Rádió

Tökéletesedjetek tovább!

Dekoltázs

Interaktív

Nem azért foglalkozunk ezzel a műsorral, mert a bulvár révén szeretnénk olvasottságunkon javítani, ellenben a vidéki rádiók ügyét fontosnak tartjuk, s ha egy ilyen csatorna jelentkezik Dekoltázs címen női magazinnal, azt nem hagyhatjuk figyelmen kívül.

A honlapja szerint 2002 óta működő debreceni Friss Rádió a "minőségi közszolgálati rádiózás" érdekében összpontosítja energiáit, amit csak üdvözölni tudunk, hiszen az igényes tájékoztatásból és szórakoztató ismeretterjesztésből egyfelől soha nem elég, másfelől meg egyre kevesebb regionális csatorna tűzi ezt a nemes vállalást zászlajára. A pénzhiány, az országos csatornák dominanciája, illetve a helyi televízióknak a rádiót lelépő népszerűsége nem teremt hálás közeget a vidéki adók számára. Mindezekkel együtt is úgy tűnik azonban, hogy a regionalitás előnyei, a képernyőtől való függetlenség és az internet nyújtotta újabb lehetőségek termékenyen és eredményesen kiegészíthetik egymást. A Friss Rádió stábja is valami hasonlóval próbálkozik, hiszen bár a tényleges sugárzás csak harminc kilométeres kört fed le, az interneten keresztül mégis az ország bármely pontjáról kényelmesen hallgatható a csatorna, amely olyan ötletes megoldásokkal is él, mint a - gondolom elsősorban kezdő - zenekarokat megcélzó dalfeltöltési opció. Büszkén hirdeti is a rádió: nála szól a legtöbb magyar zene (igaz, mintha ezt másutt is hallottuk volna már). A magazinműsorok közül pedig jó néhány a Debreceni Egyetem tudományos és diákéletéhez kapcsolódik, amitől egyrészt valamiképp nyitottabb, nagyvilágibb lesz az arculata, másrészt mégiscsak lokálpatrióta, hiszen a helyi eredmények kerülnek előtérbe.

Ez igaz a Dekoltázsra is. (Vajon mi vihette rá a három műsorkészítő hölgyet, hogy éppen ezen a, hogy is mondjuk, kevéssé emancipált címen engedjék szabadjára programjukat hétről hétre?) Mi is lehetne szebb megvalósulása a mikroközösség és a makrotársadalmi szféra gyümölcsöző összetalálkozásának, mint egy cívis lány világra szóló sikere? Nem sok minden, ugye, természetes tehát, hogy a nemrégiben Miss World Hungary címet nyert Rákosi Annamária egész komoly adásidőt kapott. A Dekoltázs műsorleírása azt ígéri, hogy csupa olyasmiről esik benne szó, "ami egy mai valódi nőt érdekel", vagyis "stílus, divat, egészség, életmód, család, társadalmi kérdések, kultúra". (Ezek szerint a régi nőket nem ezek a dolgok érdekelték, illetve akit nem ezek érdekelnek, nem valódi nő - ami azt is jelenti, hogy vannak valódi és hamis nők, de ebbe inkább most ne mélyedjünk bele.) Rákosi Annamária nyilvánvalóan valódi nő, éppen ezt értékelte benne a zsűri. Szépségkirálynőnk ugyanakkor nemcsak szép, de okos is, ahogy ez a túlbonyolítottnak semmiképp nem mondható műsorvezetői kommentárokból és kérdésekből is kiviláglott. A Debreceni Egyetemen molekuláris biológiát hallgató újdonsült királynő meglehetősen sokat is beszélt a szellemi tevékenységekről, például "agyban" döntötte el, hogy felkészül a megmérettetésre, illetve a verseny előtti tíznapos táborban a lélekkozmetikai foglalkozásokon "agyban" mondogatta, hogy "rám kerül a korona, rám kerül a korona" - és valóban rá is került. Mindazonáltal a siker árnyoldalait sem rejtette véka alá Rákosi; jelentős műsorvezetői meglepetést váltott ki, amikor bevallotta, hogy nem elégedett hiánytalanul önmagával, sőt azt is elmondta, hogy ezzel nincs is egyedül a mezőnyben. Egy alkalommal, meséli, a felkészülési tábort meglátogató plasztikai sebész kérdésére, hogy ki van kibékülve a testével, egy lány se tette fel a kezét. Persze elképzelhető, hogy ez csak a híres magyar szerénység miatt van, mindenesetre figyelemre méltó jelenetnek tűnik látatlanban is. Kár, hogy a Dekoltázs műsorvezetői a történet szociális és pszichológiai vetületeit sem találták méltónak további szófecsérlésre. Inkább a királynő testsúlya felől kezdtek érdeklődni, aki örvendetes fogyatkozásról adott számot. Ez nyilván lényegesebb minden egyébnél, nem is csoda hát, hogy ebben a szellemben búcsúztak el végül a házigazdák riportalanyuktól: "Hát akkor őrizd meg ezt a tökéletes formádat, sőt, tökéletesedj tovább!" Ennél szebbet mi sem tudunk olvasóinknak kívánni.

Friss Rádió, július 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.