Egy önéletrajzi ihletésű videojáték

Van-e kiút Szíriából?

Interaktív

Egy szír művész sajátos módon dolgozza fel a menekültek útvonalát: videojátékot készít saját tapasztalatai alapján.

„Egy mese tele meglepetésekkel, kihívásokkal és paradox humorral.” Ebből a rövid jellemzésből sok mindenre gondolhatunk, de arra a legkevésbé, hogy olyan játékról van szó, ami egy szír fiú menekülését mutatja be hazájának polgárháborús borzalmaiból Európába. Pedig a Path Out (Kiút) éppen ilyen: „önéletrajzi ihletésű kalandjáték, ahol a játékosok átélhetik egy fiatal szíriai művész, Abdullah Karam történetét és útját, aki a 2014-es polgárháború idején szökött meg hazájából.”

Az ingyenesen letölthető demó verzió alapján maximálisan beigazolódik e kettősség: a téma, a sötét helyszínek és a nyomasztó zene mellé furcsán fanyar humort kapunk. Kezdő képként rögtön 2014-ben találjuk magunkat, valahol Észak-Szíria egyik erdejében, ahol katonák masíroznak fel-alá, a bokrok alatt pedig aknák lapulnak. A főhős folyamatosan kommunikál velünk: fel-felbukkanó szövegbuborékokban kommentálja az eseményeket, majd amikor – első próbálkozásra nagyjából 20 másodperc alatt – aknára vezetjük a figurát és az felrobban, a képernyőnk bal sarkában megjelenik maga a művész a figurához hasonlóan sárga pólóban és vicceskedve méltatlankodik egy sort: „Na, ne már! Te tényleg kinyírtál engem! Igen, én vagyok az, ugyanilyen sárga pólóban, látod?” Aztán legyint egyet és gyorsan elfelejti, hogy az imént robbantottuk fel az alteregóját, majd elkalauzol a múltba, az otthonába, amikor viszonylag még rendben mentek a dolgok. „Viszonylag”, mert már akkor is elég sivár volt a környezet, akadozott az áramszolgáltatás, az édesanya pedig óva intette felbőszült fiát attól, hogy tüntetni menjen.

De az abszurd jelenetek és a zavarba ejtő YouTube-kommentárok csak az elején hatnak furcsán, a történet van annyira erős, hogy magával rántson, így egy idő után szinte már várjuk az újabb és újabb megjegyzéseket a „valódi” Abdullahtól. A pixeles grafika és a rajzfilmszerű karakterek szintén ellensúlyozni tudják a téma komolyságát és azt a folyamatosan beszüremkedő gondolatot, hogy nagyjából így történhetett minden a valóságban is.

A játék dizájnja a klasszikus japán szerepjátékokra hasonlít, sőt a nem túl gyakorlott felhasználók naivan akár a Nintendo Super Mariójával is felfedezhetnek némi hasonlóságot. A Path Out epizódokból áll, az első részben – amely a „Hallgatás falai” címet kapta – Abdullah és családja úgy dönt, elhagyják az országukat és a török határ felé igyekeznek. Szülővárosukból, Hamából indulnak és Aleppo kormányzóságán kell átkelniük, ha el akarnak jutni a biztonságot nyújtó Törökországba. A művész tervei szerint ezt újabb négy rész követi majd, melynek során a család – és így a játékosok is – Törökországon, Görögországon és a Balkánon át végül elérik úti céljukat és megérkeznek – valahová Közép-Európába.

Bár a játékosok Abdullah saját szemszögéből látják az utat és a nehézségeket, megjelennek a barátok és családtagok, illetve azok történetei is. A leírás szerint a játéknak sem morális, sem oktató célja nincsen, csupán az eddigi interpretációkhoz képest radikálisan más módon igyekszik elmesélni egy fiatal szír történetét. Ennél azért több van a dologban, de bármi is legyen a ma már Auszt­riá­ban élő fiatal grafikus célja, a végeredmény hatásos és még egy forró, poros és kissé kómás fesztiváldélelőttön is elgondolkodtató lehet. A jóga után, de még a kon­certek előtt, a Sziget multikulturális közegében.

(Sziget Fesztivál, Sátor Határok Nélkül, csütörtöktől keddig mindennap 13–20 óra között)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.