A Tidal-sztori tanulságai

Rövid út lefelé

  • Greff András
  • 2015. június 7.

Interaktív

Március végén a legnagyobb angolszász popsztárok saját szolgáltatással robbantak be a formálódó streamingpiacra. A kísérlet pár hét alatt kudarcba fulladt.

A Tidal eddigi története néhány mondatban összefoglalható. A szolgáltatást a svéd–norvég Aspiro indította el 2014-ben, 2015 januárjában pedig már fel is vásárolta (56 millió dollárért) Jay Z, aki lassan húsz éve az amerikai hiphop egyik első számú figurája. A New York-i rapper gyorsan maga mellé csábított résztulajdonosnak tizenöt (döntő többségében amerikai) szupersztárt, majd március 30-án újraindította a Tidalt, amely hamar az amerikai mobilpiacot magabiztosan uraló iPhone letöltési listájának élbolyába jutott, és ott is maradt úgy két hétig, hogy aztán szabadesésben torpedózza meg az anyaföldet. Április közepén a Tidal az iPhone applikációs sikerlistáján már a top 700-ba sem tudott bekerülni, ami katasztrofális eredmény, olyan bukás, amelyet szakértők szerint a márka inkább csak a mesékben élhetne túl. A kudarc okai kulcsfontosságú tényekre mutatnak rá napjaink zenefogyasztási szokásaival kapcsolatban.

Szegény burzsujok

Balsiker ide vagy oda, érdemes azzal kezdeni, hogy a Tidal önmagában szemlélve távolról sem rossz termék: letisztult, jól kezelhető felületén át gazdag (nagyjából 25 millió dalt és 75 ezer videót rejtő) zenebankba juthatunk, ahol persze nincs meg „minden”, de a kínálat van olyan széles, hogy a zenefogyasztók többségét képes legyen kielégíteni. Ezen túl azonban a cég új tulajdonosai szinte mindent elrontottak, amit egy ilyen ígéretes vállalkozásnál el lehet rontani.

Jay Z és társai először a szimbolikus szférában lőttek hálószaggató öngólt. Az újraindítást megünneplő márciusi médiaeseményen a főnök mellett színpadra vonultak a Tidal további résztulajdonosai is, köztük olyan nevek, mint Rihanna, Kanye West, Madonna vagy a Daft Punk. Ezek az előadók, vagyis a világ leggazdagabb popsztárjai kezdték tehát hangsúlyozni, hogy a Tidal elsősorban azért nagyszerű, mert jelentékenyebb jogdíjat biztosít a művészeknek, mint a Spotify, a Deezer vagy az egyéb streamingszolgáltatók (a streaminggel megkereshető pénzzel kapcsolatban lásd korábbi cikkünket: Megoszt, uralkodik, Magyar Narancs, 2014. április 17.). Ezzel persze nem csupán az a probléma, hogy nincs a világon olyan ember, aki anyagi helyzete miatt sajnálni tudná az aranyozott magánrepülőn közlekedő, császárnői ékszerekben pompázó Beyoncét vagy Rihannát, hanem az is, hogy a Tidal valamivel tényleg magasabb jogdíjai nem közvetlenül az előadókhoz, hanem az őket futtató lemezkiadókhoz kerülnek, onnantól pedig már az egyéni szerződéseken múlik, hogy melyikük mennyit vághat zsebre.

Ugyanakkor a Tidal tulajdonosai tényleg a legnagyobb, legmenőbb mai nevek, az ő rajongóik pedig nyilván képesek lettek volna túllendülni a hardcore képmutatáson, ha lojalitásukért cserébe olyasmit kapnak, ami sehol máshol nem érhető el. A Tidal ugyanis egy formálódó, de már így is eléggé telített piacra érkezett, ahol a jelenleg vezető erőnek számító, a Tidaléval gyakorlatilag megegyező kínálatot nyújtó Spotifynak 15 millió előfizetője, illetve 60 millió, egyelőre nem fizető felhasználója van. És akkor még nem beszéltünk a szintén népszerű Deezerről, a Pandoráról, az iTunes Radióról, a Rdióról, az Apple által nemrég felvásárolt és megújítani tervezett Beats Musicról, ahogy a zeneszámok streamingelésére is használt YouTube-ról sem.

