Rádió

Szellemi hold

Gondolat-jel

Interaktív

A Kossuth rádió kulturális hetilapja is foglalkozott a sokat támadott Tokaji Írótáborral, igaz, szőrmentén kezelve a vitát kiváltó mondatokat. Nehéz is persze konstruktívan megtárgyalni egy témát beszélgetőpartnerek nélkül, márpedig Antall István szerkesztő-műsorvezető egyedül a tábor kuratóriumának - és a Magyar Írószövetségnek - az elnökét hívta be a stúdióba. Szentmártoni János meg úgy beszélt, ahogy az várható is volt, ha nincs más a pályán: mintha minden a legnagyobb rendben volna. Holott biztos vagyok benne, hogy ő is (hiszen reagált írásban) és Antall is olvasta Schein Gábor ÉS-beli cikkét a táborfelhívás szövegének ordító hibáiról, ideologisztikus ferdítéseiről.

Arról van szó, hogy az írótábor idei témája (Eltiltva és elfelejtve - A hallgatás és elhallgattatás évei a magyar irodalomban), bár önmagában érdekes is lehetne, sőt muszáj lenne beszélni róla, ez a felvetése épp valami olyasmit kísérel meg, amit kritizál: ideológiai alapú, erőszakos kánonkorrekciót. Ahogy Antall fogalmazza meg költőien: "vissza kell fűzni a kitépett lapokat az irodalomtörténetbe", illetve mond még valamit az égi térképről és a szellemi holdfogyatkozásról is, de ezt, bevalljuk férfiasan, nem egészen értettük.

Nyilván igaza van Szentmártoninak: lehet arról vitatkozni, ki miért került ki vagy be a kánonba, és Antall politikai témákat érintő megjegyzése is figyelemreméltó, hogy tudniillik egy-egy eseményt nem csak egy írói kör dolgozott fel (bár szimptomatikus, hogy ennek illusztrálására épp Trianon és Vas István kapcsolatát hozza elő...). Ezek után azonban ugyanúgy elkeserítő, ha az ember végignézi, hogy kiket is akarnának itt most a kánonba visszagyömöszkölni: többek között és elsősorban Nyirőt, Wass Albertet, Tormay Cécile-t, illetve velük - sajnos - egy napon említve Márait (bár nem tudjuk, "hová" lehet őt még jobban kanonizálni) és Hamvast. Persze nem éreznénk ezt olyan rémületesnek, ha valóban egy irodalmi kérdéseket felvető szakmai konferenciáról lenne szó, a Tokaji Írótábor azonban felhívása szerint nem annyira kérdezni és megvitatni akar, mint inkább - mintha ez így menne - egyszerű döntéssel visszaakasztani ezeket a neveket a magyar irodalom ruhásszekrényébe. Hogy ez mennyire szakmaiatlan, azt Schein pontosan körülírta, de hogy mennyire tendenciózus és ezért még riasztóbb, azt nem lehet eleget hangsúlyozni: nem elég, hogy az említett szerzők a tantervbe is (mindenféle valódi szakmai vitát megkerülve) be lettek szuszakolva, de azt sem hevertük még ki, ahogy Kövér László pödörte a bajszát vagy Szőcs Géza helyezgette csinos bőrtáskáját Nyirő pszeudo-újratemetésén.

Engem ebben az egészben már csak az érdekel, hogy mi a fenéért járnak az ügy körül mindenféle felesleges látszatszakmai körtáncot. Például Antall miért lábjegyzeteli meg a beszélgetést azzal, hogy persze, Ady nagyobb költő, mint Wass, és Tamási Áron nagyobb író, mint Nyirő, de a kismesterek nélkül a nagyok se látszanának? Milyen igaz! Arról nem is szólva, hogy azért sokkal nagyobb kismesterek "megmentését" is a zászlajukra tűzhetnék, ha itt bármiféle esztétikai nézőpont számítana. Vagy: miért megy bele olyan zavaros és hallhatóan végiggondolatlan fejtegetésbe Szentmártoni, hogy a posztmodern idején azt akarták elhitetni az olvasókkal, hogy csak a szöveg számít, de mára kiderült, hogy fontos az életrajz is; miközben Wassnál és Nyirőnél azzal érvel, hogy majd kiderül, mennyire állnak meg a szövegek magukban, ha lefejtjük a politikai terhet az életműről? Szóval most van életrajz, vagy nincs? Mert szerintünk azért mégiscsak lenne, és mi azt sem gondoljuk egészen úgy, mint az Írószövetség vezetője, hogy a mai szerzők is abban reménykednek, hogy publicisztikájuk helyett kizárólag egy-egy verseskötetükért vagy regényükért olvassa majd őket a magyar közönség 2112-ben. Igaz, talán jobban értenénk ezt az egészet, ha végre megmondaná valaki, mi a fene az a szellemi holdfogyatkozás.

MR1, július 22.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.