tévéSmaci

Oroszlánbőgés

  • tévésmaci
  • 2018. január 7.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megérkeztek, Seremetyjevo olyan volt, mint régen, talán csak a reklámtáblákat cserélték ki. Troché meg is próbálkozott azzal a régi viccel, tudod, ami már a hetvenes években is rossz volt, Semerreretyó, de Sztupa csak annyit böffent rá, hogy mi vagy te, valami Komlós János? Nem volt kis táblácskával túlmozgásosan várakozó sofőr, hogy Mr. Troché vagy ilyesmi. Ahogy kiértek a tranzitból, egy feltűnően fiatal egyenruhás alak lépett hozzájuk, s elég jó magyarsággal annyit mondott, jöjjenek velem, kérem. Szorkin unokája lehet, legalábbis korban, futott át Troché agyán, de már ő sem akart semmit mondani, igazság szerint rá sem mert nézni a sötéten maga elé meredő Sztupára. Máskor nyilván megért volna legalább egy félmosolyt, hogy az autó, igen, az nagy volt és fekete.

A fiú észrevétlenül vezetett, akadálytalanul suhantak a város felé. Az ablakon túl minden ólomszürke volt, mindjárt esik talán valami hó, ránézésre mínusz öt lehet, így december elején ez nem is vészes. Aki a repülőtérről kocsival megy a Novogyevicsi temetőbe, az gyakorlatilag átvág a legbelvárosabb belvároson. A nagy fekete batár is áthúzott az Arbat alatt, megbámulták újra a Belgrád szálló ikertornyait, bár azt, ami a „dolláros” volt anno, most Golden Ringnek vagy mi a fenének hívják, ami Belgrád maradt, vagyis Azimut, az meg felállványozva, zárt ajtókkal bámult a Szmolenszkaján elvitorlázó kocsi után. Onnan már csak lecsaptak a folyópartra, s ahogy a Moszkva kanyarodott, már ott is volt a temető. Minden virágárus pultja fehér rózsákkal volt tele. Sztupa és Troché célirányosan haladtak, behúzott nyakkal, tényleg elindult a hó is, s pár lépéssel Fjodor Saljapin sírja után már meg is érkeztek. Megálltak, mint a szamarak, s néztek ki a fejükből. Sztupa tán annyit mondott, Gyíma, Gyímocska, de nem hallotta senki, pedig nem voltak egyedül Dmitrij Alekszandrovics Hvorosztovszkij sírjánál.

Pénteken (8-án) e heti lapszámunk vitathatatlan hősnőjének közeles kitüntetése alkalmából a Duna a mélységesen jellemző 22.45-ös időpontban leadja Az én XX. századomat. (Egyszersmind az enyimét is.)

Szombaton már kitör a karácsony, mire fel a jó nevű Filmbox Family máris előcitálja 1935-ből a Scrooge című angol filmet, melyben nevezett Ebenézert maga Seymour Hicks alakítja, aki színpadon is meg még több filmben sokszor adta a pulykás kedvű pénzkölcsönzőt. Ilyenformán nekünk nincs is egyéb dolgunk, csak elcsenni a két rézgarast a Jacob Marley szeméről.

Vasárnap mintegy a fentiek igazolásául az AMC már negyed hattól tolja az Igazából szerelemet, mint valami végső bizonyítékát annak, hogy az idén előrébb hozták a karácsonyt, mert a hó végén bizonyára jobb dolga is van a Jézuskának.

Szerdán mindennek dacára is akad még néznivaló, a méltán előfizetéses Cinemax este nyolctól vetíti Az éjszaka gyermekei című, de milyen eredeti című one man show-t, ami idén szeptemberben, mint tudjuk, a Cinefestet is megjárta Miskolcon, s az íróját, a rendezőjét, de még a zeneszerzőjét is úgy hívják, hogy Andrea De Sica, aki, ugye, már önök is kitalálták, a nagy Vittorio kisunokája. A film különben arról szól, hogy az alpesi iskolákban baromi furcsák a night clubok. Maradjunk is ennyiben: majd az unokánk tévézik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.