Tévésorozat

Sötét hó

Fargo

  • Greff András
  • 2015. március 19.

Interaktív

A Kentucky államban rejtőző Harlant és a minnesotai Bemidjit a valóságban több mint ezer kilométer választja el egymástól, szellemi értelemben azonban vitán felül egymás tőszomszédai.

Ha eddig azt hittük, hogy a déli városkánál, ahol A törvény embere teljesít szolgálatot, sehol sem lehet magasabb az egy négyzetkilométerre eső félnótások száma, akkor most lenyűgözve figyelhetjük, ahogy a be­havazott északi kistelepülés önérzetesen be­előz. A különbség mindenekelőtt kvalitatív. Har­lanban a drogkereskedelmi szakmában nagyot álmodni sosem rest, tyúk­eszű kisegzisztenciákat legalább a rendőrség néhány rátermett alkalmazottja úgy-ahogy kordában tudja tartani, míg Fargo közelében az erőszakszervezeteket is félbolondok irányítják. Egy kivé­tel van, a rendőrfőnök helyettese, Solverson asszony, aki a sorozat botcsinálta főhőseként két fronton is kénytelen esélytelennek ígérkező harcot kirobbantani.

Noah Hawley szériája a Coen testvérek játékfilmjéből készült, ami bármilyen pozícióból nézzük is, istenkísértő vállalkozás. Az 1996-os moziverzió szabálytalan kis klasszikusként kanonizálódott a filmemlékezetben, amelyet nem szabad bolygatni, ha pedig nem tartjuk túl sokra a Coenek művét, akkor a 98 percet éppen kitöltő események 10 részessé duzzasztása tűnhet kapitális falatnak. Hawley azonban olyat mutat, hogy az alapjában változtathatja meg a sorozatkészítést: munkája nem csupán felér az eredetivel, hanem számos ponton még lefutnia is sikerül. A sorozat szerzője annyiban persze könnyített pályán mozog, hogy a Fargo atmoszféráját, helyszínét és általános világlátását készen vehette át a ­Coenektől, minden más azonban eléggé a sajátja. Más a történet, mások a fordulatok és mások a figurák – bár persze ez utóbbiakat írhatta volna a testvérpár is, amelynek mindig jó érzéke volt a törvényszegésekbe csúszó kétbalkezesekhez. A Fargóban nincsenek rejtélyek, a néző többet tud mindenkinél, a feszültség így abból adódik, hogy a figurák (élükön a váratlanul feleséggyilkossá változó Lester Nygaarddal) szó szerint és átvitt értelemben is megállás nélkül a legvékonyabb jégen korcsolyáznak – bár persze pontosabb, ha inkább csak kacsázásról beszélünk. Így azután a végeredmény is előre borítékolható, addig viszont igen sok minden tör­ténik, és Hawley ezen a köztes szakaszon tud igazán nagyot gurítani. Egyrészt a folyamatosan falakba ütköző, megalázott átlagemberek rémületes (vagy éppen lenyűgöző) jellemformálódásának gondos felfestésével, másrészt a vizuális építkezéssel, amely tényleg párját ritkítja: ami csak hóból, vérből, párából, alkonyatból és ezek kombinációjából kikeverhető, azt ő ki is keveri rendíthetetlenül, és még arra sincs szüksége közben, hogy újrahasznosítsa a filmverzió leghíresebb beállításait. A biztos kézzel adagolt éjfekete humor pedig inkább csak arra szolgál, hogy aláhúzza a szereplők kirívó aljasságait, amelyekben aztán igazán nincs hiány.

Ebben a közegben a színészeknek más dolguk sincs, mint hogy lecsapdossák, amit feléjük hajítanak: Billy Bob Thornton a mitologikus ördögöt, Martin Freeman a hétköznapit hozza a ripacskodásokkal együtt is mesterfokon, a legnagyobb találat azonban Allison Tolman, akiről elég, ha annyit mondunk, hogy a legjobb brit rendőrdrámákat is gond nélkül elcipelné bármeddig a hátán.

AMC, szerda esténként

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.