Vajon mit szól hozzá Vanda, a vidéki leszbikus hentes, hogy Budapesten róla beszélgetnek?

Interaktív

Az ötödik OFF-Biennálé „ezek a falak nem minket védenek” című kiállításának részeként június 15-ig látható Horváth Gideon kutatásalapú projektje a Merlinben. A legveszélyesebb ember alapja hat életútinterjú, amelyek olyan vidéken élő, munkás hátterű emberekkel készültek, akik valamilyen szexuális kisebbséghez tartoznak. Egyikőjük története volt a témája a kiállítótérben megrendezett olvasókörnek.

Az olvasás alapvetően magányos tevékenység. Mások történeteit és gondolatait olvasva órákon, napokon vagy akár heteken keresztül is egyedül maradunk a saját gondolatainkkal, melyeket csak ritkán van alkalmunk másokkal is megosztani. Ezzel szemben egy képzőművészeti kiállítás meglátogatása sokkal könnyebben válhat társas programmá. Mehetünk múzeumba csoportosan vagy kisebb társasággal, a műalkotások láttán feltörő érzéseinket és benyomásainkat megoszthatjuk másokkal, akik saját meglátásaikkal és észrevételeikkel már a befogadás folyamatában olyan plusz szempontokkal gazdagíthatják az élményt, amelyek aztán alapjaiban határozhatják meg egy adott műről kialakuló értelmezésünket.

Az írott szövegek közös értelmezésének terepe lehet egy olvasókör, ahol – bár már az elsődleges befogadás, az olvasás, valamint az első egyéni percepciók kialakulása, netán megszilárdulása után – másokkal együtt alakíthatjuk egy művel kapcsolatos gondolatainkat. Noha ez a fajta közös gondolkodás nagyon másként működik, mint amikor egy festmény vagy egy szobor előtt állva beszélgetünk a közösen szemlélt alkotásról, a két formátum kombinálása nem teljesen lehetetlen. Éppen erre tett kísérletet Horváth Gideon képzőművész is, akinek legújabb, az OFF-Biennálé „ezek a falak nem minket védenek” című kiállításának keretei közt bemutatott projektjéhez kapcsolódóan a hagyományos értelemben vette tárlatvezetések mellett egy olvasókört is meghirdettek.

A képzőművészet területén cseppet sem hétköznapinak számító formátumot természetesen egy nagyon különleges munkafolyamat indokolta. Horváth Gideon sokoldalú vizuális művészként A legveszélyesebb ember című projektje során egyszerre nyúlt a porcelán nippek és a videóinstalláció műfajához, a kiállításon bemutatott alkotások azonban nem önmagukban állnak a térben. A szobrok és a videóinstalláció ugyanis elmélyült kutatói munka lecsapódásai, amin keresztül ráadásul az írott szöveg médiuma is becsatornázhatóvá vált a tárlat működésébe.

A projektet megalapozásaként a művész hat életútinterjút készített olyan vidéki, munkás hátterű emberekkel, akik valamilyen szexuális kisebbséghez tartoznak.

A rendkívül személyes és olykor kifejezetten megrázó beszélgetések kizárólag a kiállítótérben elérhetők. Más formában nem is lesznek publikálva az interjúk, a látogatók csak abban a hat, egyedi készítésű piros kötetben olvashatják el őket, amelyeket a falról lehet leemelni. Ez már önmagában is szép metaforája annak, mennyire egyedülálló és különleges minden egyes emberi élet, miközben rendkívül felelősségteljes és érzékeny gesztus azok irányába, akik, noha anonim módon, de mégis rábízták legféltettebb titkaikat egy idegenre. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.