Esemény

Slam Poetry - A kezdet végzete

  • - urfi -
  • 2011. november 30.

Interaktív

A műfaj hagyományai és a rendezvény alcíme - Akkezdet Phiai vs. slammerek és írók - is vetélkedéssel, verbális csatározással kecsegtetett. Ennek az ellenkezőjét kaptuk: amolyan tribute koncert kerekedett, sok spanolással és belső poénokkal. Mint a Slam Poetry Magyarország rendezvényein általában, most is adott volt a téma: az Akkezdet Phiai, vagyis annak két tagja, Süveg Márk (Saiid) és Závada Péter (Újonc). A fellépők a haverjaik, akik átírták kettejük szövegeit, és ezeket két (tisztelet)körben prezentálták az első sorban tapsoló mestereknek. Kár ezért a formáért, a fölösleges sztárolásért - mert amúgy működik a dolog. Az Amoeba zenekar és Vj Unflyable vetítése is rendben van, a vers és a rap közé képzelhető, jobbára zenével kísért slamszövegek szórakoztatóak, a hangulat jó. Persze az erőltetett szóviccek, a világmegváltó nekibuzdulás és az "egészséges" férfibüszkeség szinte kötelező elemek, de a lendület, a pimaszság, a szó erejében való szilárd hit és a közéleti vonal ("elgurult a Kocsissal a szekér") miatt érdemes maradni. Nagy a szórás: Mc Zeek macsó szavalásának szinte teljesen értelmetlen, ám borzasztóan erőltetett szókreálmányaitól az állítólag újonc, de láthatóan színpadra született Színész Bob magával ragadó performanszáig. Költőből egy, csak egy van, Simon Márton - de ő is rappernek öltözött. A lecidázott dekkek erdejében üdítően finom jelenség.

Mindezek előtt Süveg és Závada ültek a színpadon, szerényen, mosolyogva, lement pár sláger, és olvastak verseket, jobbakat, rosszabbakat - ezeket nem most fogom elemezni. Inkább annyit mondanék halkan: az utóbbi években kevesen tettek többet a költészet "közvetítéséért", mint ők. Ezeken az esteken költőnek lenni cool, és lehet finynyáskodni, de az nem kis dolog, ha - mint ma is - egy halom trendi fiatal azt kiabálja kórusban, önszántából, hogy "éljen Babits!".

 

Millenáris Fogadó, november 18.

 


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.