A Tidal-sztori tanulságai

Rövid út lefelé

  • Greff András
  • 2015. június 7.

Interaktív

Március végén a legnagyobb angolszász popsztárok saját szolgáltatással robbantak be a formálódó streamingpiacra. A kísérlet pár hét alatt kudarcba fulladt.

A Tidal eddigi története néhány mondatban összefoglalható. A szolgáltatást a svéd–norvég Aspiro indította el 2014-ben, 2015 januárjában pedig már fel is vásárolta (56 millió dollárért) Jay Z, aki lassan húsz éve az amerikai hiphop egyik első számú figurája. A New York-i rapper gyorsan maga mellé csábított résztulajdonosnak tizenöt (döntő többségében amerikai) szupersztárt, majd március 30-án újraindította a Tidalt, amely hamar az amerikai mobilpiacot magabiztosan uraló iPhone letöltési listájának élbolyába jutott, és ott is maradt úgy két hétig, hogy aztán szabadesésben torpedózza meg az anyaföldet. Április közepén a Tidal az iPhone applikációs sikerlistáján már a top 700-ba sem tudott bekerülni, ami katasztrofális eredmény, olyan bukás, amelyet szakértők szerint a márka inkább csak a mesékben élhetne túl. A kudarc okai kulcsfontosságú tényekre mutatnak rá napjaink zenefogyasztási szokásaival kapcsolatban.

Szegény burzsujok

Balsiker ide vagy oda, érdemes azzal kezdeni, hogy a Tidal önmagában szemlélve távolról sem rossz termék: letisztult, jól kezelhető felületén át gazdag (nagyjából 25 millió dalt és 75 ezer videót rejtő) zenebankba juthatunk, ahol persze nincs meg „minden”, de a kínálat van olyan széles, hogy a zenefogyasztók többségét képes legyen kielégíteni. Ezen túl azonban a cég új tulajdonosai szinte mindent elrontottak, amit egy ilyen ígéretes vállalkozásnál el lehet rontani.

Jay Z és társai először a szimbolikus szférában lőttek hálószaggató öngólt. Az újraindítást megünneplő márciusi médiaeseményen a főnök mellett színpadra vonultak a Tidal további résztulajdonosai is, köztük olyan nevek, mint Rihanna, Kanye West, Madonna vagy a Daft Punk. Ezek az előadók, vagyis a világ leggazdagabb popsztárjai kezdték tehát hangsúlyozni, hogy a Tidal elsősorban azért nagyszerű, mert jelentékenyebb jogdíjat biztosít a művészeknek, mint a Spotify, a Deezer vagy az egyéb streamingszolgáltatók (a streaminggel megkereshető pénzzel kapcsolatban lásd korábbi cikkünket: Megoszt, uralkodik, Magyar Narancs, 2014. április 17.). Ezzel persze nem csupán az a probléma, hogy nincs a világon olyan ember, aki anyagi helyzete miatt sajnálni tudná az aranyozott magánrepülőn közlekedő, császárnői ékszerekben pompázó Beyoncét vagy Rihannát, hanem az is, hogy a Tidal valamivel tényleg magasabb jogdíjai nem közvetlenül az előadókhoz, hanem az őket futtató lemezkiadókhoz kerülnek, onnantól pedig már az egyéni szerződéseken múlik, hogy melyikük mennyit vághat zsebre.

Ugyanakkor a Tidal tulajdonosai tényleg a legnagyobb, legmenőbb mai nevek, az ő rajongóik pedig nyilván képesek lettek volna túllendülni a hardcore képmutatáson, ha lojalitásukért cserébe olyasmit kapnak, ami sehol máshol nem érhető el. A Tidal ugyanis egy formálódó, de már így is eléggé telített piacra érkezett, ahol a jelenleg vezető erőnek számító, a Tidaléval gyakorlatilag megegyező kínálatot nyújtó Spotifynak 15 millió előfizetője, illetve 60 millió, egyelőre nem fizető felhasználója van. És akkor még nem beszéltünk a szintén népszerű Deezerről, a Pandoráról, az iTunes Radióról, a Rdióról, az Apple által nemrég felvásárolt és megújítani tervezett Beats Musicról, ahogy a zeneszámok streamingelésére is használt YouTube-ról sem.

