róla említést, mégis, ha valaki olvasott már Alice Munro-novellát, sejtheti, hogy egy szenvedélyes családi vacsora vagy egy nem is egészen borzasztó szeretkezés is lehet éppen olyan bonyolult, mint a Higgs-féle komplex izospin-dublett. A Belépőben néhány nappal a Szonda előtt előkerült a kanadai írónő díjazása, ami nemcsak az észak-amerikai irodalom barátainak, a női próza híveinek vagy a novella szerelmeseinek jó hír, hanem mindenkinek, aki abban reménykedik, hogy a nagy művészet néha egészen kicsi és váratlan formában is képes hatni. Kár, hogy Bicsák Eszter műsorvezető egy félreértett régi marhaságot komolyan véve ("azt mondják róla, hogy ő olyan háziasszony, aki novellákat is ír") kicsit félreviszi a témát, de szerencse, hogy a magyar kiadások gondozója, Tönkő Vera ezt egy elegáns mozdulattal helyre teszi: "ebből is látszik, hogy mennyit változott a világ, mióta ez a vélemény megjelenhetett róla az első kötete kapcsán". Ebben szeretnénk bízni magunk is, habár - ezt szintén Munro elbeszéléseiből tudhatjuk - olykor csak telik az idő, de semerre sem halad.

MR1-Kossuth, október 13., illetve 10.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.