Tévé

Richárd horkolt

Összezárva Friderikusszal

Interaktív

Aki egyszer díva volt, örökké díva marad.

Önmaga számára legalábbis föltétlenül: idősen is őrizni próbálja a rangját, kiköveteli magának a figyelmet, és személyesen akar dönteni imázsának minden apró részletéről. Deklarált őszintesége is tele van korrekciós mozzanatokkal meg sarkos fordulatokkal: csupa „soha”, csupa „mindig”, s persze csupa „én”. A revütáncosnő Medveczky Ilona ennek az életprogrammá emelt szerepnek eleven és jó egészségnek örvendő, hetven felett is mutatós illusztrációja. Megjelenése Friderikusz Sándor új, feltáró jellegű műsorkoppintásában (lásd: Pimasz úr ottalszik) ilyesformán egyszerre volt magától értetődő és eredendően problematikus.

Pedig a két embert egy teljes napra – úgymond – összezáró műsor jószerint még el sem kezdődött, amikor a kedvcsinálónak szánt összefoglaló már sietve elénkbe is adta mindazt, amit az adás végén optimális esetben magunknak kellene sommáznunk: szeretethiányos gyermekkor, rideg szülői ház, párkapcsolati defektek, magány. S valóban, mindez szép sorban elő is kerül, miután túljutunk a kínos első perceken, amelyek Medveczky és Friderikusz megismerkedésének történetét idézik, sok műkacajjal, valamint azzal a balsejtelemmel, hogy a műsor voltaképp két primadonnát zár össze egymással. A balsejtelem idővel eloszlik, ám a 24 órás lelki sztriptízzé túlspilázott interjú legőszintébb pillanatainak végül mégsem a Medveczky bakfiskori terhességmegszakítását vagy a hajdani tévéelnökkel, Nagy Richárddal való együttélését mesélő szakaszok bizonyulnak, hanem az a fölcsattanás, amellyel a volt Thurn und Taxis hercegné a maga alacsony nyugdíját veti a magyar állam szemére. Vagy amikor száját elhagyja a dívalét szükségképp egomán kulcsmondata: „Én el vagyok saját magammal foglalva.”

A kínosan művi közegben (talán a rég elárvult Big Brother-házban?) zajló beszélgetés során Medveczky amúgy sokat mesél Nagy Richárdról, a Papáról, akit „nem lehetett nem szeretni”, s ismétlő jelleggel a néhai kedves tán egyetlen gyengéjéről is többször hallunk: Richárd horkolt. Mint ezer korábbi interjújában, Medveczky futólag itt is vall a középkorú, köpcös-mackós alkatú férfiak iránti örök vonzalmáról (legyenek bár azok hercegek, tévéelnökök vagy MTK-intézők). S ennél a párkapcsolati témakörnél végre az alanyát szemre merészen kóstolgató Friderikusz nyilvánvalóan elsődleges célja is megvalósul: Medveczky Ilona szeme könnybe borul. Ezt aztán sietve ki is hangosítja a „hazai show-műsorok koronázatlan királya”. Az ilyesmi ugyanis egyrészt fényesen igazolja az interjú mélységét meg az interjúkészítő szakértelmét, másrészt bizonyítja az őszinteséget, amit a Hajdú Péter fősége alatt legyártott műsor szinte már gyanúsan fetisizál. Merthogy a néző ennyi őszinteség láttán jó érzéssel és meghatottan ismerheti fel a tényt, miszerint a díva is ember, a sztár is ember, a celeb is ember. Olyanok, mint mi. Reggel ők is elgémberedve ébrednek, ha egy kanapén kell éjszakázniuk, visszasírják a régi jó időket, s néha nekik is nehezükre esik megválni rég meghitt élethazugságaiktól.

TV2, május 10.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.