Egy önéletrajzi ihletésű videojáték

Van-e kiút Szíriából?

Interaktív

Egy szír művész sajátos módon dolgozza fel a menekültek útvonalát: videojátékot készít saját tapasztalatai alapján.

„Egy mese tele meglepetésekkel, kihívásokkal és paradox humorral.” Ebből a rövid jellemzésből sok mindenre gondolhatunk, de arra a legkevésbé, hogy olyan játékról van szó, ami egy szír fiú menekülését mutatja be hazájának polgárháborús borzalmaiból Európába. Pedig a Path Out (Kiút) éppen ilyen: „önéletrajzi ihletésű kalandjáték, ahol a játékosok átélhetik egy fiatal szíriai művész, Abdullah Karam történetét és útját, aki a 2014-es polgárháború idején szökött meg hazájából.”

Az ingyenesen letölthető demó verzió alapján maximálisan beigazolódik e kettősség: a téma, a sötét helyszínek és a nyomasztó zene mellé furcsán fanyar humort kapunk. Kezdő képként rögtön 2014-ben találjuk magunkat, valahol Észak-Szíria egyik erdejében, ahol katonák masíroznak fel-alá, a bokrok alatt pedig aknák lapulnak. A főhős folyamatosan kommunikál velünk: fel-felbukkanó szövegbuborékokban kommentálja az eseményeket, majd amikor – első próbálkozásra nagyjából 20 másodperc alatt – aknára vezetjük a figurát és az felrobban, a képernyőnk bal sarkában megjelenik maga a művész a figurához hasonlóan sárga pólóban és vicceskedve méltatlankodik egy sort: „Na, ne már! Te tényleg kinyírtál engem! Igen, én vagyok az, ugyanilyen sárga pólóban, látod?” Aztán legyint egyet és gyorsan elfelejti, hogy az imént robbantottuk fel az alteregóját, majd elkalauzol a múltba, az otthonába, amikor viszonylag még rendben mentek a dolgok. „Viszonylag”, mert már akkor is elég sivár volt a környezet, akadozott az áramszolgáltatás, az édesanya pedig óva intette felbőszült fiát attól, hogy tüntetni menjen.

De az abszurd jelenetek és a zavarba ejtő YouTube-kommentárok csak az elején hatnak furcsán, a történet van annyira erős, hogy magával rántson, így egy idő után szinte már várjuk az újabb és újabb megjegyzéseket a „valódi” Abdullahtól. A pixeles grafika és a rajzfilmszerű karakterek szintén ellensúlyozni tudják a téma komolyságát és azt a folyamatosan beszüremkedő gondolatot, hogy nagyjából így történhetett minden a valóságban is.

A játék dizájnja a klasszikus japán szerepjátékokra hasonlít, sőt a nem túl gyakorlott felhasználók naivan akár a Nintendo Super Mariójával is felfedezhetnek némi hasonlóságot. A Path Out epizódokból áll, az első részben – amely a „Hallgatás falai” címet kapta – Abdullah és családja úgy dönt, elhagyják az országukat és a török határ felé igyekeznek. Szülővárosukból, Hamából indulnak és Aleppo kormányzóságán kell átkelniük, ha el akarnak jutni a biztonságot nyújtó Törökországba. A művész tervei szerint ezt újabb négy rész követi majd, melynek során a család – és így a játékosok is – Törökországon, Görögországon és a Balkánon át végül elérik úti céljukat és megérkeznek – valahová Közép-Európába.

Bár a játékosok Abdullah saját szemszögéből látják az utat és a nehézségeket, megjelennek a barátok és családtagok, illetve azok történetei is. A leírás szerint a játéknak sem morális, sem oktató célja nincsen, csupán az eddigi interpretációkhoz képest radikálisan más módon igyekszik elmesélni egy fiatal szír történetét. Ennél azért több van a dologban, de bármi is legyen a ma már Auszt­riá­ban élő fiatal grafikus célja, a végeredmény hatásos és még egy forró, poros és kissé kómás fesztiváldélelőttön is elgondolkodtató lehet. A jóga után, de még a kon­certek előtt, a Sziget multikulturális közegében.

(Sziget Fesztivál, Sátor Határok Nélkül, csütörtöktől keddig mindennap 13–20 óra között)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.