Esemény

Slam Poetry - A kezdet végzete

  • - urfi -
  • 2011. november 30.

Interaktív

A műfaj hagyományai és a rendezvény alcíme - Akkezdet Phiai vs. slammerek és írók - is vetélkedéssel, verbális csatározással kecsegtetett. Ennek az ellenkezőjét kaptuk: amolyan tribute koncert kerekedett, sok spanolással és belső poénokkal. Mint a Slam Poetry Magyarország rendezvényein általában, most is adott volt a téma: az Akkezdet Phiai, vagyis annak két tagja, Süveg Márk (Saiid) és Závada Péter (Újonc). A fellépők a haverjaik, akik átírták kettejük szövegeit, és ezeket két (tisztelet)körben prezentálták az első sorban tapsoló mestereknek. Kár ezért a formáért, a fölösleges sztárolásért - mert amúgy működik a dolog. Az Amoeba zenekar és Vj Unflyable vetítése is rendben van, a vers és a rap közé képzelhető, jobbára zenével kísért slamszövegek szórakoztatóak, a hangulat jó. Persze az erőltetett szóviccek, a világmegváltó nekibuzdulás és az "egészséges" férfibüszkeség szinte kötelező elemek, de a lendület, a pimaszság, a szó erejében való szilárd hit és a közéleti vonal ("elgurult a Kocsissal a szekér") miatt érdemes maradni. Nagy a szórás: Mc Zeek macsó szavalásának szinte teljesen értelmetlen, ám borzasztóan erőltetett szókreálmányaitól az állítólag újonc, de láthatóan színpadra született Színész Bob magával ragadó performanszáig. Költőből egy, csak egy van, Simon Márton - de ő is rappernek öltözött. A lecidázott dekkek erdejében üdítően finom jelenség.

Mindezek előtt Süveg és Závada ültek a színpadon, szerényen, mosolyogva, lement pár sláger, és olvastak verseket, jobbakat, rosszabbakat - ezeket nem most fogom elemezni. Inkább annyit mondanék halkan: az utóbbi években kevesen tettek többet a költészet "közvetítéséért", mint ők. Ezeken az esteken költőnek lenni cool, és lehet finynyáskodni, de az nem kis dolog, ha - mint ma is - egy halom trendi fiatal azt kiabálja kórusban, önszántából, hogy "éljen Babits!".

 

Millenáris Fogadó, november 18.

 


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.