Tévé

A vitát lezártnak tekintem

Nemzeti Nagyvizit

Interaktív

Hallgassunk bár politikusi nyilatkozatokat vagy akár a Red Bull Napóleon-reklámját, hamar bizonyossá válhat, hogy úgy kell nekünk a történelmi ismeretterjesztés, mint egy falat kenyér.

Színleg épp erre a közhasznú és nemes feladatra vállalkozik a köztévé késő esti sorozata, csakhogy a festenivalóan rossz, leginkább talán valamiféle Szabó Dezső-i szóalkotást idéző cím mögött egy egészen különös és jószerint értelmezhetetlen műsor rejlik. A jelen sorok írója majd' egy éve szűnni nem akaró megdöbbenéssel szemléli a tényt, hogy a magyar történelem áttekintését ígérő adásfolyam a gyakorlatban egy orvosprofesszor szószéke és katedrája gyanánt működik, ahol az olykor tévedésből meghívott valódi szakértők legfeljebb csak asszisztálhatnak Kásler Miklós megállapításaihoz. Ez a műsorképlet akkor is furcsa lenne, ha a tudós onkológus a történettudomány által egyezményesen elfogadott nézeteket hangoztatna, azonban korántsem erről van szó. Merthogy Kásler Miklós, akinek eredeti hivatását mind következetesebben a "professzor" megjelölés alá rejtik a feliratkészítők, csak úgy szórja az eufemizmussal erősen vitathatónak nevezhető, ámde annál kategorikusabb kijelentéseket. "A korona egységes voltát elvitatni nem lehet" - fogalmazott egy korábbi adásban, ahol a kegyelettel övezett műtárgy eredetét olyan messzire és olyan spirituális magasságba sikerült visszavezetnie, ahová a téma valódi avatottjai már aligha követhették volna. "A vitát lezártnak tekintem" - szegte be gondolatmenetét és az egész adást ugyancsak a koronáról szólva a merész laikus, hogy máskor meg a magyar nyelv páratlan árnyaltságát kísérelje meg tudományos tétellé feltupírozni, Balázs Géza nyelvészt elsápasztva az alábbi morfondírozással: "Nem lehet, hogy ez a legősibb nyelv?"

Miközben annyi fontos és hozzá érdekes tény kínálkozna minden egyes adásban, a témák rendre délibábos hipotézisekbe vagy - jobb esetben - közhelyes monológokba fulladnak. S nem is csupán a társműsorvezetőként pozicionált professzor ténykedése révén, hisz például az utolsó szeptemberi adásban az Erdélyi Fejedelemség témájának meghívott szakértője efféle poétikus elragadtatással kívánta érzékletessé tenni számunkra Erdély "szellemi, spirituális és erkölcsi fogalmát": "Erdélyben benne van [...] a napsütés és a pihentető éjszaka, a Tejút, a csillagos ég és a bántó napsütést eltakaró bárányfelhő is." Hát ez fix!

A múlt heti adásban azután végre előkerült egy olyan téma, amely már-már indokoltnak mutathatta volna az orvosprofesszori közreműködést. A járványok történelemformáló hatásáról azonban vajmi kevés újdonságot árult el a műsor, hiszen a karantén szó téves eredeztetésén túl például azt tudhattuk meg, hogy a nagy járványok az egyházi hierarchiát is átalakították, miután a meghalt öreg főpapok helyére fiatalabbak kerültek... Ha csak úgy nem! No és persze kaptunk műsorzáró életvezetési tanácsot is a professzor úrtól: "Éljünk testben és lélekben egészségesen és tisztán! Mossuk meg a lelkünket és a kezünket is!" Ehhez azért még a fogmosást is vegyük hozzá, de azután már tényleg sipirc az ágyba, gyerekek!

M1, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.