A Tidal ezekkel szemben két dolgot kínál – vagy részben inkább csak ígér. Az egyik az exkluzív tartalmakkal feldúsított kínálat, amely már az elején óriási lufinak bizonyult, hiszen a mézesmadzag szerepét olyan semmiségekre osztották, mint amilyen a White Stripes korai tévéfelvétele vagy egy Beyoncé által összeválogatott playlist. Ez a helyzet azóta is csak csekély mértékben javult, és nagyon sokat elmond, hogy hamarosan megjelenő, milliók által várt új lemezét sem Rihanna, sem Kanye West nem dobta be a közösbe az induláskor, ahogy az is, hogy Rihanna friss kislemezét, az American Oxygent csak rövid ideig lehett kizárólag a Tidalon meghallgatni. Ma már ott van a YouTube-on, a Spotifyon és másutt is, hiszen ha nem lenne, a leleményes fiatalok gyorsan beszereznék máshonnan – illegálisan. Az ugyanis egyértelmű, hogy a nehezen elérhetővé alakított tartalmak mindenekelőtt éppen annak a zenekalózkodásnak kedveznek, amely ellen a legális streaminget kitalálták. Illetve arra még biztosan jók, hogy felidegesítsék a zenészek legfőbb bevételi forrását biztosító digitális zeneáruházat, az iTunest, amely cserébe jó nagyot be tud vágni öv alá még egy Jay Z szintű kalibernek is.

 

A szép szó kevés

A Tidal másik nagy truvája a feljavított hangminőség, amelyet az úgynevezett HiFi csomag megvásárlóinak kínál. Ez azonban teljes félreértés, hiszen egy egészen törpe kisebbséget leszámítva a zenefogyasztókat mostanság a legkevésbé sem foglalkoztatja a hangok minősége. Méghozzá okkal nem: a mai telefonos vagy laptopos hangszórókon és átlagos fülhallgatókon keresztül ugyanis a veszteségmentesen tömörített digitális zene sem képes sokkal többet adni, mint amit egy közönséges mp3 nyújt. Nekünk például a Tidal tesztprogramjában nagy odafigyeléssel is csak ötből háromszor sikerült eltalálnunk, hogy egy adott dal két verziója közül melyik az ínyencvariáns, és nem mondhatnánk, hogy kiesett volna a kanál a kezünkből a szebb változat hallatán. Ezzel együtt valószínű, hogy már csak sznobságból is mindenki a magasabb minőséget választaná – ha ingyen vagy fillérekért kínálnák.

A Tidal azonban éppen ezen a ponton vitt be magának igazán halálos ütést. Riválisaival ellentétben ugyanis a cég nem kínál ingyenes verziót, csak két fizetőset: a hagyományosat havi 10 dollárért, a HiFit pedig 20-ért, mely utóbbi nevetségesen drágának számít (a magyarok egyébként olcsóbban csatlakozhatnak: nekünk 1500 forint/hó az alapcsomag, és 3000 a HiFi). A mainstream popzenét ma is életben tartó, így a Tidal legfőbb célközönségét jelentő tizenévesek biztosan nem fogják a szüleiktől kikönyörgött zsebpénzt valami olyasmire költeni, ami teljesen ugyanazt kínálja, mint azok az ingyenes szolgáltatások, amelyeket már régen birtokba vettek a barátaikkal. A Tidal tulajdonosainak e döntése mindemellett azt is kifecsegi, hogy a vállalkozás mögött egyszerűen nem áll rendelkezésre elegendő tőke és türelem: hiszen míg például a Spotify a távolabbi győzelem reményében megengedheti magának, hogy éveken át durván veszteséges legyen, addig a Tidal részvényesei távolról sem állnak ennyire jól. Jay Z és társai könnyelmű sprinttel indultak el egy üzleti ultramaratonon, ahol a lemaradók már csak a kegyes felvásárlókban reménykedhetnek a világmegváltás helyett.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.