Snoblesse Oblige 2022/45.

  • Narancs
  • 2022. november 9.

Interaktív

Heti kulturális programajánló 

Valahonnan a lenti síkról még füstölnek az emberi szívek. / Mi már kioltottuk a magunkét, / kék tóba mártottuk, a kormot is lemostuk.

(Dsida Jenő: Hajnali séta)

november 11. péntek 14.00  RAF – Őszi Zsongás 2022 – kiállítás és kortárs képzőművészeti vásár

A Resident Art Fair keretében Bánki Ákos képzőművész és Schneller János művészettörténész ismét fiatal művészek legfrissebb művei­ből válogatott. A tavaszit utánozó zsongás egyben kortárs festészeti alapozó is, amelyben a műfajok és irányzatok teljes keresztmetszetével találkozhatnak az érdeklődők 10 napon keresztül. November 20-ig hetven meghívott művész több mint 300 műalkotása látható és vásárolható meg. A vásár mindennap 14-től 19 óráig látogatható. (Klauzál6 Projekt Galéria, Bp. VII., Klauzál tér 6.)

 

november 11. péntek 18.00  Art Department – irodalmi koncert

Az új irodalmikoncert-sorozat műsorán Pétery Dóra klavikordista és Závada Péter költő performance-a. Rajk László egykori műtermében a novemberi koncertek alatt Szilágyi Lenke 1989 és 1996 között készített művészportréit, decemberben pedig Birkás Ákos és Rajk László 1970-es években készített „Kádár-kocka” szubverzióit láthatja a közönség. Az eseményeken a férőhelyek száma korlátozott, ezért érdemes az artdepartmentspace [at] google [dot] com címen regisztrálni. (Art Department Space, Bp. VI., Paulay E. u. 19. I. em.)

 

november 11. péntek 20.00  Dioráma magyarokkal

A Dioráma csoportot Raubinek Lili hozta létre 2020-ban, hogy valódi nagy tájakat, eseményeket kicsinyíthessenek le három dimenzióban, interdiszciplinális körülmények között. S még ennél is továbbmennek: nagy volumenű be- és felfoghatatlan fogalmakkal dolgoznak, amelyeket ahhoz, hogy személyessé tudjanak válni, emberi léptékűvé kell tenni. Túl a Covidon, a Staféta független előadó-művészeti pályázat keretében készítették az előadást, amely a honfoglalásról szól, és másnap is látható. Alkotótársak: Kelemen Patrik, Mákó Rozi, Petrányi Luca, Szabó R. János és Szeri Viktor. (Trafó, Bp. IX., Liliom u. 41.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.