Szépfiúk és sírdogálás: megnéztük a Mária Teréziáról szóló szlovák–cseh–osztrák–magyar szuperprodukciót

  • Gera Márton
  • 2018. január 9.

Interaktív

A hétvégén adta a Duna.

Ha a tévéfilmeket parókák szerint rangsorolnánk, a Mária Terézia biztosan valahol a dobogón végezne. Olyan rizsporos költemények, póthajak vonulnak itt fel, amilyeneket még a Tudorok sem mutatott. Ám ha a műtincsek mögé nézünk, azt találjuk, hogy a szlovák–cseh–osztrák–magyar mű alkotói vélhetőleg azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy legyen már egy film az osztrák főhercegnőről: minél habos-babosabb, minél könnyebben fogyasztható, annál jobb. Ennek megfelelően e kétrészes darab olyan fordulatokkal operál, mintha a „Történelmi olvasókönyv óvodásoknak” című műből dolgoztak volna a forgatókönyvírók.

Mária Terézia (magyar szinkronos előzetes)

A történet főhőse, a fiatal Habsburg-hercegnő ráébred, hogy kénytelen a kezébe venni a sorsát, ha nem akarja, hogy apja és a nagypolitika döntsenek helyette saját jövőjéről. Miután apja, magyar királyként III. Károly (német-római császárként VI.) és felesége, Erzsébet, fiú trónörökös nélkül maradnak, erős és megbízható szövetségest kell keresni leendő férjnek legidősebb lányuk, Mária Terézia mellé.

Nem mintha ne égne az egész magas lángon: szinte percenként jönnek a fordulatok, egyszer a lotaringiai Ferenc Istvánt, a szépfiút kell megszereznie Trézsinek, majd máris ott tartunk, hogy a szintén szépfiú Esterházy Miklóst kellene meggyőzni, hogy támogassa a főhercegnőt a magyar korona megszerzésében.

Mária Terézia a magyar trónok. Mármint a szériában.

Mária Terézia a magyar trónon. Mármint a szériában

 

Olykor tényleg izgalmas jeleneteket látunk, sokszor viszont rémesen bárgyú az egész, mert az alkotók láthatólag kicsit sem értek rá azzal foglalkozni, hogy mi is van a történelmi hitelességgel. Így lett Savoyai Jenőből egyszerű Biberach, Mária Teréziából meg sírdogáló kisasszony, akinek fogalma sincs, hogy mit tegyen, amikor jönnek a poroszok. Szóval egy bulvárosított történelmi szériát kaptunk, mely néha látványos ugyan (a CGI Bécs azért elég ciki), s helyenként remek színészeket mozgat, de nem sokkal több egy kosztümös telenovellánál.

Duna Tv, január 5–6.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.