Tévé

Richárd horkolt

Összezárva Friderikusszal

Interaktív

Aki egyszer díva volt, örökké díva marad.

Önmaga számára legalábbis föltétlenül: idősen is őrizni próbálja a rangját, kiköveteli magának a figyelmet, és személyesen akar dönteni imázsának minden apró részletéről. Deklarált őszintesége is tele van korrekciós mozzanatokkal meg sarkos fordulatokkal: csupa „soha”, csupa „mindig”, s persze csupa „én”. A revütáncosnő Medveczky Ilona ennek az életprogrammá emelt szerepnek eleven és jó egészségnek örvendő, hetven felett is mutatós illusztrációja. Megjelenése Friderikusz Sándor új, feltáró jellegű műsorkoppintásában (lásd: Pimasz úr ottalszik) ilyesformán egyszerre volt magától értetődő és eredendően problematikus.

Pedig a két embert egy teljes napra – úgymond – összezáró műsor jószerint még el sem kezdődött, amikor a kedvcsinálónak szánt összefoglaló már sietve elénkbe is adta mindazt, amit az adás végén optimális esetben magunknak kellene sommáznunk: szeretethiányos gyermekkor, rideg szülői ház, párkapcsolati defektek, magány. S valóban, mindez szép sorban elő is kerül, miután túljutunk a kínos első perceken, amelyek Medveczky és Friderikusz megismerkedésének történetét idézik, sok műkacajjal, valamint azzal a balsejtelemmel, hogy a műsor voltaképp két primadonnát zár össze egymással. A balsejtelem idővel eloszlik, ám a 24 órás lelki sztriptízzé túlspilázott interjú legőszintébb pillanatainak végül mégsem a Medveczky bakfiskori terhességmegszakítását vagy a hajdani tévéelnökkel, Nagy Richárddal való együttélését mesélő szakaszok bizonyulnak, hanem az a fölcsattanás, amellyel a volt Thurn und Taxis hercegné a maga alacsony nyugdíját veti a magyar állam szemére. Vagy amikor száját elhagyja a dívalét szükségképp egomán kulcsmondata: „Én el vagyok saját magammal foglalva.”

A kínosan művi közegben (talán a rég elárvult Big Brother-házban?) zajló beszélgetés során Medveczky amúgy sokat mesél Nagy Richárdról, a Papáról, akit „nem lehetett nem szeretni”, s ismétlő jelleggel a néhai kedves tán egyetlen gyengéjéről is többször hallunk: Richárd horkolt. Mint ezer korábbi interjújában, Medveczky futólag itt is vall a középkorú, köpcös-mackós alkatú férfiak iránti örök vonzalmáról (legyenek bár azok hercegek, tévéelnökök vagy MTK-intézők). S ennél a párkapcsolati témakörnél végre az alanyát szemre merészen kóstolgató Friderikusz nyilvánvalóan elsődleges célja is megvalósul: Medveczky Ilona szeme könnybe borul. Ezt aztán sietve ki is hangosítja a „hazai show-műsorok koronázatlan királya”. Az ilyesmi ugyanis egyrészt fényesen igazolja az interjú mélységét meg az interjúkészítő szakértelmét, másrészt bizonyítja az őszinteséget, amit a Hajdú Péter fősége alatt legyártott műsor szinte már gyanúsan fetisizál. Merthogy a néző ennyi őszinteség láttán jó érzéssel és meghatottan ismerheti fel a tényt, miszerint a díva is ember, a sztár is ember, a celeb is ember. Olyanok, mint mi. Reggel ők is elgémberedve ébrednek, ha egy kanapén kell éjszakázniuk, visszasírják a régi jó időket, s néha nekik is nehezükre esik megválni rég meghitt élethazugságaiktól.

TV2, május 10.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.