Vajon mit szól hozzá Vanda, a vidéki leszbikus hentes, hogy Budapesten róla beszélgetnek?

Interaktív

Az ötödik OFF-Biennálé „ezek a falak nem minket védenek” című kiállításának részeként június 15-ig látható Horváth Gideon kutatásalapú projektje a Merlinben. A legveszélyesebb ember alapja hat életútinterjú, amelyek olyan vidéken élő, munkás hátterű emberekkel készültek, akik valamilyen szexuális kisebbséghez tartoznak. Egyikőjük története volt a témája a kiállítótérben megrendezett olvasókörnek.

Az olvasás alapvetően magányos tevékenység. Mások történeteit és gondolatait olvasva órákon, napokon vagy akár heteken keresztül is egyedül maradunk a saját gondolatainkkal, melyeket csak ritkán van alkalmunk másokkal is megosztani. Ezzel szemben egy képzőművészeti kiállítás meglátogatása sokkal könnyebben válhat társas programmá. Mehetünk múzeumba csoportosan vagy kisebb társasággal, a műalkotások láttán feltörő érzéseinket és benyomásainkat megoszthatjuk másokkal, akik saját meglátásaikkal és észrevételeikkel már a befogadás folyamatában olyan plusz szempontokkal gazdagíthatják az élményt, amelyek aztán alapjaiban határozhatják meg egy adott műről kialakuló értelmezésünket.

Az írott szövegek közös értelmezésének terepe lehet egy olvasókör, ahol – bár már az elsődleges befogadás, az olvasás, valamint az első egyéni percepciók kialakulása, netán megszilárdulása után – másokkal együtt alakíthatjuk egy művel kapcsolatos gondolatainkat. Noha ez a fajta közös gondolkodás nagyon másként működik, mint amikor egy festmény vagy egy szobor előtt állva beszélgetünk a közösen szemlélt alkotásról, a két formátum kombinálása nem teljesen lehetetlen. Éppen erre tett kísérletet Horváth Gideon képzőművész is, akinek legújabb, az OFF-Biennálé „ezek a falak nem minket védenek” című kiállításának keretei közt bemutatott projektjéhez kapcsolódóan a hagyományos értelemben vette tárlatvezetések mellett egy olvasókört is meghirdettek.

A képzőművészet területén cseppet sem hétköznapinak számító formátumot természetesen egy nagyon különleges munkafolyamat indokolta. Horváth Gideon sokoldalú vizuális művészként A legveszélyesebb ember című projektje során egyszerre nyúlt a porcelán nippek és a videóinstalláció műfajához, a kiállításon bemutatott alkotások azonban nem önmagukban állnak a térben. A szobrok és a videóinstalláció ugyanis elmélyült kutatói munka lecsapódásai, amin keresztül ráadásul az írott szöveg médiuma is becsatornázhatóvá vált a tárlat működésébe.

A projektet megalapozásaként a művész hat életútinterjút készített olyan vidéki, munkás hátterű emberekkel, akik valamilyen szexuális kisebbséghez tartoznak.

A rendkívül személyes és olykor kifejezetten megrázó beszélgetések kizárólag a kiállítótérben elérhetők. Más formában nem is lesznek publikálva az interjúk, a látogatók csak abban a hat, egyedi készítésű piros kötetben olvashatják el őket, amelyeket a falról lehet leemelni. Ez már önmagában is szép metaforája annak, mennyire egyedülálló és különleges minden egyes emberi élet, miközben rendkívül felelősségteljes és érzékeny gesztus azok irányába, akik, noha anonim módon, de mégis rábízták legféltettebb titkaikat egy idegenre. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.