A Tidal ezekkel szemben két dolgot kínál – vagy részben inkább csak ígér. Az egyik az exkluzív tartalmakkal feldúsított kínálat, amely már az elején óriási lufinak bizonyult, hiszen a mézesmadzag szerepét olyan semmiségekre osztották, mint amilyen a White Stripes korai tévéfelvétele vagy egy Beyoncé által összeválogatott playlist. Ez a helyzet azóta is csak csekély mértékben javult, és nagyon sokat elmond, hogy hamarosan megjelenő, milliók által várt új lemezét sem Rihanna, sem Kanye West nem dobta be a közösbe az induláskor, ahogy az is, hogy Rihanna friss kislemezét, az American Oxygent csak rövid ideig lehett kizárólag a Tidalon meghallgatni. Ma már ott van a YouTube-on, a Spotifyon és másutt is, hiszen ha nem lenne, a leleményes fiatalok gyorsan beszereznék máshonnan – illegálisan. Az ugyanis egyértelmű, hogy a nehezen elérhetővé alakított tartalmak mindenekelőtt éppen annak a zenekalózkodásnak kedveznek, amely ellen a legális streaminget kitalálták. Illetve arra még biztosan jók, hogy felidegesítsék a zenészek legfőbb bevételi forrását biztosító digitális zeneáruházat, az iTunest, amely cserébe jó nagyot be tud vágni öv alá még egy Jay Z szintű kalibernek is.

 

A szép szó kevés

A Tidal másik nagy truvája a feljavított hangminőség, amelyet az úgynevezett HiFi csomag megvásárlóinak kínál. Ez azonban teljes félreértés, hiszen egy egészen törpe kisebbséget leszámítva a zenefogyasztókat mostanság a legkevésbé sem foglalkoztatja a hangok minősége. Méghozzá okkal nem: a mai telefonos vagy laptopos hangszórókon és átlagos fülhallgatókon keresztül ugyanis a veszteségmentesen tömörített digitális zene sem képes sokkal többet adni, mint amit egy közönséges mp3 nyújt. Nekünk például a Tidal tesztprogramjában nagy odafigyeléssel is csak ötből háromszor sikerült eltalálnunk, hogy egy adott dal két verziója közül melyik az ínyencvariáns, és nem mondhatnánk, hogy kiesett volna a kanál a kezünkből a szebb változat hallatán. Ezzel együtt valószínű, hogy már csak sznobságból is mindenki a magasabb minőséget választaná – ha ingyen vagy fillérekért kínálnák.

A Tidal azonban éppen ezen a ponton vitt be magának igazán halálos ütést. Riválisaival ellentétben ugyanis a cég nem kínál ingyenes verziót, csak két fizetőset: a hagyományosat havi 10 dollárért, a HiFit pedig 20-ért, mely utóbbi nevetségesen drágának számít (a magyarok egyébként olcsóbban csatlakozhatnak: nekünk 1500 forint/hó az alapcsomag, és 3000 a HiFi). A mainstream popzenét ma is életben tartó, így a Tidal legfőbb célközönségét jelentő tizenévesek biztosan nem fogják a szüleiktől kikönyörgött zsebpénzt valami olyasmire költeni, ami teljesen ugyanazt kínálja, mint azok az ingyenes szolgáltatások, amelyeket már régen birtokba vettek a barátaikkal. A Tidal tulajdonosainak e döntése mindemellett azt is kifecsegi, hogy a vállalkozás mögött egyszerűen nem áll rendelkezésre elegendő tőke és türelem: hiszen míg például a Spotify a távolabbi győzelem reményében megengedheti magának, hogy éveken át durván veszteséges legyen, addig a Tidal részvényesei távolról sem állnak ennyire jól. Jay Z és társai könnyelmű sprinttel indultak el egy üzleti ultramaratonon, ahol a lemaradók már csak a kegyes felvásárlókban reménykedhetnek a világmegváltás helyett.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.