Tévé

„Aki nem az Andy”

1/1 Azurák Csabával

Interaktív

Kihagyhatatlan, meghökkentő, izgalmas, kreatív, véleményformáló: csak úgy záporoznak a néző felé az egészséges önbizalomra valló értékelő jelzők Azurák Csaba beszélgetős műsora, az 1/1 főcímében.

A kritikus ilyenkor persze a szokottnál is haszontalanabb semmirekellőnek érezheti magát, pláne mivel a Tv2 fent nevezett csütörtök esti attrakciója a jelzők némelyikének használatát valóban igazolja. A múlt heti adást indító Dobó Kata-interjú például tényleg meghökkentőnek bizonyult, és csak részben Azurák kérdezői teljesítménye miatt. Habár kétségtelen, hogy a különösebben színes egyéniségnek nemigen tekinthető műsorvezető, aki „a színházi sikerektől a mozidömpingig” kívánta áttekinteni a szép színésznő pályájának jelenkori delelőjét, nem bizonyult különösebben felkészültnek vagy épp motiváltnak a műsor e szakaszában. Például „múlt század eleji kémtörténet” gyanánt hivatkozott Kondor Vilmos épp most megfilmesített Budapest Noirjára, valamint felettébb lényeglátóan megállapította egy bohózatról, miszerint az „azért népszerű darab, mert könnyed”.

A meghökkenést mégis inkább az válthatta ki a nézőből, ahogy Andy Vajna tévéjében – a jelek szerint a szemérem szikráját sem ismerve – bedobták témául Dobó Kata filmrendezői terveit. Dobó ugyanis nemrég valahonnan úgy értesült, hogy egy producer („aki nem az Andy”) egy Ray Cooney-bohózat megfilmesítését tervezi, és az angol darabgyáros életművét A miniszter félrelép óta a szívén viselő színésznő hamar fel is ajánlkozott neki e film megrendezésére. És bármily meglepő, a megnevezetlen producer beléhelyezte bizalmát a rendezőaspiránsba, és így aztán belátható időn belül film lehet a tervből – „abban az esetben, ha kapunk rá támogatást”! Mármint az Andy Vajna-féle filmalaptól. Majd ha ez a bájos összefonódás nem lett volna elég, hát Dobó – Azurák empatikus közbeszólásaitól kísérve – a panasz nélküli, józan asszonyi-művészi számvetés hangján még azt is kijelentette: „Elég nagy ellenszélben vagyok […], amióta ezt az egészet csinálom.”

Ehhez az eszmecseréhez viszonyítva, de persze önmagában véve is jóval semlegesebb élményt jelentett a műsor középrészét kitöltő David Coulthard-interjú. Annál érdekesebbnek, izgalmasnak és már-már valóban kihagyhatatlannak tetszett viszont a 81 éves Szilágyi Jánossal folytatott stúdióbeszélgetés. Jóllehet, a „tabuk nélkül a tabuk világáról” témamegjelölés előzetesen igazán nem sok jót ígért, Azurák felvezetője pedig akaratlanul is kissé bántóra sikeredett: „Az a figura vagy szerintem, akit jó látni vagy hallani időnként.” Csakhogy Szilágyi mindmáig képes gyorsan kimozgatni bármely interjúszituációt a közhely kerékvágásából – még akkor is, ha nem kérdezőként vesz részt a beszélgetésben. „Egy vén lusta disznó vagyok” – mondta például önmagáról a „rádiós legenda”, s ez a kitétel nem az őszinteség meg a frivol öntetszelgés arányának megsaccolására késztette a nézőt, hanem spontán módon kitörő hálára. Merthogy őszintén vagy sem, de az ájultan komolykodó öntisztelet korában mindenképpen jólesik minden ilyen tüntető kihágás. Szilágyi jelenléte és előre sosem borítékolható megszólalásai pedig szinte még a műsorvezető riporteri ambícióját is felserkentették, körvonalazva a nézők számára, hogy jobb pillanataiban azért Azurák sem éri be a lojális alákérdező szerepével.

Tv2, július 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.